"Wielkanoc" - 06-10.04.2020r.:

Aktywność muzyczna i ruchowa

 "Są takie Święta Wielkanocne" - dla dzieci - kanał ozzeria1 


"Idą dzieci ze święconym" Przedszkole Nutka w Szczecinku - muz. I. Woźniewski, sł. K. Bayer, A. Wacławski, I. Ziółkowska

Aktywność umysłowa

Rozwijanie mowy - Wysłuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy - dla dzieci 6-7 letnich

    Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
    - Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
    A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
    - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
    Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
    - Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
    Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
    - Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
    Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
    - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
    - Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
    - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
    - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
    A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
    - Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
    A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
    Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest  bardzo małe.
    - Co to? Co to? – pytał Zajączek.
    - Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
    I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
    - To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

    W Wielkanocny poranek
    Dzwoni dzwonkiem Baranek,
    A Kurczątko z Zającem
    Podskakują na łące.
    Wielkanocne Kotki,
    Robiąc miny słodkie,
    Już wyjrzały z pączka,
    Siedzą na gałązkach.
    Kiedy będzie Wielkanoc
    Wierzbę pytają.

    Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
    - Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne,                              wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
    - Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek,                        biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

  Jeżeli   dzieci   będą   miały   trudność   z   podaniem   zwyczajów  świątecznych,                         to rodzic zasugeruje je zagadkami, np.:

   ALFABET - Litera J nauka czytania dla dzieci po polsku. Film edukacyjny - AbcZabawa

   Alfabet dla dzieci - Litera J i A - Piosenki Akademii Nauki

   Nauka alfabetu - UBU poznaje literkę J - Ubu

    Idą święta, wielkanocne idą święta.

    O tych świętach każdy zając pamięta.

    Do koszyczka zapakuje słodycze,

    i na święta ci przyniesie moc życzeń.

    Idą święta, wielkanocne idą święta.

    O tych świętach i kurczątko pamięta.

    w żółte piórka się ubierze, wesołe,

    wśród pisanek będzie biegać po stole.

    Idą święta, wielkanocne idą święta.

    O tych świętach nasz baranek pamięta.

    Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,

    będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

    Idą święta, wielkanocne idą święta.

    O tych świętach każde dziecko pamięta.

    Pomaluje jajka w kwiatki i gwiazdki,

    zrobi na pisankach śliczne obrazki.

Rozwijanie pojęć matematycznych - Co i ile w koszyczku? – wkładanie i przeliczanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
· Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
· Jajka – symbol życia
· Szynka – symbol zdrowia,
· Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
· Sól – odstraszenie od zła,
· Słodycze- dzieci wymyślają znaczenie.

 

Można przeprowadzić  też zabawę matematyczną z wykorzystaniem koszyka i jajek.

Dzieci 4 letnie przeliczają w zakresie 8. Dzieci 6-7 letnie utrwalają liczby w zakresie 10.   Utrwalamy liczenie w aspekcie głównym (- Ile jajek jest w koszyku?) i porządkowym ( wkładam do koszyka pierwsze, drugi, trzecie jajko….). Proponujemy też  starszakom rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakres 10.(np. Do koszyka włożono najpierw 3 jajka od czarnej kurki potem 6 jajek od kurki czubatki. Ile jest teraz jajek w koszyku? np. W koszyku było 10 jajek mama potrzebowała 6 do ciasta. Ile jajek zostało w koszyku?)

Karta pracy dla 4 latków - można ją też wykorzystać do powyższego zadania zamiast prawdziwego koszyczka i jajek.

 

karta nr 1 - do pobrania

Poznajemy budowę jajka - zabawa badawcza (potrzebne jajko surowe i ugotowane) - dziecko ogląda dwa jednakowe jajka, prosimy, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe a drugie gotowane. Wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka, dziecko obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdza, czy miało rację. Dziecko ogląda jego zawartość i nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Ugotowane jajko można obrać i zrobić z niego apetycznego kurczaka do zjedzenia :)

Film edukacyjny - "Bajka o jajkach" - Tajemnicza kuchnia - Ciufcia TV 

Kura czy jajo - piosenka - Śpiewające Brzdące 

Posłuchaj i zatańcz: 

"Easter Bunny Song for Kids" - The Kiboomers - Kids Music Channel 

Aktywność plastyczna 

     Potrzebne materiały:

Wycinamy takie części. Z zielonego paska robimy trawkę przez pionowe nacięcia  z jednej strony do połowy. Białe półkole stemplujemy palcem moczonym w farbach różnego koloru.

 

Naklejamy wszystkie wycięte części i Wielkanocny obrazek gotowy.

 "Jak zrobić pisanki" - Edupomysły R&B 

   Kolorowanki - Wielkanoc - SuperKid.pl 

Serdeczne życzenia od zajączka !