"Wielkanoc" - 06-10.04.2020r.:

Aktywność muzyczna i ruchowa:

Aktywność umysłowa

       Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
    - Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
    A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
    - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
    Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
    - Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
    Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
    - Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
    Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
    - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
    - Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
    - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
    - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
    A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
    - Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
    A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
    Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest  bardzo małe.
    - Co to? Co to? – pytał Zajączek.
    - Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
    I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
    - To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

     W Wielkanocny poranek
    Dzwoni dzwonkiem Baranek,
    A Kurczątko z Zającem
    Podskakują na łące.
    Wielkanocne Kotki,
    Robiąc miny słodkie,
    Już wyjrzały z pączka,
    Siedzą na gałązkach.
    Kiedy będzie Wielkanoc
    Wierzbę pytają.

Tradycje Wielkanocne - Sosnowiec TV - oficjalny kanał miasta

    Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
    - Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne,                              wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
    - Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek,                        biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

  Jeżeli   dzieci   będą   miały   trudność   z   podaniem   zwyczajów  świątecznych, to rodzic zasugeruje je zagadkami, np.:

W tym tygodniu poznajemy literę J, j na podstawie wyrazu „jajko”

   ALFABET - Litera J nauka czytania dla dzieci po polsku. Film edukacyjny - AbcZabawa 

   Alfabet dla dzieci - Litera J i A - Piosenki Akademii Nauki 

   Nauka alfabetu - UBU poznaje literkę J - Ubu 

    · Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi,                by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo  nad grzechem, złem i śmiercią
    · Jajka – symbol życia
    · Szynka – symbol zdrowia
    · Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa
    · Sól – odstraszenie od zła
    · Słodycze- dzieci wymyślają znaczenie

    Można przeprowadzić też zabawę matematyczną z wykorzystaniem koszyka i jajek.  Utrwalamy liczenie w aspekcie głównym (- Ile jajek jest w koszyku?) i porządkowym ( wkładam do koszyka pierwsze, drugi, trzecie jajko….) .Proponujemy też rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakres 10.(np. Do koszyka włożono najpierw 3 jajka od czarnej kurki potem 6 jajek od kurki czubatki. Ile jest teraz jajek w koszyku. np.W koszyku było 10 jajek mama potrzebowała 6 do ciasta. Ile jajek zostało w koszyku?)

Do zabawy proponujemy wykorzystać zamieszczoną poniżej kartę pracy (Mały kroczkami - liczymy do 10- Maria Matyszkiewicz)

karta nr 1 - do pobrania

Posłuchaj i zatańcz: 

"Easter Bunny Song for Kids" - The Kiboomers - Kids Music Channel 

Aktywność plastyczna - Proponujemy wykonanie kolorowej pisanki. Elementy wzoru na ułożonej z części pisance można pokolorować kredkami, farmami albo wykleić plasteliną - „Wyprawka plastyczna” 

     lub też wykonanie takiej pracy plastycznej:

   

                                                                    karta nr 2 - do pobrania

    Polecamy także stronę z wielkanocnymi plastycznymi pomysłami:

    pl.pinterest.com/pin/176977460341689099/

    pl.pinterest.com/pin/816418238686849482/

    Po zwinięciu możemy rękoma masować  przez moment całe ciało dziecka. 

    Następnie rozwijamy lub pozwalamy samemu się rozwinąć .Wiemy że mamom taka zabawa      też sprawi przyjemność. Taki masażyk wykonany przez swoją pociechę ? rozkosz!

    Super zabawa wspomagająca integrację sensoryczną.

Wspaniałej zabawy!