"W świecie teatru" - 20-24.04.2020r.: 

W tygodniu przenieśmy się w magiczny świat teatru a  pomoże nam w tym piosenka pt. „Magiczne miejsce”  na kanale Marlena Batorowicz Ładosz

Aktywność muzyczna i ruchowa

W tym tygodniu do gimnastyki zaprasza nas Pipi Pończoszanka - Zabawy ruchowe dla dzieci - odcinek 1  na kanale "Kuchnia jak z bajki"

Aktywność umysłowa

(6-7 latki)

   ALFABET - Litera H - polskie litery abecadło dla dzieci po polsku. Bajka edukacyjna - AbcZabawa 

Starszaki coraz częściej myślały o szkole. Powoli wyrastały z przedszkola, tak jak się wyrasta z przyciasnych butów czy kusego ubranka. Wyobrażały sobie, jak będzie w nowym miejscu.

– Jesteśmy już prawie uczniami – powiedziała Zosia. – Zanim pożegnamy przedszkole, może warto pokazać młodszym kolegom, czego nauczyliśmy się tutaj. I starszaki w porozumieniu z panią postanowiły przygotować teatrzyk. Dzieci przez wiele dni uczyły się swoich ról. Recytowały wierszyki, śpiewały piosenki i tańczyły różne tańce. Po kilku próbach starszaki znały swoje role na pamięć. Na scenie czuły się pewnie, jak prawdziwi aktorzy. Prawie wcale nie zapominały, co mają powiedzieć, i rzadko się myliły. Pomagały paniom z przedszkola w przygotowaniu kolorowych dekoracji i kostiumów.

– Będzie teatrzyk w przedszkolu – powiedziała Zosia przy kolacji.

– Teatrzyk? – zainteresował się braciszek Zosi. Misiek był w najmłodszej grupie tego samego przedszkola. Był bardzo dumny ze swej starszej siostry. Ona wszystko wiedziała, wszystko umiała i pomagała Miśkowi we wszystkim.

– Taki teatrzyk z kukiełkami? – spytał Misiek.

– Nie, bez kukiełek. Sami będziemy grali. Same starszaki!

– Ty, Zosiu, też?

– O tak! Będę grała Bardzo Ważną Rolę!

Nadszedł dzień uroczysty, niecierpliwie wyczekiwany w przedszkolu. W dużej sali przedszkolnej kurtyna zasłaniała scenę. Przed zasłoną stanęły rzędy krzesełek dla widzów. Wszystkie grupy przedszkolne z wyjątkiem starszaków zasiadły na widowni. Wszystkie starszaki zniknęły w szatni, która zmieniła się w teatralną garderobę. Starszaki przebierały się w kostiumy specjalnie przygotowane dla aktorów przedstawienia. Rozległ się gong i kurtyna odsłoniła scenę z kolorowymi dekoracjami. Rosła tam piękna, rozłożysta jabłoń. Za jabłonią było pole i łąka, a za łąką las. Między łąką a lasem płynęła rzeka. A w tej rzece pluskały się ryby. Między sceną a widownią stał duży zegar. Z tarczą podzieloną na cztery części i jedną wskazówką. Nie pokazywał godzin, ale pory roku. Każda pora roku była w innym kolorze. Zima – biała, wiosna – zielona, lato – złote, jesień – brązowa.

Na scenę wbiegły starszaki i zaśpiewały piosenkę o porach roku. Bim! – zegar zadzwonił jeden raz. Wskazówka pokazała białe pole z napisem ZIMA. Rozległ się szum wiatru i sypnął śnieg. Na scenie zrobiło się biało. Gałązki jabłoni pokryły się szronem. Jabłonka trzęsła się z zimna i miała bardzo smutną minę. Po chwili, przykryta kołderką śniegu, zasnęła na stojąco. Na scenę wbiegły dzieci przebrane za leśne zwierzęta. Były tam sarenki, jelonki, zajączki i ptaki zimujące. Takie, co nie odleciały do ciepłych krajów. Bardzo smutne, zmarznięte i głodne zwierzęta drżały z zimna. Szukały pożywienia pod śniegiem. Na scenę wbiegły dzieci w zimowych ubrankach i chłopiec przebrany za leśniczego. Dzieci sypały smakołyki dla ptaków do karmnika i wieszały słoninkę na gałęziach jabłonki. Leśniczy wykładał siano, marchew i kapustę dla czworonożnych mieszkańców lasu. Głodne zwierzęta najadły się do syta i zatańczyły z radości. Misiek wpatruje się w scenę. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma. Jak to, przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam! – zegar zadzwonił dwa razy. Wskazówka pokazała zielone pole z napisem WIOSNA.

Zaczął padać deszcz. Śnieg na polach roztopił się. Wyparował szron z gałęzi jabłoni. Zazieleniły się pola, łąki i drzewa w lesie. Jabłonka obudziła się i uśmiechnęła radośnie. Jej gałązki pokryły się białymi kwiatami i młodymi listkami. Wokół drzewa tańczyły dzieci przebrane za pszczoły i motyle. Z ciepłych krajów przyleciały jaskółki, żurawie i bociany.

Misiek obserwuje scenę. Coraz bardziej się niepokoi. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma! Jak to? Przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam-bom! – zegar zadzwonił trzy razy. Wskazówka przesunęła się na złote pole z napisem LATO. Słońce świeciło coraz mocniej. Zieleń na polach i łąkach zastąpiły żółto-złote kolory dojrzewającego zboża i żółknących traw. Jabłonka miała bardzo zadowoloną minę. Pod przekwitającymi kwiatami pojawiły się zawiązki owoców. Szybko rosły jak nadmuchiwane baloniki. Zmieniały się w zielone jabłka. Po minie jabłonki widać było, że jest jej ciężko. Ciężar rosnących owoców przygina ręce – gałęzie jabłonki – do ziemi.

Misiek wypatruje Zosi na scenie. Zbiera mu się na płacz. Gdzie Zosia? Nigdzie jej nie ma!

A przecież Zosia miała grać Bardzo Ważną Rolę!

Bim-bam-bom-bum! – zegar zadzwonił cztery razy. Wskazówka pokazała brązowe pole z napisem JESIEŃ. Zachmurzyło się. Las przybrał jesienną szatę z liści żółtych, czerwonych i brązowych. Powiał jesienny wiatr. Dzieci przebrane za kolorowe liście zatańczyły na scenie.

Wiatr strąca dojrzałe, czerwone owoce z jabłoni. Im więcej owoców ląduje na ziemi, tym większa ulga maluje się na twarzy drzewa. Gdy spada ostatnie jabłko, jabłonka unosi ręce – gałęzie – do góry i tańczy radośnie. Dookoła niej tańczą pszczoły, motyle, ptaki i leśne czworonogi. Na scenę wchodzą dzieci z koszykami i, śpiewając, zbierają jabłka.

Wieje w polu psotny wiatr
i jabłonką trzęsie,
a z jabłoni jabłek grad
szur, szur przez gałęzie!

Starszaki z koszykami pełnymi jabłek schodzą ze sceny. Idą między widzów. Rozdają dzieciom dojrzałe, słodkie owoce.

Jabłko, co czerwienią lśni,
do przedszkola niosę.
Jeśli zechcesz, oddam ci,
weź jabłuszko, proszę!

Stojące na scenie drzewo jabłoni macha gałęziastą ręką do Miśka.

– Zosia! – woła uradowany chłopiec i biegnie do siostry. Wbiega na scenę i rzuca się w objęcia dziewczynki. – Nie poznałem cię, bo się przemieniłaś w jabłonkę! A przecież cały czas patrzyłem na ciebie, Zosiu! Nie mogę uwierzyć, że to ty!

– A Zosia na to: – Mówiłam, Michałku, że gram w przedstawieniu Bardzo Ważną Rolę!

Rozmowa na temat opowiadania:
 − Co postanowiły starszaki?
 − Jaką rolę miała grać Zosia, siostra Michała?
 − O czym było przedstawienie?
 − Czy Michał rozpoznał na scenie swoją siostrę?
 − Co grała Zosia?

     Wielki smok szedł do przodu kroki trzy,
     zrobił przysiad i wyszczerzył groźnie kły.
     Skoczył w górę i rozłożył skrzydła swe,
     latał w koło, by pogubić myśli złe.
     W chłodnej wodzie pływał żabką też,
     na czworakach chodził tak jak jeż.
     Gdy się zmęczył, to zwinięty w kłębek spał,
     kolorowe sny całą nockę miał.

"Jak powstaje spektakl teatralny?"  Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie

(4 latki)

Rozmowa na temat przesłania wiersza- teatr jest magicznym miejscem, tam wszystko się może zmienić, jest bardzo ciekawy.

Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem objętości płynów - Potrzebnych będzie kilka butelek, np. o pojemności 1 litra, z różną zawartością wody zabarwionej farbą , butelka 2 litrowa. Butelki - niska i szeroka oraz wąska i wysoka.

-Określanie, ile wody jest w butelce.

1.Ustawiamy przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pytamy dziecko, ile jest wody w butelce (dużo, mało). Następnie przewracamy butelkę i pytamy, czy jest w niej tyle samo wody.

2.Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody (ustawiamy przygotowane butelki na stoliku przed dzieckiem) - dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której – najmniej. Ustawiają butelki według ilości zawartej w nich wody – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.

3.Dmuchanie w kolejne odkręcone butelki - porównanie dźwięków wydawanych przez butelki.

4.Zapoznanie z jednostką objętości płynów - mówimy dziecku, że objętość płynów mierzymy w litrach; pokazujemy butelki: 1-litrową i 2-litrową.

5.Określanie, ile wody się w nich mieści - sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna jest niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary; dzieci przelewają do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce. Określają, gdzie było jej więcej (powinno być tyle samo).

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4 -str. 14-23; Karty pracy -,,Czytam, piszę, liczę” str. 80-81; Książka str.72-73

Potrzebne klocki we wszystkich kolorach. Rodzic czyta wiersz, a dziecko bierze klocki w wymienionym w wierszu kolorze. Potem dobierają klocki, których kolory wymienia rodzic.

     Wiersz W. Scisłowskiego „Klocki”
     Kolorowe klocki
     dostał Krzyś od mamy,
     a wszystkie kolory
     dobrze chyba znamy:
     są klocki zielone jak wiosenna trawa,
     są klocki brązowe
     jak poranna kawa,
     są klocki niebieskie
     jak kwiaty na łące,
     są klocki żółciutkie,
     zupełnie jak słońce!
     Z takich barwnych klocków
     zbudował Krzyś domy
     i z tego wysiłku
     sam stał się czerwony.

Potem prosi dziecko, żeby uzupełniło swoje klocki o inne, w kolorach: czerwonym, pomarańczowym, białym, fio­letowym. Na koniec dziecko buduje ze swoich klocków dowolną bajkową budowlę.

Posłuchaj i zatańcz:


Źródło: Pinkfong! Kids' Song & Stories  

Aktywność plastyczna 

karta nr 1 - do pobrania

Zachęcamy też do wykonania kukiełek z drewnianych łyżek wg propozycji ze strony: www.ekorodzice.pl/ekozabawki-czyli-kukielki-z-drewnianych-lyzek,72,86,674.html 

Zabawa latarką - wzmacniająca zmysł wzrokupotrzebne przedmioty: dwie latarki, ciemny pokój

Przebieg zabawy: jedna osoba świeci na ścianę, a druga musi oświetlić swoją latarką dokładnie ten sam punkt. Zabawa będzie bardziej emocjonująca, gdy dodamy do niej element pościgu. Dostosujmy jednak tempo zabawy do możliwości dziecka - niech precyzyjnie namierza punkt swoją latarką.

Modyfikacja: Na zmianę próbujcie odgadnąć gdzie znajdują się znane wam przedmioty i namierzajcie je światłem swoich latarek. Możecie też zaproponować trudniejszą wersję poszukiwań, np. "znajdź przedmiot, który zaczyna się na głoskę np. M". 

Źródło:
www.mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/">www.mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/
www.ekorodzice.pl">www.ekorodzice.pl
Grupa MAC S.A.

Wspaniałej zabawy!