"W świecie muzyki" - 27-30.04.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa


 "Instrumenty - dźwięki dla dzieci" na kanale Koletty Kozikowskiej

"Wędrujący kubeczek"- przekładamy kubeczek z ręki do ręki: z przodu, z tyłu, pod kolanem, nad głową - w pozycji stojącej i w ruchu.

"Turlamy kubeczek"-w siadzie prostym turlamy kubeczek po nogach jak najdalej w kierunku stóp i z powrotem.

"Jesteśmy uważni"- kubeczek kładziemy na głowie (do góry dnem)  maszerujemy chwilę, następnie próbujemy wykonać przysiad i dalej maszerujemy.

"Sprytne ręce" - podrzucamy kubeczek obiema rękami, a następnie jedną ręką i łapiemy go (w miejscu i w ruchu). Potem podrzucamy, klaszczemy w ręce i łapiemy.

Aktywność umysłowa

Wysłuchanie opowiadania B. Formy pt. ,,Marzenie Ani” - uświadomienie dziecku, że nauka gry na instrumencie wymaga bardzo wielu systematycznych ćwiczeń,ale czasem jednak warto spróbować?

   Ania często zwierzała się babci ,że chciałaby uczyć się gry na pianinie. Pewnego ranka kiedy leżała w łóżku do pokoju weszli rodzice,
- Skoro tak bardzo chcesz ,to zapisujemy cię do szkoły muzycznej.
- Bardzo, bardzo tego pragnę- dziewczynka rzuciła się rodzicom na szyję.
- Ale nie mam instrumentu- nagle posmutniała.
- To już nasze zmartwienie- tatuś usiadł na brzegu tapczanu.
- Najpierw musisz zdać egzamin, jeżeli się powiedzie to pomyślimy co da się zrobić.
   W wyznaczonym terminie Ania z mamą znalazła się w budynku szkoły muzycznej. Przed salą zgromadziła się spora grupa dzieci z rodzicami. Nagle otworzyły się drzwi i miła pani wyczytała Ani nazwisko. Dziewczynka weszła do środka. Ogromny fortepian zwrócił jej uwagę. Z boku za dużym stołem siedziały cztery osoby ciekawie spoglądając w jej stronę. Rozpoczął się egzamin.
- Czy piosenka ma charakter wesoły czy smutny?
- Czy słyszane dźwięki są wysokie czy niskie?
Padły pytania. Ania wsłuchała się w płynące z fortepianu dźwięki i starała się odpowiadać prawidłowo. Potem jedna z pań poprosiła dziewczynkę o zaśpiewanie ulubionej piosenki.
- Dziękujemy, wyniki egzaminu zostaną ogłoszone za kilka dni –miła pani wyprowadziła Anię na korytarz prosząc następne dziecko.
Mama z córką przejęte wróciły do domu. Kiedy wreszcie okazało się, że Ania została przyjęta radość wszystkich nie miała końca. Babcia podarowała jej teczkę na nuty i zeszyt, w którym były same pięciolinie.
- W nim będziesz wpisywać nuty, których teraz musisz się nauczyć.
Od kolegi Pawła i jego rodziców otrzymała płytę z utworami Fryderyka Chopina.
-Życzymy, żebyś za kilka lat potrafiła zagrać wszystkie utwory nagrane na tej płycie.
Wkrótce w Ani pokoju stanęło pianino. Dziewczynka delikatnie dotykała klawiatury wsłuchując się w jego brzmienie.
-Bardzo dziękuję, spełniło się moje marzenie. Zobaczycie ,że kiedyś będę słynną pianistką- tłumaczyła.
-Ach moje dziecko, czeka cię wiele godzin ćwiczeń, to bardzo ciężka praca. Skoro jednak tak bardzo pragniesz- mama pogładziła córkę po głowie.

Rozmowa w oparciu o ilustrację "W filharmonii" - Filharmonia to "dom muzyki". Można tam spotkać całą rodzinę instrumentów. Jedne grają, gdy się w nie uderza, inne gdy szarpie się ich struny, a jeszcze inne, gdy się w nie dmucha. W filharmonii odbywają się koncerty śpiewaków i muzyków. Możemy posłuchać tam utworów np. F. Chopina.

Ćwiczenia utrwalające czytanie: Do tych ćwiczeń można wykorzystać literki z wyprawki plastycznej lub wykonać samodzielnie
- Układanie napisów - nazw instrumentów np: flet, puzon, klarnet, kontrabas, fortepian.
- Układanie napisów - nazw utworów skomponowanych przez F. Chopina np. walce, polonezy, mazurki, sonaty.

Zabawy i ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną - określanie swojej lewej i prawej strony

Przypomnijmy sobie swoje prawe i lewe części ciała oglądając filmik i śpiewając piosenkę Oliwia Klimke - Prawa Lewa  na kanale MINIVEVO

Zadania z woreczkiem (może też być mała zabawka)- osoba dorosła stoi na kartce papieru, dziecko obok. Dorosły pyta:
-Gdzie mam położyć woreczek, z prawej, z lewej, przed sobą, za sobą? Dziecko decyduje, a dorosły wykonuje polecenie. Dla większej atrakcyjności ćwiczeń warto kilka razy celowo się pomylić, tak aby dziecko to zauważyło. Dziecko ma wówczas okazję wykazać się dobrą orientacją. Zamiana ról, Dziecko stoi na kartce papieru, dorosły kładzie woreczek. 

"Szukam misia" nawiązuje do zabawy "Ciepło – zimno" - Dziecko stoi przed drzwiami i zamyka oczy. Dorosły chowa misia. Następnie podchodzi do dziecka i mówi:
- Otwórz oczy. Powiem ci, jak masz iść, aby odnaleźć misia. Będę mówił; w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu. Słuchaj i wykonuj polecenia. Dorosły staje za dzieckiem i kieruje jego krokami na przykład w taki sposób: Idź do przodu, stop. Przesuwaj się w lewo, stop. Teraz do przodu, stop. Popatrz w prawo, schyl się i znajdziesz misia. Następnie zamiana ról.

Obrysowanie swoich stóp samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej - Dzieci wycinają rysunki i kolorują: na zielono-prawą stopę, na niebiesko – lewą stopę.

Zabawa "Stajemy stopą" - Dzieci spacerują, na hasło: Lewa (Prawa) wypowiedziane przez osobę dorosłą, kładą odpowiednią sylwetę na podłodze i stają na niej właściwą stopą (stają  jednonóż)

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str. 24- 29. Karty pracy ,,Czytam, piszę liczę”- str.82- 83. Książka str.74- 75.

Posłuchaj i zatańcz:

Head Shoulders Knees And Toes (2019) | Noodle & Pals  na kanale  Super Simple Songs - Kids Songs

Przypomnij sobie angielskie nazwy części ciała:
head – głowa
shoulders – ramiona
knees – kolana
toes – palce u stóp
eyes – oczy
ears – uszy
mouth – usta
nose - nos

Aktywność plastyczna - Z opakowania po chusteczkach higienicznych możemy zrobić najprawdziwszą gitarę w świecie. Teraz można do woli brzdąkać, bo struny zrobione z gumek recepturek wydają cichy, przyjemny dla ucha ton.

Wyślijcie zdjęcia, jak gracie na swoich własnoręcznie wykonanych gitarach. A może ktoś ma pomysł na jakiś inny instrument?

Zabawa sensoryczna rozwijając zmysł słuchu "Słuchanie odgłosów" - Do pustej puszki wkładamy kolejno różne przedmioty (spinacze,groch, waciki,monety,klocki itp.) Dziecko ma odgadnąć co jest w środku.

Źródło:
Grupa:MAC S.A.
www.ekodziecko.com

Wspaniałej zabawy !