"Wszystko może być muzyką" - 04-08.05.2020r.:
Aktywność muzyczna i ruchowa
- Na początek zapraszamy do rozgrzewki:
Lekcja 1 - Rytmiczna rozgrzewka na kanale W PODSKOKACH
Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami - trening fitness dla dzieci część 1 na kanale Lulitulisie
Zabawy z muzyką w domu dla 3-4 latka - CZĘŚĆ 1 na kanale Muzykalna Sowa
- Następnie obejrzyjcie filmiki o instrumentach:
Poranek muzyczny – instrumenty perkusyjne na kanale Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Świat małego Ludwika Instrumenty muzyczne na kanale Adrian
- Zapraszamy też do wysłuchania piosenek:
"Przedszkolna orkiestra" na kanale - Julia Borycka, Mateusz Derelkowski & Joanna Jabłońska – temat
"Zebrał cudną Jaś kapelę" na kanale Przedszkole Specjalne
- Zabawa muzyczno-rytmiczna - "Smutno - wesoło" - Dzieci słuchają muzyki - określają jej nastrój i poruszają się do niej. Gdy słyszą wesołą muzykę podskakują, kiedy smutną spacerują wolno.
"Smutno - wesoło" na kanale Śpiewające Brzdące
Aktywność umysłowa
- Rozwijanie mowy - Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej "Koncert"
W zaroślach nad stawem
świerszcze koncert dają.
W malowniczym, pięknym miejscu
filharmonię mają.
Stroją struny przy skrzypeczkach,
smyki woskiem pociągają.
Świerszcz – dyrygent – znak już daje,
koncert zaczynają.
Z lewej strony pierwsze skrzypce,
z prawej grają drugie.
Rozbrzmiewają piękne dźwięki
serenady długiej.
Nagle wiatr przyfrunął!
Już gra ze świerszczami.
Żaby biją brawa
żabimi łapkami.
Wielka to przyjemność
słuchać tej muzyki,
przyznali to nawet
śpiewacy – słowiki.Rozmowa na temat wiersza:
− Kto dawał koncert nad stawem?
− Na jakich instrumentach grały świerszcze?
− Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?
− Czy słuchaczom podobał się koncert?Wyjaśnienie znaczenia słów: filharmonia, dyrygent, serenada, smyki.
Omówienie wyglądu skrzypiec - Dzieci oglądają obrazek skrzypiec. Skrzypce to instrument strunowy z grupy smyczkowych. Ma cztery struny i pudło rezonansowe. Dźwięki powstają przez pociąganie smyczkiem po strunach lub przez szarpanie strun palcami.
Słuchanie fragmentu utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku Wiosna na kanale ewsko13
Dzieci zastanawiają się, w którym momencie świerszcze stroją skrzypce, w którym grają skrzypce i kiedy wiatr zaczyna grać ze świerszczami.
„Muzyczna kraina” - improwizacja ruchowa wiersza na tle muzyki (A. Vivaldi Cztery pory roku. Wiosna) - Zaczarowanie dzieci w mieszkańców zaczarowanej krainy. Swobodny taniec do utworu z użyciem apaszek.
„Co by było, gdyby na świecie nie było muzyki”? – burza mózgów, wypowiedzi dzieci na temat świata bez muzyki.
Najpierw zapraszamy Was do zobaczenia filmiku, a potem zagrajcie z rodzicami w zagadki słuchowe, gdzie rodzic będzie puszczał Wam odgłosy z filmiku, a wy próbujcie odgadnąć, jaki instrument słychać.
"Dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne" na kanale piosenkidladzieci
- Rozwijanie pojęć matematycznych - W sklepie muzycznym – ćwiczenia w liczeniu. Rozmowa na temat sklepu muzycznego.
− Co może znajdować się w sklepie muzycznym?
− Jakie instrumenty można tam kupić?
Uzupełnianie liczby instrumentów do pięciu - Razem z rodzicami przygotujcie po pięć różnych instrumentów perkusyjnych. Mogą to być zabawki, ale możecie też wydrukować obrazki z internetu. Na dywanie zaznaczcie skakankami lub sznurkami półki. Na półkach poukładajcie instrumenty według rodzajów, ale w różnej liczbie – od jednego do pięciu (trzy tamburyny, dwie kołatki, cztery grzechotki, pięć bębenków i jeden trójkąt). Pozostałe instrumenty trzymamy z boku. Półki są ułożone jedna pod drugą i oznaczone kartonikami z odpowiednią liczbą kół (numer półki).
Dzieci wybierają dany instrument, np. tamburyn. Liczą, ile tamburynów jest na półce, a potem mówią, ile tamburynów muszą dołożyć, aby było ich razem pięć. Określają, która to jest półka, dokładają na nią dwa tamburyny. Analogicznie postępują przy pozostałych instrumentach.
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze - Dzieci kolejno kupują instrumenty. Kupując, nie podają ich nazw, tylko próbują naśladować dźwięki, jakie one wydają. Np. dziecko prosi o instrument, który wydaje dźwięk: dzyń, dzyń.. i pokazuje, naśladuje ruch uderzania w trójkąt.
Zadanie 1. Dorysuj tyle kropek ile jest instrumentów w pierwszej kolumnie, następnie pokoloruj ilustracje.
Zadanie 2. Pokolorujcie figury, następnie wytnijcie. Na tej karcie są przykładowe zwierzęta, które można ułożyć, z wyciętych figur, ale Waszym zadaniem będzie ułożenie z kolorowych figur dowolnych instrumentów muzycznych.
Posłuchaj i zapoznaj się z angielskimi nazwami owadów:
Butterfly Ladybug Bumblebee na kanale Super Simple Songs - Kids Songs
Aktywność plastyczna - Dzieci uwielbiają grę na instrumentach muzycznych. Zachęcamy Was do stworzenia swojego własnego instrumentu. Będziecie potrzebować:
- Pudełko po butach
- Gumki recepturki
- Rolkę po papierze toaletowym
Dodatkowe kolorowanki:
Źródło: print.krokotak.com
Zabawa sensoryczna:
Dyrygent – zabawy muzyczne - Na dużym kartonie wylejcie kilka odcieni niebieskiego koloru i początkowo wspólnie z rodzicami poruszajcie pędzelkami w rytm muzyki niczym dyrygent swoją batutą. Następnie już samodzielnie malujcie pędzelkami nasłuchując dźwięków i starając się dopasować do rytmu.Zabawy muzyczne w dyrygenta rozwijają zarówno sprawność manualną, koordynację jak i wrażliwość dziecka.
Dyrygent - zabawy muzyczne dla dzieci na kanale EWA WOJTAN Moje Dzieci Kreatywnie
Grające szklanki - rozwijamy zmysł słuchu (Kilka szklanek, woda, łyżeczki, sznureczek, taśma) - Aby pobawić się w grające szklanki nalewamy do szklanek różne ilości wody. Do łyżeczki na końcu przyklejamy taśmą sznureczki. Zabawa polega na pokazaniu dziecku, że szklanki w zależności od tego jaka jest w nich ilość wody wydają różne dźwięki. Dziecko trzymając łyżeczki za sznureczki delikatnie, uderza o brzegi szklanek i nasłuchuje jakie dźwięki się wydobywają.
Na koniec koniecznie zajrzyjcie na stronę, na której jest zbiór różnych muzycznych gier: interaktywnaklasa.blogspot.com
Wspaniałej zabawy!