"Łąka wiosną"-18-22.05.2020r.: 

W tym tygodniu poznajemy świat roślin i zwierząt na łące. Zapraszamy więc wszystkich na  pełną życia, pachnącą, wiosenną łąkę. Przenieśmy się tam słuchając muzyki.

"Łąka - rośliny i zwierzęta"  na kanale asia018

Posłuchaj też co piszczy w trawie na  łące "Odgłosy łąki"  na kanale Spoko DW

Aktywność muzyczna i ruchowa

Zachęcamy do wysłuchania i zaśpiewania piosenki pt. "Bzycząca zabawa"  na kanale Bliżej Przedszkola

Posłuchaj piosenki "Żabie kroki"  i zatańcz razem żabką i bocianem.

"Żabie kroki"   na kanale Śpiewające Brzdące

Spróbuj ruchem naśladować mieszkańców łąki. Zacznij od spaceru:
"Spacer po wysokiej trawie"- maszeruj i unoś wysoko kolana.
"Motylki"- rozłóż szeroko ramiona i biegnij powoli, unosząc ramiona w górę i w dół.
"Zajączek"- podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze.
"Krety"- połóż się na brzuchu i spróbuj poruszać się przez odpychanie rękami i nogami od podłogi.
"Gąsienice"- chodź powoli i ruszaj paluszkami u stóp naprzemiennie, raz u prawej, raz u lewej nogi (palce podkurczają się i prostują) 

Aktywność umysłowa

Obejrzyjcie film "Wędrówki Skrzata Borówki – łąka"  na kanale RosNutki TV - Piosenki dla dzieci (6-7 i 4 latki)

Rozmowa na temat wiersza, odszukiwanie i nazywanie zwierząt na obrazku w książce -"Kolorowy start z plusem- książka" str.76 (6-7 latki)

Słuchanie wiersza I.R. Salach pt. "Łąka"

Łąka tylu ma mieszkańców:
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę 

 

Słuchanie ciekawostek o motylach:
Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady.
Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu;
- motyle dzienne
- ćmy.
Dzielimy je też ze względu na rozmiar na;
- motyle większe
- motyle mniejsze.
Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów( pierwszą są chrząszcze).
Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, rusałka admirał, rusałka pawik, mieniak tęczowiec, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…

Zobacz jak powstaje motyl:

"Larwa przeobraża się w motyla"   na kanale Dysk Dane

Spróbuj teraz w oparciu o obrazki z książki i film opowiedzieć, jak rozwijają się motyle:

 

Ćwiczenia utrwalające czytanie:
- podział na sylaby i na głoski nazw: mak, żaba, osy, motyle, trawa, stokrotka.
- zabawa słowna "Sylaby na opak"- rodzic prezentuje nazwy wybranych elementów wiosennej łąki, wymieniając je sylabami od tyłu np. ba-ża (żaba), cian-bo (bocian), ła-pszczo (pszczoła), ka- dron –bie (biedronka), ka- łą (łąka), tyl- mo (motyl), ty- kwia (kwiaty), wa- tra (trawa), ka- mysz (myszka), nik-ko, ny- pol (konik polny)
-utrwalenie poznanych liter z piosenką "Alfabet"  na kanale Śpiewające Brzdące

 

Nazwij zwierzęta, które są na zdjęciach. Jeżeli nie znasz nazw, to poproś osobę dorosłą o podpowiedź. Podziel te nazwy rytmicznie (4 latki)

Posłuchaj zagadek o mieszkańcach łąki

"Na majowej łące – zagadki"   na kanale Przedszkole Razem

Ćwiczenia grafomotoryczne - Rysuj wg wzoru - dokończ rysunek motyla na dole karty, aby wyglądał tak jak motyl na górze, pokoloruj rysunek.

karta nr 1 - do pobrania

Rysuj po śladzie

 karta nr 2 - do pobrania 

Dodajemy i odejmujemy w zakresie 10 - będzie potrzebne pudełko oraz kolorowe figury, cyfry i znaki z wyprawki plastycznej (6-7 latki)
- Dziecko zamyka oczy a rodzic wkłada do pudełka np.6 figur zielonych i 3 figury żółte, zamyka pudełko.
Dziecko odsłania oczy a rodzic układa z liczb i znaków wiadomość, która mówi o tym ile figur jest w pudełku.
Układa na wieczku (6+3). Dziecko może policzyć w pamięci i tak jest najlepiej, a też liczyć na palcach. Układa działanie( 6+3=9)
- Zamiana ról. Dorosły zamyka oczy. Dziecko wkłada do pudełka figury i układa wiadomość o dodawaniu z liczb i znaków. Dorosły otwiera oczy, odczytuje informację. Oblicza sumę. Dziecko sprawdza: otwiera pudełko i liczy figury.
- Następnie dorosły proponuje zagadki na odejmowanie .Najpierw moja zagadka, potem twoja. Wkładam do pudełka 8 figur (wkłada i liczy je głośno). Zamknij oczy. Dorosły wyjmuje 4 figury i liczy je głośno. Zamyka pudełko i układa na wieczku (8-4). Zwraca się do dziecka: Otwórz oczy. Przeczytaj wiadomość i oblicz ile figur jest w pudełku? Zamiana ról. Dziecko wkłada do pudełka figury. Mówi: W pudełku jest 10 figur itd.

Łąkowa matematyka (4 latki ) Popatrz na obrazek policz zwierzątka i kwiatki, podskocz tyle razy ile jest zwierząt, klaśnij w ręce  tyle razy ile jest kwiatków. Pokoloruj obrazek.

 karta nr 3 - do pobrania

  

 karta nr 4 - do pobrania

Poćwicz angielski:

"Owoce po angielsku dla dzieci"  na kanale Lulek.tv

Odpowiedz na pytania:
What's your name? My name is...
How are you today? I'm fine/ I'm bad
How old are you? I'm five/ six/ seven years old  

 

Aktywność plastyczna 

"Biedronka"– wykonaj biedronkę wg instrukcji (Wyprawka plastyczna nr 20) (6-7 latki)
Biedronkę można nakleić na kartkę wystemplowaną korkiem moczonym w zielonej farbie. Można też  nakleić na kartce  kwiatki, wycięte z kolorowego papieru. 

System

Kolorowy motylek z ręcznika papierowego i klamerki do prania ( 4 latki )
Ręcznik papierowy można pomalować farbami albo mazakami i spryskać wodą zraszaczem.
Kolejne etapy wykonania motylka podane są w poniższym linku.

 

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str. 40-47 Karty pracy ,,Czytam, piszę liczę”- str.88-89. Książka str.76-79. 

Zabawa sensoryczna

Zabawy z bańkami
Potrzebne: buteleczka z płynem do robienia baniek, plastikowa łyżka lub packa na muchy, słoik, barwnik spożywczy
Propozycje zabaw:
- najpierw dorosły puszcza bańki a dziecko śledzi ich lot
- dziecko próbuje dotknąć lub zdmuchnąć bańkę, która spadła na nie lub w inne miejsce w pomieszczeniu
- dziecko mokrą ręką chwyta małą bańkę, wkłada do słoika i zamyka; obserwuje kiedy bańka znika
- uderza w bańki plastikową packą na muchy lub plastikową łyżką
- dziecko samo puszcza bańki,
Można dodać do płynu kilka kropel barwnika spożywczego , aby zmieniły kolor.

 

Źródło:
Grupa MAC S.A
"Dziecięca matematyka" E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Ziielińska.
www.Przedszkolankowo.pl
www.kreatywny-pedagog.blogspot.com

Wspaniałej zabawy!