"Łąka wiosną"-18-22.05.2020r.:
W tym tygodniu poznajemy świat roślin i zwierząt na łące. Zapraszamy więc wszystkich na pełną życia, pachnącą, wiosenną łąkę. Przenieśmy się tam słuchając muzyki.
"Łąka - rośliny i zwierzęta" na kanale asia018
Posłuchaj też co piszczy w trawie na łące "Odgłosy łąki" na kanale Spoko DW
Aktywność muzyczna i ruchowa
Zachęcamy do wysłuchania i zaśpiewania piosenki pt. "Bzycząca zabawa" na kanale Bliżej Przedszkola
Posłuchaj piosenki "Żabie kroki" i zatańcz razem żabką i bocianem.
"Żabie kroki" na kanale Śpiewające Brzdące
Spróbuj ruchem naśladować mieszkańców łąki. Zacznij od spaceru:
"Spacer po wysokiej trawie"- maszeruj i unoś wysoko kolana.
"Motylki"- rozłóż szeroko ramiona i biegnij powoli, unosząc ramiona w górę i w dół.
"Zajączek"- podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze.
"Krety"- połóż się na brzuchu i spróbuj poruszać się przez odpychanie rękami i nogami od podłogi.
"Gąsienice"- chodź powoli i ruszaj paluszkami u stóp naprzemiennie, raz u prawej, raz u lewej nogi (palce podkurczają się i prostują)
Aktywność umysłowa
- Rozwijanie mowy
Obejrzyjcie film "Wędrówki Skrzata Borówki – łąka" na kanale RosNutki TV - Piosenki dla dzieci (6-7 i 4 latki)
Rozmowa na temat wiersza, odszukiwanie i nazywanie zwierząt na obrazku w książce -"Kolorowy start z plusem- książka" str.76 (6-7 latki)
Słuchanie wiersza I.R. Salach pt. "Łąka"
Łąka tylu ma mieszkańców:
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę
Słuchanie ciekawostek o motylach:
Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady.
Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu;
- motyle dzienne
- ćmy.
Dzielimy je też ze względu na rozmiar na;
- motyle większe
- motyle mniejsze.
Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów( pierwszą są chrząszcze).
Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, rusałka admirał, rusałka pawik, mieniak tęczowiec, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…
Zobacz jak powstaje motyl:
"Larwa przeobraża się w motyla" na kanale Dysk Dane
Spróbuj teraz w oparciu o obrazki z książki i film opowiedzieć, jak rozwijają się motyle:
Ćwiczenia utrwalające czytanie:
- podział na sylaby i na głoski nazw: mak, żaba, osy, motyle, trawa, stokrotka.
- zabawa słowna "Sylaby na opak"- rodzic prezentuje nazwy wybranych elementów wiosennej łąki, wymieniając je sylabami od tyłu np. ba-ża (żaba), cian-bo (bocian), ła-pszczo (pszczoła), ka- dron –bie (biedronka), ka- łą (łąka), tyl- mo (motyl), ty- kwia (kwiaty), wa- tra (trawa), ka- mysz (myszka), nik-ko, ny- pol (konik polny)
-utrwalenie poznanych liter z piosenką "Alfabet" na kanale Śpiewające Brzdące
Nazwij zwierzęta, które są na zdjęciach. Jeżeli nie znasz nazw, to poproś osobę dorosłą o podpowiedź. Podziel te nazwy rytmicznie (4 latki)
Posłuchaj zagadek o mieszkańcach łąki
"Na majowej łące – zagadki" na kanale Przedszkole Razem
Ćwiczenia grafomotoryczne - Rysuj wg wzoru - dokończ rysunek motyla na dole karty, aby wyglądał tak jak motyl na górze, pokoloruj rysunek.
Rysuj po śladzie
- Rozwijanie pojęć matematycznych
Dodajemy i odejmujemy w zakresie 10 - będzie potrzebne pudełko oraz kolorowe figury, cyfry i znaki z wyprawki plastycznej (6-7 latki)
- Dziecko zamyka oczy a rodzic wkłada do pudełka np.6 figur zielonych i 3 figury żółte, zamyka pudełko.
Dziecko odsłania oczy a rodzic układa z liczb i znaków wiadomość, która mówi o tym ile figur jest w pudełku.
Układa na wieczku (6+3). Dziecko może policzyć w pamięci i tak jest najlepiej, a też liczyć na palcach. Układa działanie( 6+3=9)
- Zamiana ról. Dorosły zamyka oczy. Dziecko wkłada do pudełka figury i układa wiadomość o dodawaniu z liczb i znaków. Dorosły otwiera oczy, odczytuje informację. Oblicza sumę. Dziecko sprawdza: otwiera pudełko i liczy figury.
- Następnie dorosły proponuje zagadki na odejmowanie .Najpierw moja zagadka, potem twoja. Wkładam do pudełka 8 figur (wkłada i liczy je głośno). Zamknij oczy. Dorosły wyjmuje 4 figury i liczy je głośno. Zamyka pudełko i układa na wieczku (8-4). Zwraca się do dziecka: Otwórz oczy. Przeczytaj wiadomość i oblicz ile figur jest w pudełku? Zamiana ról. Dziecko wkłada do pudełka figury. Mówi: W pudełku jest 10 figur itd.
Łąkowa matematyka (4 latki ) - Popatrz na obrazek policz zwierzątka i kwiatki, podskocz tyle razy ile jest zwierząt, klaśnij w ręce tyle razy ile jest kwiatków. Pokoloruj obrazek.
- Policz zwierzątka, pokoloruj najmniejsze i największe zwierzątko.
Poćwicz angielski:
"Owoce po angielsku dla dzieci" na kanale Lulek.tv
Odpowiedz na pytania:
What's your name? My name is...
How are you today? I'm fine/ I'm bad
How old are you? I'm five/ six/ seven years old
Aktywność plastyczna
"Biedronka"– wykonaj biedronkę wg instrukcji (Wyprawka plastyczna nr 20) (6-7 latki)
Biedronkę można nakleić na kartkę wystemplowaną korkiem moczonym w zielonej farbie. Można też nakleić na kartce kwiatki, wycięte z kolorowego papieru.
Kolorowy motylek z ręcznika papierowego i klamerki do prania ( 4 latki )
Ręcznik papierowy można pomalować farbami albo mazakami i spryskać wodą zraszaczem.
Kolejne etapy wykonania motylka podane są w poniższym linku.
Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str. 40-47 Karty pracy ,,Czytam, piszę liczę”- str.88-89. Książka str.76-79.
Zabawa sensoryczna
Zabawy z bańkami
Potrzebne: buteleczka z płynem do robienia baniek, plastikowa łyżka lub packa na muchy, słoik, barwnik spożywczy
Propozycje zabaw:
- najpierw dorosły puszcza bańki a dziecko śledzi ich lot
- dziecko próbuje dotknąć lub zdmuchnąć bańkę, która spadła na nie lub w inne miejsce w pomieszczeniu
- dziecko mokrą ręką chwyta małą bańkę, wkłada do słoika i zamyka; obserwuje kiedy bańka znika
- uderza w bańki plastikową packą na muchy lub plastikową łyżką
- dziecko samo puszcza bańki,
Można dodać do płynu kilka kropel barwnika spożywczego , aby zmieniły kolor.
Źródło:
Grupa MAC S.A
"Dziecięca matematyka" E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Ziielińska.
www.Przedszkolankowo.pl
www.kreatywny-pedagog.blogspot.com
Wspaniałej zabawy!