"Łąka wiosną "-18-22.05.2020r.:  

Wiosna kojarzy się wszystkim z budzącą się do życia przyrodą. Łąka jest bardzo interesującym środowiskiem przyrodniczym. Jest gęsto pokryta zielonymi roślinami, a jej mieszkańcami są liczne zwierzęta: ssaki, płazy, ptaki i owady. Na łące rosną również kwiaty: kaczeńce, maki, stokrotki, jaskry i wiele innych. I właśnie na łące skupimy w tym tygodniu naszą uwagę. Proponujemy wybrać się z rodzicami na łąkę.

Posłuchajcie - takie dźwięki można usłyszeć na majowej łące "Odgłosy łąki"  na kanale Spoko DW


Aktywność muzyczna i ruchowa

Zachęcamy do wysłuchania i zaśpiewania piosenki pt. "Bzycząca zabawa"  na kanale Bliżej Przedszkola

Podczas zajęć ruchowych spróbujmy naśladować mieszkańców łąki:
    "Spacer po wysokiej trawie"- maszeruj i unoś wysoko kolana.
    "Motylki"- rozłóż szeroko ramiona i biegnij powoli, unosząc ramiona w górę i w dół.
    "Zajączek"- podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze.
    "Krety" - połóż  się  na  brzuchu  i  spróbuj  poruszać  się  przez odpychanie rękami  i  nogami
                 od podłogi.
    "Gąsienice"- chodź powoli i ruszaj paluszkami u stóp naprzemiennie, raz u prawej, raz u lewej
                 nogi (palce podkurczają się i prostują) 

Aktywność umysłowa

Obejrzyjcie film "Wędrówki Skrzata Borówki – łąka"  na kanale RosNutki TV - Piosenki dla dzieci

Zachęcamy do spaceru na pobliską łąkę w celu prowadzenia obserwacji  przyrodniczych- poszukania jej mieszkańców.

Rozmowa na temat wiersza, odszukiwanie i nazywanie zwierząt na obrazku w książce ("Kolorowy start z plusem - książka"str. 76)

Słuchanie wiersza I.R. Salach pt. "Łąka"
   Łąka tylu ma mieszkańców:
   zwierząt, roślin kolorowych.
   Tu motylek, a tam pszczółka,
   tutaj kwiatek – o różowy!
   Z kopca wyszedł krecik mały,
   obok niego idzie mrówka.
   Na rumianku w krasnej sukni
   przycupnęła boża krówka.
   Nad tą łąką kolorową
   bal wydały dziś motyle.
   Zapraszają wszystkie dzieci,
   więc zatańczmy z nimi chwilę.

Słuchanie ciekawostek o motylach - Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady.

Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu:
   - motyle dzienne
   - ćmy.
Dzielimy je też ze względu na rozmiar na;
   - motyle większe
   -motyle mniejsze.
Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów( pierwszą są chrząszcze). Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, rusałka admirał, rusałka pawik, mieniak tęczowiec, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…
Spróbujmy teraz w oparciu o obrazki w książce opowiedzieć, jak rozwijają się motyle.

Ćwiczenia utrwalające czytanie:
-
podział na sylaby i na głoski nazw: mak, żaba, osy, motyle, trawa, stokrotka.
- zabawa słowna ,, Sylaby na opak”- rodzic prezentuje nazwy wybranych elementów wiosennej łąki, wymieniając je sylabami od tyłu np. ba-ża (żaba), cian-bo (bocian), ła-pszczo (pszczoła), ka- dron –bie (biedronka), ka- łą (łąka), tyl- mo (motyl), ty- kwia (kwiaty), wa-tra (trawa), ka-mysz (myszka), nik-ko, ny- pol (konik polny)
-utrwalenie poznanych liter z piosenką "Alfabet" na kanale Śpiewające Brzdące

Dodajemy i odejmujemy w zakresie 10 (będzie potrzebne pudełko oraz kółka, cyfry i znaki z Wyprawki plastycznej)
Dorosły proponuje; Będą zagadki. Ja ułożę dla ciebie, a ty dla mnie. Zamknij oczy…Wkłada do pudełka (6 kółek i 3 kółka, zamyka pudełko). Otwórz oczy... ułożę ci wiadomość z liczb i znaków na pudełku, a ty powiedz, ile tam jest kółek?
Układa na wieczku (6+3). Dziecko może policzyć w pamięci i tak jest najlepiej. Może liczyć na palcach albo zajrzeć do pudełka i policzyć kółka. Układa działanie( 6+3=9)
Zamiana ról. Dorosły zamyka oczy. Dziecko wkłada do pudełka kółka i układa wiadomość o dodawaniu z liczb i znaków. Dorosły otwiera oczy, odczytuje informację. Oblicza sumę. Dziecko sprawdza: otwiera pudełko i liczy kółka.
Następnie dorosły proponuje zagadki na odejmowanie .Najpierw moja zagadka, potem twoja. Wkładam do pudełka 8 kółek (wkłada i liczy je głośno). Zamknij oczy. Dorosły wyjmuje 4 kółka i liczy je głośno. Zamyka pudełko i układa na wieczku (8-4). Zwraca się do dziecka: Otwórz oczy. Przeczytaj wiadomość i oblicz ile kółek jest w pudełku? Zamiana ról. Dziecko wkłada do pudełka kółka. Mówi: W pudełku jest 10 kółek itd. 

Poćwicz angielski:

"Owoce po angielsku dla dzieci"  na kanale Lulek.tv

Odpowiedz na pytania:
What's your name? My name is...
How are you today? I'm fine/ I'm bad
How old are you? I'm five/ six/ seven years old  



Aktywność plastyczna - Wykonanie pracy plastycznej ,,Biedronka” – (Wyprawka plastyczna nr 20)

 

Zabawa sensoryczna  - "Wyścigi w dmuchaniu"
Rekwizyty: stół, bawełniane kule, piłki do ping-ponga lub ziarenka ryżu, słomki o różnej długości i średnicy
Sposób zabawy:
- Zamień stół w tor wyścigowy.
- Ułóż bawełniane kule, piłki do ping-ponga oraz inne rekwizyty, które wpadną Ci do głowy lub masz pod ręką.
- Pokaż dziecku jak dmuchać przez słomkę, by przesuwały się one po stole (niektóre dzieci mogą mieć z tym problem, dlatego warto jest trochę poćwiczyć).
- Wykorzystuj różne słomki.
Zabawa ta wstępnie przygotowuje dziecko na nauki czytania, w której niezbędną umiejętnością jest skupienie wzroku i wodzenie nim.

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str. 40-47; Karty pracy "Czytam, piszę liczę"- str.88-89; Książka str.76-79.

Źródło:
Grupa MAC S.A
"Dziecięca matematyka" E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Ziielińska.

 Wspaniałej zabawy!