"Razem z mamą i tatą" - 25-29.05.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Tą piosenkę znamy i śpiewamy "Piosenka - Moja wesoła rodzinka" na kanale Emilia Major

 

  • Kalambury - Zachęcamy do zabawy w kalambury, tematem może być „Pomoc mamie”, np. odkurzanie, wycieranie kurzu, zmywanie naczyń, podlewanie kwiatów itp.

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

W tym tygodniu proponujemy oglądanie rodzinnych zdjęć przedstawiających dzieci i rodziców w czasie wolnym, np. na wakacjach. Zachęcamy do swobodnych wypowiedzi na temat związany z okolicznościami wykonania zdjęć. Zachęcajmy dzieci do opisywania tych zdjęć (co widzą, co tam robiły, jak tam było) 

Rozwiązywanie zagadek:
Jest jedyna na świecie –
nigdzie lepszej nie znajdziecie.
Z nią można bawić się, uczyć i śmiać,
przy niej nic złego, nie może się stać (mama) I. Fabiszewska

Wszystko zrobić potrafi w domu.
O tajemnicach nie powie nikomu.
Często z nim w piłkę nożną gramy
i bardzo, bardzo go kochamy (tata) I. Fabiszewska

Posłuchajcie wiersza: Agaty Dziechciarczyk "Dwie literki po dwie"
Dwie literki M, dwie literki A
Każde dziecko od małego te literki zna
Na przemian powtarzają się
Dwie literki – każda po dwie

M – A – M – A – kto to słowo zna?
M – A – M – A – kto odpowiedź da?
Tak to MAMA, moja MAMA!
Osobista, Ukochana!

MAMA! – To brzmi niesłychanie!
Pierwsze słowo wypowiadane
Słowo proste, bardzo ważne
Zna je myślę, dziecko każde

Dwie literki T, dwie literki A
Każde dziecko od małego te literki zna
Na przemian powtarzają się
Dwie literki – każda po dwie

T – A – T – A – kto to słowo zna?
T – A – T – A – kto odpowiedź da?
Tak to TATA, to mój TATA!
Choćby był na końcu świata!

TATA! – To brzmi niesłychanie!
Pierwsze słowo wypowiadane
Słowo proste, bardzo ważne
Zna je myślę, dziecko każde

Mamę, Tatę każdy ma
Z Mamą, Tatą nie jestem sam
Bo Rodzice moi mili
Zawsze ze mną w ważnej chwili!!!

 

karta nr 1 - do pobrania

Można wydrukować te napisy lub po prostu napisać te wyrazy na kartce.
- Dzieci wymieniają głoski, które słyszą w wyrazie mama.
- Liczą, ile jest głosek a, ile głosek m.
- głośno odczytują poszczególne litery.
- Liczą, ile jest liter w wyrazie mama.
- Porównują wygląd wielkich i małych liter.
- Podobnie postępujemy z słowem tata

karta nr 2 - do pobrania   

Teraz zadaniem dziecka jest odszukanie liter m a m a / t a t a pod odpowiednim obrazkiem i pokolorowanie  kratek z tymi literkami.

Układanie wyrazów z wykałaczek lub patyczków do uszu.

Wysłuchanie bajki: Stanisława Jachowicza "Mysz młoda i stara"

„Wyjdź, kochaneczko, z ciasnej chatki
I posłuchaj głosu matki –
Mówiła mysz do córki – w świat cię wyprowadzę.
Ja ci doradzę:
Jak zbierać ziarneczka,
Jak się strzec koteczka,
Jak pułapki unikać,
Jak do jamki zmykać.
Powiem ci, czym słoninka pachnie przypiekana;
Ale mnie słuchaj, córko ukochana”.
Myszka była posłuszna i nie żałowała.
Długo sobie szczęśliwie po świecie bujała.
Tysiąc myszek zginęło, ona jednak żyła.
A czemu? Bo posłuszna swojej matce była.

Analiza treści wiersza :
- O kim był ten wiersz? Jak mama opiekowała się młodą myszką?
- Przed czym ją ostrzegała? Czy warto było posłuchać porad mamy?
- Czy łatwo jest być mamą? Dlaczego mama jest taka ważna dla dzieci?

Rozmowa na temat roli mamy i taty w rodzinie.
Zachęcamy do rozmowy
- Jaki zawód wykonuje mama a jaki tata? Co najczęściej mama/tata robi w domu?
- Za co kochasz mamę/tatę? W czym możemy mamie/tacie pomóc?
- Co lubicie robić z mamą? Co lubicie robić z tatą? Dzieci odpowiadają, np.: Z mamą lubię chodzić na spacery; Z mamą lubię oglądać książki; Z tatą lubię jeździć na rowerze...

karta nr 3 - do pobrania

Posłuchajcie co jeszcze możecie robić wspólnie z rodzicami. Na pewno będą z Was bardzo zadowoleni.

"Piosenka o sprzątaniu domu" - Mała Orkiestra Dni Naszych na kanale BajeczkiPioseneczki

 

Dla chętnych:

  • Pokaż którędy mama dojdzie do kwiatka?

karta nr 4 - do pobrania

  • Rysuj po śladzie i policz serca.

karta nr 5 - do pobrania

  •  Szkolna biblioteka domowa - J. Papuzińska: NASZA MAMA CZARODZIEJKA na kanale Iwona Słomka

"Jak  nasza  mama  odczarowała  wielkoluda"     

"Jak nasza mama obroniła statek przed burzą"   

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

Bukiet dla mamy - Do zabawy będzie potrzebny wazon, sztuczne kwiaty i karteczki z różną liczbą kropek. Poproś dziecko, aby włożyło do wazonika tyle kwiatów, ile kropek jest na kartoniku.

Liczenie truskawek - Potrzebne będą kartoniki z różną liczbą kropek (od 1 do 10), truskawki albo ciasteczka, talerzyki.
Poproś dziecko, aby wzięło po jednym kartoniku z kropkami i położyło go z prawej strony talerzyka. Następnie poproś, aby dziecko włożyło mamie na talerzyk tyle truskawek, ile wskazuje liczba kropek na kartoniku. Sprawdź poprawność wykonania zadania. Następnie powiedz: Mama zjadła dwie truskawki. Ile jej zostało?

Poczęstunek dla taty - Dziecko ponownie wybiera kartoniki z kropkami i układają odpowiednią liczbę truskawek. Ułóż różne zadania, np.: Tata zjadł trzy truskawki. Ile mu zostało? Córka oddała tacie dwie swoje truskawki. Ile truskawek ma teraz tata?.
SMACZNEGO!

Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę z okazji Dnia Matki:

"Happy Mother's Day"  na kanale źródło The Kiboomers - Kids Music Channel


Aktywność plastyczna 

Malujemy portret: Z okazji zbliżającego się Dnia Mamy narysuj jej portret. Możesz wykorzystać poniższą ramkę lub narysować swoją własną i ozdobić ją tak jak chcesz. Jeżeli masz ochotę możesz też jeszcze narysować całą rodzinę.

karta nr 6 - do pobrania

Zabawa sensoryczna: Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na nasze zachowania.

Poniżej podajemy przykłady kilku prostych i przyjemnych sposobów na wsparcie dziecka z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcamy do wspólnego ćwiczenia, które pozwoli na odczucie na “własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem.
Zabawy z kocem:
Naleśnik - ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
Tor przeszkód- stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp. wykorzystując domowe sprzęty: krzesła, stół, zrolowany koc, poduszki.
Huśtawki - bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach). W domu czy na pikniku możecie wykorzystać duży koc - na jego środku niech położy się dziecko a Wy unieście koc nad podłogę i kołyszcie go na boki.
Turlanie - turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.
 

Źródło:
www.Przedszkouczek.pl
MAC Edukacja, Kraina przedszkolaka
www.EduZabawy.com
You Tube
www.Dziecisawazne.pl

Wspaniałej rodzinnej zabawy!