Żywienie w naszym przedszkolu

   Prawidłowe żywienie dzieci jest czynnikiem warunkującym ich optymalny rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny. Zasadniczym elementem racjonalnego żywienia jest regularność posiłków, czyli odpowiednia liczba posiłków w ciągu dnia i ich prawidłowe rozłożenie w czasie. Regularne jedzenie sprzyja unormowaniu przemiany materii i poziomu glukozy we krwi.

   Każdego dnia dzieci jedzą w naszym przedszkolu smaczne posiłki: śniadanie, zupę, drugie danie oraz podwieczorek. Stanowią one 75% dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy.

Posiłki spożywamy w godz.:

  • Śniadanie: 9.00-9.30
  • Obiad: 12.00-12.30
  • Podwieczorek: 14.30-15.00

 W naszej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi, racuchy, naleśniki, kisiel, musy owocowe, wykonują świeże surówki z warzyw, sałatki owocowe, ale przede wszystkim pieką przepyszne ciasta i ciasteczka. Dokładamy wszelkich starań, aby posiłki przygotowywane dla dzieci były smaczne, zdrowe, przyrządzone zgodnie z obowiązującymi normami żywienia Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka. W posiłkach staramy się ograniczać dodatki soli i cukru, nie stosujemy konserwantów i wzmacniaczy smaku - zamieniamy je ziołami; do dań mącznych używamy również mąkę razową, kukurydzianą.

Komponując jadłospis w naszym przedszkolu staramy się, aby:

  • Każdy główny posiłek zawierał produkt będący źródłem białka zwierzęcego (mięso lub nabiał) i w jego składzie znalazł się owoc lub warzywo.
  • Urozmaicać posiłki - to znaczy, że na obiad nie podajemy kilku ciężkostrawnych potraw (np. zupy grochowej i bigosu) lub dań przyrządzonych tą samą techniką kulinarną (np. smażonej ryby i frytek). Ideałem jest posiłek lekkostrawny z dodatkiem gotowanych i surowych warzyw.
  • W przygotowywanych posiłkach przeważały pokarmy zmuszające do żucia - bo jeśli zbyt często podaje się trzylatkowi papki, dziecko nie uczy się prawidłowo żuć (to ma negatywny wpływ na zgryz), a poza tym rozleniwia się i po jakimś czasie po prostu nie chce mu się pogryźć nawet skórki z chleba.
  • Menu uwzględniało bieżącą porę roku, wykorzystujemy owoce i warzywa sezonowe, gdyż to one zawierają najwięcej witamin i składników mineralnych. Zimą częściej sięgamy po mrożonki.

  Ponieważ przedszkole bierze odpowiedzialność za żywienie dzieci na swoim terenie, nie powinny one przynosić własnych dodatkowych art. spożywczych czy smakołyków. Poza tym dziecko powinno jadać regularnie. Gdy przed obiadem zje przyniesioną przez siebie paczkę paluszków, nie będzie mieć już apetytu na zupę i drugie danie.

 Dzieciom, które wymagają specjalnej diety zapewniamy odpowiednie żywienie. Specjalistyczne diety są układane w taki sposób, aby jak najmniej różniły się od diety podstawowej. Związane jest to z psychologią żywienia, aby dziecko mające odmienną dietę nie czuło się izolowane. Ważnym elementem skutecznych działań w tym zakresie jest bardzo ścisła współpraca rodziców i pracowników przedszkola.