"Wiosna na wsi" - 01-04.04.2020r.:

Aktywność muzyczna i ruchowa - Wysłuchanie piosenki: „U Dziadka Lulka na wsi” – Lulek.tv Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem. Następnie zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego, w którym można lepiej poznać zwierzęta mieszkające w gospodarstwie. Zobaczcie, czy łatwo jest rozpoznać zwierzęta na podstawie ich odgłosów.

Zachęcamy również do aktywności ruchowej: „Skaczemy, biegniemy” (Muzyka: K. Łaska, M. Nocny, Słowa: T. Robaczewski, Śpiew: M. Konkel, M. Piróg) 

Aktywność umysłowa

Rozwijanie mowy - rozmowa z dzieckiem na temat wiersza, zwrócenie uwagi  na wymienione w nim zwierzęta, utrwalenie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka, opisywanie przez dziecko wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych), zapoznanie dzieci ze znaczeniem zwierząt hodowlanych w życiu człowieka

Wysłuchanie fragmentu wiersza  Aleksandry Wojtyły – „Wiejskie życie”

Byłoby dziś znakomicie

lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,

piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,

wszyscy chcą cos mówić naraz.

    Kurka gdacze, kaczka kwacze,

    a tam mała Zosia płacze,

    że uciekła jej z podwórka

    ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,

a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości

i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,

że zbyt głośno ryczą byki.

    Krowy pasą się na łące,

    obok skaczą dwa zające.

    Gdzie już od samego rana

    słychać głośny bek barana

Świnki się taplają w błocie,

koza trawę je przy płocie. (...)

Dla chętnych: Cały utwór znajdziecie poniżej:

Zabawy artykulacyjne - „Przerwane słowa”. T. Fiutowskiej - rodzic przedstawia wybrane scenki z poniżej zamieszczonego wiersza. Wcześniej można poprosić dziecko, żeby narysowało na  karteczkach zwierzęta np. krowę, kaczkę, kozę, kurę, owieczkę - ale nie jest to konieczne. Z każdą częścią wierszyka można też bawić się w innym czasie w zależności od możliwości dziecka.

Krowa: Muczę „mu”, bo jestem krową.

Wszyscy mówią dokończ słowo.

Ale nie stać na to krowę,

by skończyła tę połowę.

Proszę, dokończ dalej słowa,

Bo to „mu” to jest połowa …

Mu…. (zadaniem dziecka jest wyszukiwanie słów zaczynających się na sylabę mu… , np. mucha, murek, muzyka, ...).

Kaczka: Ja zaś tylko „kwa” zakwaczę

i nie kończę słowa raczej.

Też przerywam je w pół słowa.

Jaka druga jest połowa? (dziecko wyszukuje słowa rozpoczynające się sylabą kwa…, np. kwadrat, kwasek, ...).

Koza: Koza zwykle „me” wam meczy.

To pół słowa – nikt nie przeczy.

Mówią koza jest leniwa,

bo w pół słowa coś przerywa.

Lecz ja umiem tylko „me”,

a co dalej? Kto już wie?

Me… (dziecko wyszukuje słowa rozpoczynające się sylabą me…, np. mech, metka, mewa, medal, metro,....).

Kura: Kura zawsze mówi „ko”,

nie jest całe słowo to.

Bo to „ko”, to jest pół słowa.

Jaka druga jest połowa?

Ko…. (dziecko wyszukuje słowa rozpoczynające się sylabą ko…, np. koper, kora, korek, kogut, kocyk, ...).

Owca: Jestem owcą. Beczę „be”.

Nie chcę skończyć tego „be”.

Za mnie musisz skończyć też.

Jaki koniec tego jest? (dziecko wyszukuje słowa rozpoczynające się sylabą be…, np. beczka, beza, beret, ...)

Rozwijanie pojęć matematycznych - zabawa matematyczna w oparciu o wiersz „W gospodarstwie wiejskim” Joanny Myślińskiej

W gospodarstwie u mych dziadków,
rośnie mnóstwo pięknych kwiatków
i zwierzątek też jest wiele:
pięć koników, jedno cielę,
cztery kurki i trzy kaczki,
krówka, dwa prosiaczki.

Układamy tyle klocków (patyczków) ile wskazuje wers: 5 koników i jedno cielę to razem ile? itd... Można modyfikować zdania: Ile jest razem kaczek i koni? itp... Można również wymyślić inne zadania, dziecko niech układa klocki przed sobą, np. W wiejskiej zagrodzie były dwa konie i cztery kaczki. Ile zwierząt było w zagrodzie? Na jednej grzędzie siedziały 4 kury, dwie zeszły. Ile kur zostało na grzędzie? itp.

Aktywność plastyczna - "Krówka" - praca plastyczna

Będą potrzebne: 2 kartki, klej, nożyczki, czarny mazak i do wyboru kredki lub farby

Na jednej z kartek rodzic rysuje:

- 1 kółko o średnicy ok. 10 - 11cm - to będzie tułów krówki

- 2 kółka o średnicy ok. 3 - 3,5cm - to będą uszy

- 4 kółka o średnicy ok. 2,5 - 3 cm - to będą kopytka naszej krówki

- głowa (taka gruszka)

Teraz zadaniem dziecka jest namalować łatki na uszach i tułowiu krówki, a kopytka pokolorować na czarno oraz narysować oczy, nos i uśmiech.

 

Kolejny etap to wycinanie wszystkich elementów i przyklejenie ich do kartki.

 

Teraz dziecko dorysowuje szyję, nogi i ogon.

 

Można dorysować  kredkami lub farbami trawę, kwiaty, słońce, niebo itp.  

I gotowe brawo!!!

Propozycja zabawy sensorycznej: celem zabaw sensorycznych jest dostarczanie zmysłom dziecka (słuchu, wzroku, węchu, dotyku, równowagi – orientacji w przestrzeni) różnorodnych bodźców, które rozwijają i doskonalą jego umiejętność postrzegania świata. Każdy przedszkolak powinien ćwiczyć mózg tak, aby uczył się on konkretnie reagować na różne bodźce dostarczane z zewnątrz. Stąd różne zabawy sensoryczne, mające na celu integrację sensoryczną czyli integrowanie wszystkich zmysłów aby reakcja na bodźce była automatyczna i pozwalała na szybkie oraz bezpieczne działania.

Zabawa sensoryczna „Czarodziejski woreczek”

Do zabawy możemy wykorzystać dowolny worek wykonany z nieprzezroczystego materiału, może to być materiałowa torba na zakupy czy poszewka na poduszkę. Wkładamy do środka (razem z dzieckiem) różne przedmioty np. zabawki, kawałek sznurka, piłeczkę, książkę, czapkę...  lub przedmioty gospodarstwa domowego ( łyżka, gąbka, plastikowy talerzyk... ). Możemy wykazać się tutaj swoją pomysłowością z zachowaniem zasady wykorzystania do tej zabawy bezpiecznych dla dziecka przedmiotów. Na początku zabawy ograniczamy się do 5 - 6 przedmiotów. Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie umieszczonych w woreczku przedmiotów tylko za pomocą dotyku. Rodzic przytrzymuje woreczek tak by dziecko nie widziało co jest w środku. Dziecko wkłada rękę lub dwie do środka wybiera jeden przedmiot i nie wyciągając go rozpoznaje  - Co to jest?. Gdy poda nazwę wtedy dopiero można go wyjąć. Zdobywa punkt. Zabawę można dowolnie modyfikować. Może także rodzic rozpoznawać co jest w środku czy zabawić się z innymi członkami rodziny. Dowolnie dodawać przedmioty do worka i zdobywać kolejne punkty.

Wspaniałej zabawy!