"W oczekiwaniu na Święta Wielkanocne" - 06-10.04.2020r.:

  • Aktywność muzyczna i ruchowaWysłuchanie piosenki: „Hopla, hopla!” – Śpiewające Brzdące  Skąd zając wielkanocny bierze jajka? Posłuchajcie. Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem. Zachęcam do skakania wraz z zającem.

Zachęcamy całą rodzinę do zabawy: „Maszynista zuch” – Bliżej Przedszkola - Słowa: Dorota Kluska, Muzyka: Andrzej Zagajewski 

  • Aktywność umysłowa

Rozwijanie mowy:

  • W tym tygodniu postarajmy się porozmawiać o tradycjach  i symbolach związanych ze Świętami Wiel­kanocnymi w naszych domach. Rodzice mogą wrócić pamięcią do swojego dzieciństwa i opowiedzieć jak obchodziło się Święta Wielkanocne w ich domach.
  • Doskonalimy słuch, koncentrację uwagi i logiczne myślenie Wysłuchanie opowiadania

Bajeczka wielkanocna A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
 Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci i rodziców.

Doskonalenie słuchu fonematycznego:

Zabawa słuchowa „Co tak szeleści?”- Rodzic demonstruje odgłosy różnych szeleszczących rodzajów materiałów (folia, karton, celofan, papier itp.) i poleca, aby dziecko zapamiętało dźwięki, a następnie zamknęło oczy. Ponownie je demonstruje. Dziecko słuchając odgaduje, co szeleści.

Zabawa słuchowa „Co przesypuję?” - Rodzic demonstruje odgłosy przesypywania różnych sypkich produktów (cukru, ryżu, kaszy, grochu, klocków, monet itp.) Przebieg j.w.

Proponujemy rozwiązywanie świątecznych zagadek:

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje /zajączek/

Dodatkowo po rozwiązaniu zagadki można poprosić dziecko żeby podzieliło ten wyraz(y) na sylaby wyklaskując przy tym ich ilość (za-ją-czek, trzy klaśnięcia). Dzieci mogą też podskoczyć lub tupnąć tyle razy ile jest sylab w wyrazach.

W ten świąteczny dzień
każdy z nas się śmieje.
A woda nie z nieba,
lecz z wiader się leje /lany poniedziałek/

Choć już Święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu, w domu
kiełkuje /rzeżucha/

Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię.

Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież.../Wielkanoc/

Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki.../baranek/

Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków - nie mają.
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki /bazie/

Rozwijanie pojęć matematycznych - zabawa matematyczna „Kolorowe jajka” w oparciu o opowiadanie T. Fiutowskiej ,,O kurkach, co znosiły kolorowe jajka”

Przed świętami, wtedy, kiedy wszyscy zabierają się do malowania pisanek, dwie kurki: Pstroczka i Czubatka robią swojej gospodyni Dorotce miłą niespodziankę. Znoszą kolorowe jajka. Gdaczą, wtedy głośno, by gospodyni przyszła je podziwiać. A dziwić się można, oj można. Jedna z kurek – Pstroczka znosi jajka we wzorki całe, zaś Czubatka – jajka barwne całe. Oj nie mogą się nadziwić wszyscy tym pięknościom. Zazdroszczą Dorotce, że pisanki na święta ma wprawdzie gotowe. Ustawia Dorota na półce jajka Pstroczki, jajko obok jajka i dla oczu to jest bajka, bo:

pierwsze jako ma wzorki pasiaste,

drugie jako jest kwiaciaste,

trzecie – w kropki całe,

czwarte – w gwiazdki małe,

piąte – w trójkąciki,

szóste – w kwadraciki,

siódme – w jodełki,

ósme – w pchełki,

dziewiąte – w serduszka,

dziesiąte – wyjątkowe, bo wszystkie wzorki na nim: i paski, i kropki, i gwiazdki, i trójkąty, i kwadraty,

i jodełki, i pchełki i serduszka.

Ustawia Dorota na półce jajka Czubatki. To też bajka, bo:

pierwsze ma kolor jak bławatki,

drugie – jak w polu maki,

trzecie – jak gotowane raki,

czwarte – jak gorące słońce,

piąte – jak trawa na łące,

szóste – takie jak śliwka na drzewie

siódme .... o siódmym nikt nie wie, bo tak się zdarzyło, że siódmego jajka wcale nie było. Nie było także ósmego, dziewiątego i dziesiątego i nikt nie wie dlaczego.

Po przeczytaniu tekstu wyjaśniamy znaczenia wyrazów których znaczenia dziecko może nie znać np. bławatki, maki, pchełki W dalszej części dzieci wspólnie z rodzicami rysują jajka z opowiadania. Następnie rozmawiamy z dziećmi zadając pytania:

Jakie jajka znosiła Pstroczka, a jakie Czubatka?

Które z kolei jajko jest w trójkąciki? Które z kolei jajko ma taki kolor jak maki w polu?

Jak wygląda pierwsze (drugie itd.) jajko?

Ile jajek zniosła Pstroczka, a ile Czubatka?

Która kura zniosła więcej jajek? O ile?

Dzieci układają sylwety w rzędzie i dotykając je palcem, przeliczają, liczą od lewej do prawej i na odwrót, liczą na palcach. Na koniec podają liczebność zbioru. Rodzic podsu­mowuje, że bez względu na sposób liczenia, liczba pisanek się nie zmienia.

Podane propozycje zabawy matematycznej można rozłożyć na kilka dni.

Proponujemy też ćwiczenia grafomotoryczne:

 

karta nr 1 - do pobrania

karta nr 2 - do pobrania

Źródło: przedszkolankowo.pl

Posłuchaj i zatańcz: 

"Easter Bunny Song for Kids" - The Kiboomers - Kids Music Channel 

Aktywność plastyczna - Koszyczek z pisankami

Potrzebne będą:

Z zielonej kartki lub bibuły wytnij  trawkę. Do koszyczka będą potrzebne pisanki. Możesz wykorzystać te, które przygotowaliście do zabawy matematycznej.

Jedną połowę jednorazowego talerzyka pomaluj na brązowo. To będzie koszyczek.  Możesz też zrobić go w innym kolorze . Przyklej „rączkę” - czyli pasek brązowej kartki. Jak nie masz brązowej kartki to możesz ją wykonać z białej i pomalować na brązowo. Teraz przyklej koszyczek na kartkę z trawką. Możesz dorysować słoneczko, kwiatuszki lub ozdobić wg własnego pomysłu.  Super!

 

Dla chętnych, którzy bardzo lubią prace plastyczne propozycja  zajączka, którym możecie udekorować  świąteczny stół.

Zajączek Wielkanocny:

Potrzebne będą:

Zachęcamy do robienia zdjęć i wysyłania na naszą stronę. Z niecierpliwością czekamy na wasze prace.

Zabawa sensoryczna:

Kruche ciasteczka

Zachęcamy do zrobienia ciasteczek wraz z dzieckiem na stół wielkanocny.

Składniki:

kruche ciasto:

  • ok. 200 g mąki
  • 120 g masła
  • 2 żółtka
  • 3 łyżki cukru pudru

- zamiast 2 żółtek można dać 1 całe jajko

Krok 1: Wszystkie składniki siekamy (dzieci plastikowymi nożykami), a potem zagniatamy. Pozwól dziecku powąchać składniki, dotknąć mąki, cukru itd.

Krok 2: Na oprószonym mąką blacie wałkujemy. Dziecko też wałkuje swój kawałek ciasta.

Krok 3: Wycinamy kształty ciasteczek.

Krok 4: Układamy na papierze do pieczenia, oprószamy cukrem i wstawiamy do nagrzanego do 180C piekarnika, na 15 minut.

Smacznego.

Wspaniałej zabawy!