"Wielkanoc" - 06-10.04.2020r.:

Aktywność muzyczna i ruchowa:

  • Możemy pobawić się z rodzicami lub rodzeństwem z „Wyścigi z jajkiem”- oczywiście nie takim surowym prosto od kury! Do tej zabawy potrzebna nam jest łyżka i styropianowe jajko lub zrobiona  z papieru zwykła kulka. Możemy biec do wyznaczonego miejsca lub obiec np. stół  mierząc czas stoperem w telefonie komórkowym. A po wspólnej zabawie z rodzicami pomóżmy  im w sprzątaniu, przecież już wiemy  jak wyglądają przygotowania przed świętami.  Zachęcić nas może ta rytmiczna "Piosenka o sprzątaniu domu" - Mała Orkiestra Dni Naszych - kanał Bajeczki Piosneczki 

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy - wysłuchanie opowiadania - "Bajeczka wielkanocna" A. Galicy

       Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
    - Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
    A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
    - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
    Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
    - Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
    Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
    - Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
    Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
    - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
    - Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
    - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
    - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
    A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
    - Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
    A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
    Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest  bardzo małe.
    - Co to? Co to? – pytał Zajączek.
    - Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
    I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
    - To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

     W Wielkanocny poranek
    Dzwoni dzwonkiem Baranek,
    A Kurczątko z Zającem
    Podskakują na łące.
    Wielkanocne Kotki,
    Robiąc miny słodkie,
    Już wyjrzały z pączka,
    Siedzą na gałązkach.
    Kiedy będzie Wielkanoc
    Wierzbę pytają.

Tradycje Wielkanocne - Sosnowiec TV - oficjalny kanał miasta

    Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
    - Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne,                              wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
    - Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek,                        biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

  Jeżeli   dzieci   będą   miały   trudność   z   podaniem   zwyczajów  świątecznych, to rodzic zasugeruje je zagadkami, np.:

  • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt (kartki świąteczne)
  • Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów (palma wielkanocna)
  • Przeważnie jest biały i na stole leży . Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
  • Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje (pisanka)
  • Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
  • Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem (koszyk)
  • Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek (zając) 

W tym tygodniu poznajemy literę J, j na podstawie wyrazu „jajko”

   ALFABET - Litera J nauka czytania dla dzieci po polsku. Film edukacyjny - AbcZabawa 

   Alfabet dla dzieci - Litera J i A - Piosenki Akademii Nauki 

   Nauka alfabetu - UBU poznaje literkę J - Ubu 

  • Rozwijanie pojęć matematycznychCo i ile w koszyczku? – wkładanie i przeliczanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:

    · Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi,                by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo  nad grzechem, złem i śmiercią
    · Jajka – symbol życia
    · Szynka – symbol zdrowia
    · Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa
    · Sól – odstraszenie od zła
    · Słodycze- dzieci wymyślają znaczenie

    Można przeprowadzić też zabawę matematyczną z wykorzystaniem koszyka i jajek.  Utrwalamy liczenie w aspekcie głównym (- Ile jajek jest w koszyku?) i porządkowym ( wkładam do koszyka pierwsze, drugi, trzecie jajko….) .Proponujemy też rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie w zakres 10.(np. Do koszyka włożono najpierw 3 jajka od czarnej kurki potem 6 jajek od kurki czubatki. Ile jest teraz jajek w koszyku. np.W koszyku było 10 jajek mama potrzebowała 6 do ciasta. Ile jajek zostało w koszyku?)

Do zabawy proponujemy wykorzystać zamieszczoną poniżej kartę pracy (Mały kroczkami - liczymy do 10- Maria Matyszkiewicz)

karta nr 1 - do pobrania

  • Poznajemy rzeczywistość przyrodnicząPoznajemy budowę jajka - Można przeprowadzić zabawę badawczą (potrzebne jajko surowe i ugotowane). Dziecko ogląda dwa jednakowe jajka, prosimy, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe a drugie gotowane. Wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka, dziecko obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdza, czy miało rację. Dziecko ogląda jego zawartość i nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Posłuchaj i zatańcz: 

"Easter Bunny Song for Kids" - The Kiboomers - Kids Music Channel 

Aktywność plastyczna - Proponujemy wykonanie kolorowej pisanki. Elementy wzoru na ułożonej z części pisance można pokolorować kredkami, farmami albo wykleić plasteliną - „Wyprawka plastyczna” 

     lub też wykonanie takiej pracy plastycznej:

   

                                                                    karta nr 2 - do pobrania

    Polecamy także stronę z wielkanocnymi plastycznymi pomysłami:

    pl.pinterest.com/pin/176977460341689099/

    pl.pinterest.com/pin/816418238686849482/

  • Zabawa sensoryczna: „Naleśnik” - Po całym trudzie przygotowań do świat proponujemy fajną zabawę w „Naleśnik” Wystarczy koc (karimata, kołdra...) zawijamy w nie dziecko jak naleśnik, pamiętajmy ze głowa jest odkryta. Moment zawijania (dość mocnego) jest dla dziecka najprzyjemniejszy.

    Po zwinięciu możemy rękoma masować  przez moment całe ciało dziecka. 

    Następnie rozwijamy lub pozwalamy samemu się rozwinąć .Wiemy że mamom taka zabawa      też sprawi przyjemność. Taki masażyk wykonany przez swoją pociechę ? rozkosz!

    Super zabawa wspomagająca integrację sensoryczną.

  • Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał: w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3 -str.72-81; Karty pracy -"Czytam, piszę, liczę" str.74-75; Książka str.68-69

Wspaniałej zabawy!