06-10.04.2020r.

Ćwiczenia oddechowe: Kilka ogólnych informacji: dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta - taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego dzieci, warto również obserwować sposób oddychania podczas snu. 

  • Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
    długo- krótko- długo
    słabo- mocno- bardzo mocno
    Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu
  • Wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
  • Zawody statków– z papieru możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.
  • Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu.
  • Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.

Ćwiczenia fonacyjne:

  • Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
  • Wierszyki dźwiękonaśladowcze np. "Oznaki wiosny" – wiersz E. Skorek
    Kiedy wiosna tu przychodzi,
    Pani zima stąd odchodzi.
    Słońce świeci już jaśniutko,
    Wietrzyk wieje tak leciutko:
    -Sz…..
    Budzą się w słońcu motyle,
    Kwitną złociste żonkile.
    W ogrodzie u mojej mamy
    Czerwienią się tulipany.
    Rośnie trawa, świeci słońce,
    Boćki klekoczą na łące:
    -Kle, kle….
    Kiedy słyszą klekot żabki,
    Uciekają do sadzawki:
    - kum, kum….
    Już jaskółki przyleciały,
    Jest też z nami słowik mały:
    - tirli, tirli……
    Gile za to odleciały,
    Bo za ciepło u nas miały:
    - fr, fr….
    Wszystko to oznaki wiosny,
    Wie o tym dziecko i każdy dorosły!
  • Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
    mężczyzna- głośne „hohohoho”
    kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
    staruszka- cichutko „hehehehe”
    dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
    chłopca- hałaśliwy „hahahaha”
  • Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”

Bajka Logopedyczna "Wielkanoc"

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).

Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).

Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.

Słomkowe ozdabianie pisanki: Do tego ćwiczenia potrzebować będziemy kolorowe kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, z których powycinamy różne kształty. Zadaniem dzieci jest udekorowanie pisanki wyciętymi kształtami przy użyciu słomki.

 

karta nr 1 - do pobrania

Kreatywne ćwiczenia logopedyczne, które pokocha Twoje dziecko - Logopeda Gliwice - Poradnia Psychologiczna Partner - od 0:56

Ćwiczenie Artykulacyjne Śmieszne Kubeczki - Logopeda Gliwice - Poradnia Psychologiczna Partner 

Źródło:

Wspaniałej zabawy!