"Części mojego ciała" - 14-17.04.2020r.: 

    Zachęcamy całą rodzinę do zabawy: „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – BZYK.tv 

Ciekawe czy pamiętacie zabawę „Tańczymy labado”? Bawi się cała rodzina. Łapiemy sąsiada za wymienione przez rodzica/dziecko części ciała. Rozpoczynamy ją stojąc w kółeczku i trzymając się za ręce.

  • Aktywność umysłowa

Rozwijanie mowy:

W tym tygodniu:
-rozmawiamy na temat budowy człowieka,
-doskonalimy rozróżnianie prawej i lewej strony ciała,
-kształtujemy świadomości ciała i przestrzeni,
-rozwijamy umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i innych,
-stwarzamy okazje do wypowiadania się na określony temat słowami, ruchem, gestem i mimiką.

Zabawy z wierszem -  „Ruchy” - Irena Salach                                                             

Mam dwie ręce i dwie nogi ale jedną głowę
Dwoje oczu, dwoje uszu, tyle zliczyć mogę
Głową kręci szyja, zapachy wącha nos.
Gdy myślę, dotykam czoła, na głowie jeży się włos.
Czasami podpieram brodę i groźnie unoszę brwi.
Usta układam w podkówkę wtedy, gdy smutno mi.
Ręce układam na biodrach, albo opieram o łokcie.
Paluszki swoje oglądam o, jakie czyste paznokcie!
Z nóg robię bramkę małą, zginam kolana także,
stopami robię kroki, na palcach stoję, a jakże.
A teraz posłuchaj uważnie
O czym w wierszyku jest mowa.
Wykonać te wszystkie ruchy.
Możesz ze mną spróbować.

Analiza treści wiersza - Rodzic zadaje dziecku pytania:

-Jakie czynności wykonują poszczególne części naszego ciała? (szyja, nos, czoło, głowa, broda, brwi, usta, ręce, nogi, paluszki, kolana, stopy, palce u stóp).
-Dziecko udziela odpowiedzi i wykonują podane czynności. Liczy poszczególne części ciała

Nauka wiersza na pamięć:

I powtórzenie - rodzic czyta wiersz i wskazuje na poszczególne części ciała - dzieci naśladują i wskazują ją na sobie,
II powtórzenie - rodzic recytuje wiersz wraz z dzieckiem i wskazują części ciała na sobie ,
III powtórzenie - rodzic recytuje wraz z dzieckiem wiersz,  wskazuje części ciała - zawiesza głos, aby dziecko mogło dopowiedzieć nazwę danej części ciała i pokazać je na sobie.

Rodzic mówi i pokazuje:

Mam dwie ........ i dwie ....... ale jedną ........
Dwoje ......., dwoje ........, tyle zliczyć mogę.  itd.

Brakujące słowa dopowiada dziecko. Powtórzenia dostosowujemy do możliwości pamięciowych dziecka. Możemy naukę wiersza na pamięć rozdzielić na kilka dni.

Zabawa  „Której część ciała dotykam”? – odczuwanie zimna i ciepła, doskonalenie słuchu fonematycznego. Potrzebne będą łyżka drewniana i łyżka metalowa.

Rodzic dotyka części ciała dziecka przedmiotami o różnej temperaturze (np. łyżką drewnianą, łyżką metalową ) odsłoniętych części dziecięcego ciała Dziecko ma zamknięte oczy i  nazywają część ciała, którą dotknął rodzic a następnie określa swoje odczucia (zimne, ciepłe) i nazywa przedmiot, którym został dotknięty.

Wymienione części ciała dziecko może dzielić na sylaby,  próbować określić  głoskę którą słyszy na początku tego wyrazu.

Zabawa „Co moje ręce potrafią”? – kończenie zdań i powtarzanie prezentowanych czynności - rozwijanie mowy

Rodzic wypowiada początek zdania a  dziecko jego zakończenie.

Moje ręce potrafią ..... dziecko dopowiada (np. klaskać) i pokazuje daną czynność
Moja prawa ręka potrafi..... (np.machać).

(np.witać się, głaskać, wykonywać daszek, rzucać).

Moje nogi potrafią.......

Moja głowa potrafi.....

Zabawa „Prawda – fałsz”  - wywołanie radosnego nastro­ju, ćwiczenie logicznego myślenia.

Gdy dziecko usłyszy zdanie prawdziwe – kręci się dookoła siebie, siedząc na podłodze. Jeśli rodzic wypowie zdanie nieprawdziwe, dziecko tupie stopami w podłogę. Przykłady zdań: Ręce potrzebne są nam do biegania. Podskakujemy na kolanach. Dłonie służą nam do machania. Oczy służą nam do wąchania. ....

Proponujemy rozwiązywanie zagadek:

Dzięki nim na świat patrzycie,
są zamknięte, kiedy śpicie,
jeden ma czarne, drugi zielone,
teraz pytam: czym są one? (oczy) A. Maćkowiak

Na końcach palców
u stóp i rąk je mamy.
Dbamy o ich czystość
i często obcinamy. (paznokcie) I. Fabiszewska

Rośnie ona twemu tacie, jeśli się nie goli.
Niejeden ją ma na twarzy, tak wyglądać woli.
Po niej poznasz Mikołaja – on ją zawsze nosi.
Chciałbym teraz o odpowiedź grzecznie cię poprosić (broda) A. Maćkowiak

W każdy ciele ono bije.
Dzięki niemu człowiek żyje.
Czerwoną rysujesz kredką.
Co to jest? Odpowiedz prędko. (serce) A. Maćkowiak

  • Rozwijanie pojęć matematycznych 

-kształtowanie świadomości ciała i przestrzeni,
-rozwijanie sprawności rachunkowych.
-poznawanie znaczenia witaminy C dla sprawnego funkcjonowania organizmu,
-rozumienie konieczności leczenia organizmu podczas choroby i stosowania się do zaleceń lekarza,

Zabawa z krzesełkiem - „Idziemy na  zakupy po zdrowe produkty”: Rodzic informuje dziecko, że był u lekarza, który zalecił mu jeść produkty bogate w witaminę C. Prosi dziecko o zrobienie zakupów. Dziecko ustawia krzesełko, rodzic czyta tekst, pokazuje poszczególne części ciała, a przedszkolak wykonuje nimi odpowiednie czynności:

  • np. wychodzimy z domu, schodzimy ze schodów, idziemy po drodze – dziecko puka palcami w siedzisko raz ciszej, raz głośniej, na przemian raz prawą ręką, raz lewą,
  • zbliża się burza – przykłada do siedziska lewe ucho, potem prawe, nasłuchuje od­głosów burzy,
  • słychać 7 grzmotów – stuka łokciami 7 razy,
  • boimy się, serce nam bije głośno – wystukuje całą dłonią rytm bicia serca,
  • spadają ciężkie, duże krople – klepie siedzisko dłońmi, na przemian raz prawą ręką, raz lewą,
  • pada drobny deszcz – stuka opuszkami palców,
  • pada coraz większy deszcz, ulewa – biegnie naokoło krzesełek kilka okrążeń,
  • chowamy się pod parasol – kładzie się pod krzesełko,
  • chronimy się pod dachem sklepu – siada przodem do oparcia krzesełka, wykonuje z dłoni daszek,
  • strząsamy deszcz z siebie – naśladuje strząsanie kropel rękami, raz lewą, raz prawą,

-Proszę dalej uaktywnić kolejne części ciała, np.: brzuch, brodę, którą dziecko może opierać na łokciach, kolanach. Dziecko niech staje za, z boku, przed krzesełkiem itd.

-Teraz przechodzimy do opowiadania o robieniu zakupów, np.: kupieniu cytryny, czarnej porzeczki, pięciu jabłek, żurawiny, dwóch pomi­dorów, kiszonej kapusty, trzech papryk, osiem ziemniaków. – dziecko naśladuje robienie zakupów w sklepie (produkty można zastąpić klockami),

zmęczeni wróciliśmy z zakupów – kładą ręce na siedzisko, na rękach kładą głowę, za­mykają oczy, wsłuchują się we własny oddech.

Zabawa „Lista zdrowych produktów” - Potrzebne będą: kartka z bloku, kredki.

  • Razem z rodzicem przeglądacie produkty, które macie w domu np. w lodówce, w koszyku z owocami itp.  i szukamy tych zdrowych i bogatych w witaminę C.
  • Zadaniem dziecka jest narysować dany produkt, a obok niego kreskami czy kropkami zaznaczyć ile tego jest. np. jeśli w domu są trzy cytryny, dziecko rysuje cytrynę, a obok trzy kropeczki/kreseczki. Ograniczamy się do 7-8 produktów. Chętni mogą więcej.

Dla chętnych:

karta nr 1 - do pobrania

przedszkolankowo.pl

  • Posłuchaj i powtórz piosenkę o pogodzie: 

Super Simple Songs - Kids Songs 

Przypomnij sobie, co oznaczają następujące zwroty:

How's the weather? - Jaka jest pogoda?
It's sunny – Jest słonecznie
It's rainy – Jest deszczowo
It's cloudy – Jest pochmurno
It's snowy – Jest śnieżnie

Odpowiedz na pytanie: How's the weather today? - Jaka jest dziś pogoda?

Aktywność plastyczna 

  • Rozpoznajemy emocje - Wycinanie ilustracji twarzy z kolorowych czasopism. Usprawnianie koordynacji wzro­kowo-ruchowej i orientacji przestrzennej. Po wycięciu kilku twarzy dziecko próbuje je opisać. Zwracamy  uwagę na wyraz twarzy: wesoły, smutny, zamyślony. Opisywanie twarzy (np.: koloru oczu, kształtu ust, nosa, koloru i długości włosów).Możemy wybrać jakąś twarz przykleić ją do kartki i dorysować pozostałe części postaci.
  • Tajemnice mojej dłoni - Dzieci odrysowują własną dłoń( lub dla chętnych obie dłonie)  oraz dłonie pozostałych członków rodziny. Porównują wielkości poszczególnych dłoni. Liczą palce. Zaznaczają paznokcie – ozdabiają odrysowane dłonie.

     Mam pięć paluszków u ręki lewej
     i pięć paluszków u ręki prawej.
     Pięć to niedużo, ale wystarczy
     do każdej pracy i do zabawy.
     Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
     po nim serdeczny, na końcu mały.
     Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
     na końcu piąty – trochę nieśmiały.

  • Dla chętnych: odrysowane dłonie  dziecko może powycinać i ułożyć wg.wielkości. Szablony dłoni mogą posłużyć do wykonania kwiatów, którymi ozdobimy pokój lub przeznaczymy na zakładkę do książki.

Obrazek pochodzi z Pinterest : media-cache-ak0.pinimg.com

Zabawy sensoryczne:

  • „Węchowa ciuciubabka” - Rodzic przygotowuje różne produkty z domowych zapasów (np. kawa, mydło, bazylia, czekolada). Dziecko z zawiązanymi lub zamkniętymi oczami wącha produkty domowe, a następnie odgaduje co to jest
  • „Smakowa ciuciubabka” - Rodzic informuje, że język ludzki jest bardzo wrażliwy na smaki. Proponuje kilka ćwiczeń artykulacyjnych, np.: mlaskanie, spłaszczanie, zwijanie języka w rurkę, kląskanie, do­tykanie językiem nosa. Następnie zaprasza dziecko do stolika. Prosi, aby dziecko zasta­nowiło się, jak można podzielić zgromadzone produk­ty - (dzielimy je na warzywa i owoce). Po czym degustuje produkty i wypowiadają się na temat swoich odczuć smakowych. Może to robić z zamkniętymi oczami.

Propozycje produktów do degustacji: herbata malinowa z cytryną, dżem z czarnej porzecz­ki, jabłka, paski papryki, kapusta kiszona, ugotowany i pokrojony na kawałki ziemniak i żurawina lub inne dostępne w domu.

Miłej zabawy!