"Wiosna w ogrodzie" - 27-30.04.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Wysłuchanie piosenki: "Wiosna, nowina radosna!"  na kanale W podskokach - tekst: Agnieszka Dyniakowska, muzyka i wykonanie: Małgorzata Sadowska

     Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem.

  • Zabawa w formie opowieści ruchowej - Rodzicu, opowiadaj, a dziecko niech inscenizuje wymieniane czynności:
    Krasnal Raduś wybrał się na spacer do kwitnącego sadu (dziecko spaceruje swobodnie po pokoju).  Podziwia drzewa, delikatnie dotyka pąków, siada na pniu i wyjmuje drożdżówkę (dziecko siada na podłodze). Raduś słyszy brzęczenie (dziecko przykłada rękę do ucha, robi zdziwioną minę). Przylatują pszczoły. Raduś się ogania (dziecko macha rękami). Raduś dzieli drożdżówkę na mniejsze części (dziecko naśladuje czynność dzielenia jedzenia i rozdawania). Wszyscy zadowoleni jedzą (dziecko uśmiecha się, porusza ustami, naśladuje czynność gryzienia i żucia). Raduś dostaje od pszczół słoiczek miodu, macha  im na pożegnanie (dziecko macha rękami).

Aktywność umysłowa

Rodzicu porozmawiaj w tym tygodniu  z dzieckiem:

  • o wiosennych pracach w ogrodzie,
  • o warunkach niezbędnych do prawidłowego rozwoju roślin
  • o pracy ogrodnika i narzędziach, przedmiotach jakich używa w pracy.

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Czym zajmuje się ogrodnik? Jakich narzędzi/ przedmiotów używa w pracy? Do czego służą te przedmioty? 

  • Rozwijanie mowy: Przeczytaj dziecku wierszyk "Wiosna ogrodniczka" B. Szelągowskiej
    Przyszła do nas wiosna;
    Nasionka posiała.
    Ogrzała je słoneczkiem;
    Deszczykiem podlała.
    Na łąkach i w ogrodach
    zakwitły śliczne kwiatki:
    krokusy, przebiśniegi,
    żonkile i bratki...

   Zadaj  pytania:
    – Jaka pora roku rozgościła się u nas?
    – Co wiosna posiała?
    – Czym wiosna ogrzała nasionka?
    – Czym je podlała?
    – Co wyrosło z nasionek, które posiała wiosna?

Doskonalenie słuchu fonematycznego - Zabawa „Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej. Rodzic wymawia słowa związane z wiosną z podziałem na głoski. Dzieci syntezują te głoski i mówią całe słowa.
Propozycje słów:
w-i-o-s-n-a, t-r-a-w-a, z-i-e-l-o-n-y, s-ł-o-ń-c-e, k-w-i-a-t-y, g-r-a-b-i-e,

ł-o-p-a-t-a, k-o-n-e-w-k-a, n-a-s-i-o-n-a, c-e-b-u-l-k-a itp.

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:
- Kto mieszkał w małym domku pod ziemią?
- Co robił tulipanek pod ziemią?
- Kto przyszedł go obudzić?
- Co zrobiły deszczyk i słoneczko gdy tulipanek nie chciał wyjść ze swojego domku?

Możecie też wykonać kartę pracy proponowaną w filmiku. Czekamy na zdjęcia.

Warto zobaczyć jeszcze: Zapoznanie z etapami wzrostu roślin - AGI BAGI opowie wam o... "Jak rosną rośliny"  produkcja BADI BADI

Co jest potrzebne roślinom do życia  Boberkowy World

Drogie dzieci teraz już na pewno wiecie co jest potrzebne roślinom do życia i z pewnością szybko rozwiążecie te zagadki:

Zawsze mokra, nigdy sucha.
Jeszcze nie wiesz? Zatem słuchaj:
Orzeźwienia ona doda.
Odpowiedzią jest tu… (woda) A. Maćkowiak

Co dzień po niej chodzimy,
czasem w piłkę gramy.
Rosną w niej rośliny,
o które wszyscy dbamy. (ziemia) I. Fabiszewska

W lecie pięknie cię opali.
W zimie trzyma się w oddali.
Mieszka w niebie, jest gorące.
Każde dziecko lubi… (słońce) A. Maćkowiak

Krasnal Raduś też nie próżnuje i troszczy się o swój ogródek. Jak wygląda jego praca? Poproście rodziców aby wydrukowali wam ten obrazek. Potem możecie rozciąć go po liniach i ułożyć powstałe w ten sposób puzzle. Teraz opowiedzcie  Jak krasnal Raduś dba o swój ogródek.

karta nr 1 - do pobrania

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

Zabawa matematyczna "Tulipany" - Do zabawy będą potrzebne 4 żółte tulipany i 4 czerwone, przygotujcie je razem z dzieckiem. Poproś o ułożenie kwiatów w szeregu i policzenie ich od pierwszego do ostatniego. Następnie poproś o posegregowanie kwiatów ze względu na kolor oraz policzenie ile jest żółtych tulipanów, a ile czerwonych.

Zadanie na dodawanie - W ogrodzie żabki Zosi zobaczyłem 3 tulipany żółte i 2 czerwone. Ile kwiatów zobaczyłem?

 – dziecko układa odpowiednie obrazki tulipanów przed sobą i głośno liczą od strony lewej do prawej i odwrotnie (dziecko dostrzega prawidłowość, że wynik liczenia nie zależy od tego, czy liczy się od początku czy od końca, trzeba tylko wskazywać każdy kwiatek, oznaczyć go liczebnikiem, nie pominąć żadnego kwiatka i nie pomylić się przy wymienianiu liczebników). Dziecko wypowiada głośno, ile kwiatów ma żabka.

Jakich tulipanów żabka miała więcej? – żółtych czy czerwonych? O ile?

Zadanie na odejmowanie - Gdy przyszedł Krasnal, żabka dała mu 1 czerwony kwiat. Ile jej zostało? Dziecko odkłada jeden kwiat. Ponownie liczy kwiaty i głośno wypowiada ile tulipanów zostało żabce.

Przykłady kolejnych zadań z treścią:

  • Myszka Balbinka zasadziła w swoim ogrodzie 2 tulipany czerwone i 4 żółte. Ile tulipanów miała razem? Gdy przyszedł Krasnal dała mu 2 tulipany żółte. Ile tulipanów jej zostało? Jakiego koloru tulipany jej zostały?
  • Zając Kicuś uprawiał swój ogródek. Wyrosły mu 4 tulipany żółte i 3 czerwone. Ile miał razem tulipanów? Wręczył Radusiowi 3 tulipany czerwone. Ile tulipanów mu zostało, jakiego były koloru?

Można zwiększyć liczbę zadań, biorąc pod uwagę możliwości dzieci.

Ostatnie pytanie: - Czy pamiętacie, któremu z przyjaciół wyrosło najwięcej tulipanów? (zającowi – 7)

Kwiaty wielopłatkowe - Rodzicu przygotuj kartonowe/papierowe duże koła w dowolnym kolorze, oraz papierowe półkola – w tym samym kolorze. Dziecko i rodzic otrzymuje duże koło. Umówcie się, że będziecie tworzyć kwiaty czteropłatkowe. Dziecko rzuca jednocześnie dwoma kostkami. Jeśli po dodaniu oczek z obu kostek otrzyma liczbę 4, bierze z tacy 4 półkola w wybranym kolorze i przykleja je do dużego koła. Jeśli suma oczek jest większa lub mniejsza, kostkami rzuca rodzic. Zabawa kończy się gdy wszystkie płatki będą przyklejone do kół. Wygrywa ten kto ma ich więcej. Zachęcam do udekorowania nimi domu.

Karty pracy: Zachęcamy do wykonania kart pracy:

przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/10/Karta-pracy-12.pdf

przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/10/Karta-pracy-15.pdf

Dla chętnych kolorowanka:

www.printfriendly.com/p/g/cHqBtV

Posłuchaj i zatańcz:

Head Shoulders Knees And Toes (2019) | Noodle & Pals  na kanale  Super Simple Songs - Kids Songs

Przypomnij sobie angielskie nazwy części ciała:
head – głowa
shoulders – ramiona
knees – kolana
toes – palce u stóp
eyes – oczy
ears – uszy
mouth – usta
nose - nos

Aktywność plastyczna - Proponujemy wykonanie kolorowych tulipanków z rolek po papierze, które będą piękną  ozdobą np. parapetu

Potrzebne materiały:
- rolki po papierze toaletowym,
- zielona krepina,
- czerwona/ żółta/ pomarańczowa kartka z bloku technicznego na kwiaty,
- zielona kartka z bloku technicznego na liście,
- klej,
- nożyczki

 

Jak to zrobić? Dokładna instrukcja jest tutaj:

crayonka.blogspot.com/2012/04/tulipany-z-rolek-po-papierze.html?spref=pi

Zabawa sensoryczna: Jeśli macie ochotę  to możecie w domu, wyhodować jakąś roślinkę. Proponujemy rzeżuchę, fasolkę lub po prostu szczypiorek z cebuli. Może macie jakieś własne pomysły?  Wystarczy mały pojemnik, trochę ziemi, nasionka lub słoiczek z wodą i cebula. Postawcie roślinkę na parapecie  a dziecko niech codziennie opiekuje się nią, podlewa i obserwuje. Bardzo jesteśmy ciekawe efektów tej hodowli. Czy roślinki będą wydawały zapachy, a może będą jadalne smaczne i zdrowe? Zróbcie zdjęcia, czekamy.

Źródło: muratordom.pl/galeria/pedzenie-cebuli/gg-upuL-BeKy-uytm/gp-LwKp-gxDW-fEzJ

Źródło:

 Kraina Przedszkolaka MAC Edukacja cz.4

Wspaniałej zabawy!