"Polska moja Ojczyzna" - 04-08.05.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

Zachęcamy dzieci do poznania swojego kraju:

Wysłuchanie piosenki: „Jestem Polakiem” – Niezwykłe Lekcje Rytmiki  Muzyka: Mariusz Totoszko, Słowa: Justyna Tomańska/Najlepsze dla dzieci

Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem.

Pytania dotyczące piosenki:
- Czym podróżowały dzieci?
- Gdzie dzieci wybrały się w podróż?
- Jakie miasta odwiedziły dzieci?
- Co ciekawego zobaczyły dzieci?
- Jak się nazywa ten kraj, po którym podróżowały dzieci?

"Krakowiaczek jeden"  Polskie melodie na kanale Bruno i Kotek

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy: Rodzicu porozmawiaj w tym tygodniu  z dzieckiem o
    - o powstaniu państwa polskiego
    - o naszych symbolach narodowych
    - o mapie Polski - odszukajcie znane Wam miejsca.

    Skorzystajcie z poniższego filmiku  edukacyjnego:

    "POLAK MAŁY" – film o polskich symbolach narodowych  na kanale ianislavus

     Jeżeli Wasze dziecko ma ochotę to może zobaczyć jeszcze

     

    LEGENDA: GNIAZDO BIAŁEGO ORŁA  na kanale Nasze Czytanie

     Czyta: Paweł Wódczyński, Realizacja: Fundacja Słowo i Kropka 2018

    A teraz porozmawiajcie z dziećmi:
    - Jak nazywali się trzej bracia, którzy wyruszyli szukać nowych miejsc by założyć osady?
    - Jak wyglądało miejsce, w którym Lech zatrzymał się na odpoczynek?
    - Dlaczego postanowił zostać właśnie w tym miejscu?
    - Jak nazwał Lech gród, który zamierzał zbudować na tej ziemi?
    - Dlaczego wybrał właśnie taką nazwę?
    - Jaki znak wybrał Lech, jako symbol grodu?
    - Jakie znasz symbole narodowe?
    - Jak wygląda flaga Polski?
    - Jak wygląda Godło Polski?
    - Jak nazywa się stolica Polski?

    Zachęcamy do tego, by przyjrzeć się mapie Polski. Wspólnie z dzieckiem zobaczcie jak przebiega granica naszego państwa, gdzie są góry a  gdzie morze. Wskażcie, gdzie jest nasza miejscowość, gdzie stolica Polski, gdzie gród Lecha – Gniezno i jak płynie nasza największa rzeka – Wisła. Może odnajdziecie miejsca w których byliście na wakacjach

    Źródło: puzzlefactory.pl

     Źródło:  przedszkole.elk.pl

    Możecie nauczyć się na pamięć wiersza Katechizm polskiego dziecka Bełzy. Wiemy, że niektóre dzieci potrafią już go pięknie recytować.
    - Kto ty jesteś?
    -  Polak mały.
    -  Jaki znak twój?
    -  Orzeł biały.
    - Gdzie ty mieszkasz?
    -  Między swemi.
    - W jakim kraju?
    - W polskiej ziemi.
    -  Czym ta ziemia?
    - Mą Ojczyzną.
    - Czym zdobyta?- Krwią i blizną.
    - Czy ją kochasz?
    - Kocham szczerze.
    - A w co wierzysz?- W Polskę wierzę.
    - Coś ty dla niej?
    - Wdzięczne dziecię.
    - Coś jej winien?
    - Oddać życie.

    Posłuchaj i powtórz:

    "Katechizm  polskiego dziecka" Władysław Bełza na kanale audiobajki.pl

    Pokoloruj ilustracje wg.wzoru

    karta nr 1 - do pobrania

    Zabawa dydaktyczna - Liczymy zdania - Pobieramy obie karty pracy. Dziecko wycina ilustracje.

    karta nr 2 - do pobrania

    karta nr 3 - do pobrania

    Rodzic czyta pierwszy tekst a zadaniem dziecka jest dopasowanie odpowiedniej ilustracji do tego tekstu.. Dziecko może policzyć z ilu zdań składa się wypowiedź. Następnie przykleja ilustracje w odpowiednim miejscu.

Ćwiczenia graficzne -Zachęcamy do pobrania kart pracy – wybierz dwie, które chcesz uzupełnić. Jeżeli masz czas i ochotę możesz wykonać wszystkie: przedszkolankowo.pl

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

    Kamienice - Rodzicu, ułóż przed dzieckiem kartki z narysowanymi kamienicami.

    Dzieci mają za zadanie policzyć kreski pod każdą kamienicą, narysować taką samą liczbę okien, a następnie pokolorować kamienice.

    Budowanie miasta - Rodzicu, przygotuj z dzieckiem klocki, oraz figury geometryczne z papieru: 3 żółte prostokąty, 1 zielony prostokąt i 4 niebieskie prostokąty. 2 czerwone trójkąty, 1 niebieski trójkąt .

    Rodzicu, poinformuj, że bę­dziesz teraz architektem projektującym miasto. Chcesz, aby znajdowały się w nim bu­dynki o różnej wysokości. Tak jak we wszystkich dużych polskich miastach. Są wśród nich wieżowce, ale także budynki parterowe i kilkupiętrowe. Można pokazać dziecku przy­kładowe ilustracje. Dziecko będzie wykonawcą projektów architekta. Do zadań dziecka będzie należała budowa zaprojektowanych domów. Przykłady projektów architekta:

    - W mieście ma stanąć budynek mający 10 pięter. Dziecko buduje taki budynek z klocków.

    - Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynek ma mieć osiem pięter. Zapytaj: Co trzeba zrobić? Dziecko odejmuje dwa klocki.

    - Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dziecko same decyduje, ile pię­ter ma mieć dom. Zapytaj: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który niższy?

    - Architekt przygląda się domom, stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany, oba bu­dynki mają być takiej samej wysokości. Dziecko wykonuje polecenie. Zapytaj: Ile pięter musiałaś/musiałeś dobudować?

    - Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dziecko podaje, ile pięter ma dom.

    - Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa tego miasta zo­stała zakończona. Dziecko rozbiera budynki. Rodzicu, powiedz, że trzeba zbudować kolejne miasto. Teraz jednak dostanie projekty graficzne. Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi projektami domów (wieże z kloc­ków). Dziecko buduje domy według otrzymanego projektu. Rodzic architekt sprawdza po­prawność wykonania zadania.

    Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac. Informuje, że budowa tego miasta została również ukończona. Poproś dziecko o odłożenie klocków. Zaproponuj teraz wybudowanie innego miasta. Będą w nim domy zbudowane z kolorowych figur geometrycznych. Rozdaj dziecku wycięte figury geometryczne. Tak jak w poprzednim ćwiczeniu dziecko otrzymuje projekty graficzne. Dziecko realizuje projekt.

    Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania Rodzicu zapytaj: Ile prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów użyłeś do budowy domu? Jeśli dziecko jest zainteresowane, można przedłużyć zajęcia, wprowa­dzając dodatkowe zadania.

  • Zagadki

    Która to flaga Polski?

    Który znak jest godłem Polski?

    Posłuchaj i zapoznaj się z angielskimi nazwami owadów:

    Butterfly Ladybug Bumblebee  na kanale Super Simple Songs - Kids Songs

    Zapamiętaj:
          butterfly - motyl
          spider - pająk
          caterpillar - gąsienica
          ant - mrówka
          bee - pszczoła
          mosquito - komar
          grasshopper – konik polny
          snail - ślimak
          ladybug (ladybird) - biedronka

    Aktywność plastyczna - Proponujemy wykonanie Godła Polski, można też wykonać flagę Polski wg własnego pomysłu.

     

    Do wykonania godła potrzebne będą:
     - czerwona kartka papieru
     - biała farbka plakatowa,
     - żółta farbka plakatowa
     - pędzelek

    Jak to zrobić możesz zobaczyć tutaj: "Godło Polski – Orzeł Biały"  na kanale Praca Plastyczna

    I jak Wam wyszło? Chętnie zobaczymy zdjęcia:)

    Zabawa sensoryczna: Zachęcamy do wykonania "Sensorycznego tabletu". To świetna zabawa!

    Potrzebne są tylko:
    - woreczki zamykane na zamek zip
    - żel do włosów
    - drobne elementy np. guziczki
    - marker

    Jak to zrobić? Zobaczcie filmik - "Woreczki sensoryczne dla dzieci"  na kanale domowatv

    Źródło:
    Kraina Przedszkolaka MAC Edukacja cz.4
    pamięć.pl
    https://3.bp.blogspot.com
    https://przedszkolankowo.pl
    https://przedszkole.elk.pl
    https://assets.puzzlefactory.pl

    Wspaniałej zabawy