11-15.05.2020r.
Szanowni Rodzice!
Zapraszamy na wspólne ćwiczenia logopedyczne!
KWADRAT ODDECHOWY
Pokażcie jak wygląda kwadrat. Wystarczy, że narysujesz kształt palcem w powietrzu lub na dywanie. Można też oczywiście na kartce. Następnie ćwiczycie pokazywanie palcem kolejnych boków i oddychanie:
pierwszy bok – wstrzymanie powietrza,
drugi bok – wciągnięcie powietrza nosem (wdech),
trzeci bok – ponowne wstrzymanie powietrza,
czwarty bok – wydech.
I tak 2-3 razy. Nie więcej. Powodzenia!
ĆWICZENIA DLA DZIECI STARSZYCH-DZIŚ UTRWALIMY WYMOWĘ GŁOSEK: ,,SZ”, ,,CZ”.
Jesteście gotowi? To zaczynamy. Przygotujmy buzie i języki do prawidłowej artykulacji głosek szumiących:
Malujemy językiem sufit w buzi(językiem przesuwamy po podniebieniu od ząbków aż do gardła)
Liczymy językiem górne ząbki(dotykamy językiem ząbki)
Kląskamy jak wesoły konik( uderzamy językiem o podniebienie)
Mlaskamy językiem(naśladujemy mlaskanie)
Wyciągamy język kształcie łyżeczki(wysuwamy język z buzi i podwijamy jak łyżeczka)
Mówimy: uuuuuuuu –( wyciągamy dzióbek)
Powtarzamy: lululululu –(unosimy język do góry, robimy dzióbek z buzi)
Powtarzamy tututu,-( unosimy język nieco wyżej, powtarzamy czuczuczu)
Powtarzamy: cza, czo, cze, czu, czy; sza, szo, sze, szu, szy
Poniżej podajemy linki gdzie znajdziecie wiele pomysłów do utrwalania głosek: ,,sz’’, ,,cz’’.
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w
ĆWICZENIA DLA DZIECI MŁODSZYCH- UTRWALIMY WYMOWĘ GŁOSEK: „S”, ,,Z”.
Jesteście gotowi? To zaczynamy. Przygotujmy buzie i języki do prawidłowej artykulacji głosek syczących:
Wymiatamy kurze za dolnymi zębami(językiem poruszamy tak jakbyśmy wymiatali kurze)
Oblizujemy dolne zęby(językiem dotykamy dolnych zębów)
Otwieramy i zamykamy buzię( pamiętamy aby język znajdował się za dolnymi ząbkami)
Powtarzamy:,,sa”, „so”, ,,se”, ,,su”, ,,sy”; ,,za”, ,,zo”, ,,ze”, ,,zu”, ,,zy”;
Poproście rodziców o przeczytanie wierszyków, spróbujcie za mamą powtórzyć wierszyki. Narysujcie obrazek do jednego z wierszyków.
„Kotki”
Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.
„SMS”
Raz do kotów psotny pies
Wysłał taki SMS:
„Nie wiem wcale co to jest?
Lubię was, jak kota pies!
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.
„Koza Zosi”
Młoda koza Zosi z zagrody zerkała,
skakała, beczała, bródką potrząsała
i się wciąż zastanawiała,
jak zdobyć dwie główki kapusty
by zapełnić brzuszek pusty.
GIMNASTYKA JĘZYKA
1.Wysuwanie “ostrego” języka, język nie dotyka warg.
2.Język “wąski” kierujemy w kąciki warg raz w jedną raz w drugą stronę
3.“Miseczka” – język szeroki dotykamy do górnych zębów.
4.Unosimy język na górną wargę – raz szeroki raz wąski.
5.Czubek języka dotykamy raz do górnych raz do dolnych zębów.
6.“Miotełka” – wymiatanie co jest nie potrzebne u górnych zębów, u dolnych zębów.
7.Czubkiem języka liczymy wszystkie zęby.
8.Masujemy językiem podniebienie.
9.Wpychamy policzki czubkiem języka, raz z jednej, raz z drugiej stron
10.„Śliweczka” – przesuwamy język z jednej strony na drugą.
11.Czubkiem języka dotykamy: nos, brodę.
12.“Rynienka” – język “w rulon” i dmuchamy.
13.Oblizujemy wargi językiem raz w jedną, raz w drugą stronę.
14.“Przyssać” język do podniebienia do podniebienia i chwilę przytrzymać.
15.“Przyssać” język i mlaskać.
16..Środek języka “przyssać” i kląskamy.
17.Język do górnych zębów i “wypychamy” powietrze.
18.Czubek języka między wargi i “parskamy”.
19.Język do gry i staramy się wypowiedzieć “t,t”, t-d, t- d- n
Muzyczno-taneczne ćwiczenia logopedyczne.
https://www.youtube.com/watch?v=dHd4x6xu53Y&fbclid=IwAR0kmlrblMQn0A6oRFj5lGssCks4ir6w-OHoMNcZndwZCvBiyl72TuL6ykM&app=desktop LOGOkreacja móvie #4: Muzyczno-taneczne ćwiczenia logopedyczne.
Źródło:
http://www.pinterest.pl
www.psycholog-logopeda.org.pl
https://przedszkolnepomysly.blogspot.com
"Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj - Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych" - Karolina Szłapa
Udanej zabawy!