11-15.05.2020r.

Szanowni Rodzice! 

Zapraszamy na wspólne ćwiczenia logopedyczne!

KWADRAT ODDECHOWY

Pokażcie  jak wygląda kwadrat. Wystarczy, że narysujesz kształt palcem w powietrzu lub na dywanie. Można też oczywiście na kartce. Następnie ćwiczycie pokazywanie palcem kolejnych boków i oddychanie:

pierwszy bok – wstrzymanie powietrza,
drugi bok – wciągnięcie powietrza nosem (wdech),
trzeci bok – ponowne wstrzymanie powietrza,
czwarty bok – wydech.

I tak 2-3 razy. Nie więcej. Powodzenia!

 

ĆWICZENIA DLA DZIECI STARSZYCH-DZIŚ UTRWALIMY WYMOWĘ GŁOSEK: ,,SZ”, ,,CZ”.

Jesteście  gotowi? To zaczynamy. Przygotujmy buzie i  języki do prawidłowej artykulacji głosek szumiących:

Malujemy językiem sufit w buzi(językiem przesuwamy po podniebieniu od ząbków aż do gardła)

Liczymy językiem górne ząbki(dotykamy językiem ząbki)

Kląskamy jak wesoły konik( uderzamy językiem o podniebienie)

Mlaskamy językiem(naśladujemy mlaskanie)

Wyciągamy język  kształcie łyżeczki(wysuwamy język z buzi i podwijamy jak łyżeczka)

Mówimy: uuuuuuuu –( wyciągamy dzióbek)

Powtarzamy: lululululu –(unosimy język do góry, robimy  dzióbek z buzi)

Powtarzamy tututu,-( unosimy język nieco wyżej, powtarzamy czuczuczu)

Powtarzamy: cza, czo, cze, czu, czy; sza, szo, sze, szu, szy

Poniżej podajemy linki gdzie znajdziecie wiele pomysłów do utrwalania głosek: ,,sz’’, ,,cz’’.

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w

 

ĆWICZENIA DLA DZIECI MŁODSZYCH- UTRWALIMY WYMOWĘ GŁOSEK: „S”, ,,Z”.

Jesteście  gotowi? To zaczynamy. Przygotujmy buzie i  języki do prawidłowej artykulacji głosek syczących:

Wymiatamy kurze za dolnymi zębami(językiem poruszamy tak jakbyśmy wymiatali kurze)

Oblizujemy dolne zęby(językiem dotykamy dolnych zębów)

Otwieramy i zamykamy buzię( pamiętamy aby język znajdował się za dolnymi ząbkami)

Powtarzamy:,,sa”, „so”, ,,se”, ,,su”, ,,sy”; ,,za”, ,,zo”, ,,ze”, ,,zu”, ,,zy”;

Poproście rodziców o przeczytanie wierszyków, spróbujcie za mamą powtórzyć wierszyki. Narysujcie obrazek do jednego z wierszyków.

„Kotki”
Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.

„SMS”
Raz do kotów psotny pies
Wysłał taki SMS:
„Nie wiem wcale co to jest?
Lubię was, jak kota pies!
Moje wy nyguski, wysyłam całuski”.

„Koza Zosi”
Młoda koza Zosi z zagrody zerkała,
skakała, beczała, bródką potrząsała
i się wciąż zastanawiała,
jak zdobyć dwie główki kapusty
by zapełnić brzuszek pusty.

karta nr 1 - do pobrania

GIMNASTYKA JĘZYKA

1.Wysuwanie “ostrego” języka, język nie dotyka warg.
2.Język “wąski” kierujemy w kąciki warg raz w jedną raz w drugą stronę
3.“Miseczka” – język szeroki dotykamy do górnych zębów.
4.Unosimy język na górną wargę – raz szeroki raz wąski.
5.Czubek języka dotykamy raz do górnych raz do dolnych zębów.
6.“Miotełka” – wymiatanie co jest nie potrzebne u górnych zębów, u dolnych zębów.
7.Czubkiem języka liczymy wszystkie zęby.
8.Masujemy językiem podniebienie.
9.Wpychamy policzki czubkiem języka, raz z jednej, raz z drugiej stron
10.„Śliweczka” – przesuwamy język z jednej strony na drugą.
11.Czubkiem języka dotykamy: nos, brodę.
12.“Rynienka” – język “w rulon” i dmuchamy.
13.Oblizujemy wargi językiem raz w jedną, raz w drugą stronę.
14.“Przyssać” język do podniebienia do podniebienia i chwilę przytrzymać.
15.“Przyssać” język i mlaskać.
16..Środek języka “przyssać” i kląskamy.
17.Język do górnych zębów i “wypychamy” powietrze.
18.Czubek języka między wargi i “parskamy”.
19.Język do gry i staramy się wypowiedzieć “t,t”, t-d, t- d- n

 Muzyczno-taneczne ćwiczenia logopedyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=dHd4x6xu53Y&fbclid=IwAR0kmlrblMQn0A6oRFj5lGssCks4ir6w-OHoMNcZndwZCvBiyl72TuL6ykM&app=desktop  LOGOkreacja móvie #4: Muzyczno-taneczne ćwiczenia logopedyczne.

 

Źródło:
http://www.pinterest.pl
www.psycholog-logopeda.org.pl
https://przedszkolnepomysly.blogspot.com
"Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj - Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych" - Karolina Szłapa

 

Udanej zabawy!