18-22.05.2020r.
Szanowni Rodzice!
Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń i zabaw logopedycznych...
Wierszyk na rozruszanie aparatu mowy:
Ach jak dzisiaj nam wesoło
Rozmasujmy sobie czoło
Z góry na dół raz i dwa
Piękne czoło każdy ma
Nad oczami, pod oczami.
Płyną łezki nam kroplami
I od noska w boki dwa
Tralalala tralala
Teraz buzia: uśmiech - dzióbek,
Uśmiech - dzióbek, uśmiech - dzióbek.
I pod brodą wciśnij raz
Połknij ślinę, bo już czas
Pogładź sobie całą twarz
W stronę uszu, jeszcze raz
Teraz poszczyp kilka razy
Brawo, pięknie mów wyrazy.
Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny dla maluchów to głownie zabawy bazujące na funkcjonowaniu słuchu fizycznego i muzycznego:
- Zagadki słuchowe polegające na odgadywaniu różnych dźwięków otoczenia. Młodsze dziecko najpierw należy zapoznać z dźwiękami, które staną się zagadkami. Mogą to być następujące odgłosy:
-Darcie papier
-Gniecenie papieru
-Pocieranie jednego papieru o drugi
-Gniecenie folii, celofanu
-Wysypywanie klocków
-Szum wody
-Stukanie łyżeczką o szklankę, o stół itp. - Zabawa polegająca na chodzeniu za głosem, dziecko również ma zasłonięte oczy. Rodzic przemieszcza się mówiąc do dziecka, (śpiewając, grając na instrumencie, np. dzwoneczku), dziecko podąża za głosem.
- Zabawa w "Pana Pytalskiego": Rodzic opowiada dziecku, że był sobie Pan Pytalski, który przyjaźnił się z sześcioma głoskami: A, O, E, U, I, Y. Pewnego razu spotkał głoskę A, która zaprosiła go w niedzielę na herbatkę. Pan Pytalski bardzo się ucieszył i obiecał przyjść. Gdy nadeszła niedziela, pan Pytalski był w niemałym kłopocie, ponieważ zapomniał, która głoska go zaprosiła. Wymieniał wszystkie imiona, ale nie mógł sobie przypomnieć. Rodzic pyta dziecka czy może pomóc, prosi aby zaklaskało, gdy usłyszy głoskę A.
Innym razem rodzic opowiada dziecku, że pan Pytalski został zaproszony przez głoskę E do wesołego miasteczka, przez głoskę O do cyrku, przez głoskę U na plażę, przez głoskę Y w kosmos itd. Za każdym razem chodzi o to, by dziecko słuchowo różnicowało głoskę.
Ćwiczenia języka:
- Zabawa "Łakomczuch" - Pomoce: różne "smaczne" potrawy np: cukierek, klocek, zabawka, ciastko, łyżka, sok, serek, telefon, bułeczka
Pokazujemy dziecku, jak prawidłowo wykonać ćwiczenie - oblizujemy językiem wargi przy szeroko otwartych ustach
Rodzic oblizuje językiem tylko górna wargę kilka razy - dziecko naśladuje
Rodzic oblizuje językiem tylko dolną wargę kilka razy - dziecko naśladuje
Rodzic oblizuje językiem wargi robiąc kółko kilka razy - dziecko naśladuje.
Rodzic oblizuje językiem wargi w drugą stronę robiąc kółko kilka razy - dziecko naśladuje
Pokazujemy różne "smaczne"potrawy dziecko oblizuje się albo nie.
Ćwiczenia ortofoniczne: Zabawa "Co robi miś"
Poruszając misiem przedstawiamy różne czynności, jakie może wykonać i mówimy:
skacze- hop, hop, hop
kreci się - frr,frr,frrprzewraca się - oj, oj, oj
klaszcze - klap, klap, klapszura nogami - szur, szur, szurszura rękoma - szur , szur, szur
Zachęcamy dziecko do powtarzania i naśladowania misia również ruchem.
Ćwiczenia artykulacyjne (kliknięciem możesz powiększyć karty):
bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy
– otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
pająk – Kląskaj językiem.
Źródło:
www.p25wroc.szkolnastrona.pl
Udanej zabawy!