"Takie same a inne" - 01-05.06.2020r.: 

  W tym tygodniu porozmawiamy sobie o dzieciach z różnych stron świata. Zwróćcie uwagę że każde z nich jest inne, ma inny kolor skóry, inny kształt oczu. A czy wiecie w jakich domach mieszkają? co lubią  jeść i w co się bawić? Nie???…. to się dowiecie w tym tygodniu. Bez względu na to na jakim kontynencie mieszkają, mają takie same prawa i uwielbiają się bawić i uczyć, właśnie tak jak Wy.

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Posłuchajcie i spróbujcie zaśpiewać razem z dziećmi piosenkę pt. "Jesteśmy dziećmi"   na kanale Śpiewające Brzdące

  • Zachęcamy do swobodnej improwizacji ruchowej przy piosence "Kolorowe dzieci" w wykonaniu Majki Jeżowskiej

"Kolorowe dzieci"  na kanale hana55100

  • Proponujemy zabawy ruchowe z balonem: 
    - Dmuchamy balon - dziecko otrzymuje balon, który stara się nadmuchać. 
    - Odbijanki- odbijamy raz jedną, raz drugą dłonią, kolanem, stopą, głową, odbijamy o ścianę. 
    - Kładziemy się na plecach na podłodze, unosimy balony nad głową, przenosimy za głowę powoli, ręce w łokciach wyprostowane - i powrót (Ćwiczenie wykonują kilka razy)
    - Przechodzimy do leżenia na brzuchach. Ręce wyciągnięte przed siebie, trzymają balon. Nie odrywając stóp od podłogi staramy się unieść jak najwyżej ręce, równocześnie unosząc głowę.
    - Postawa stojąca balon między nogami, podskoki obunóż. 
    - Spacerowanie po pokoju tak, aby delikatnie "kopać" toczący się swobodnie balon. Na hasło "stop" zatrzymujemy się.
    - Dowolny taniec z balonem przy muzyce.
  • Zatańczcie taniec razem z Indianami: "Indiański Taniec"  na kanale Śpiewające Brzdące

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

"Dzieci świata" –oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci różnych narodowości, wskazanie różnic i podobieństw w wyglądzie.

"Dzieci - twarze świata"    na kanale tadkoter

Przedstawienie praw dzieci, zwrócenie uwagi, że wszystkie dzieci na świecie powinny takie prawa mieć, niestety bywają one  łamane. Wykorzystaj filmiki:

"Prawa dziecka" w wykonaniu Małej Orkiestry Dni Naszych  na kanale MarTa Movies

"Dzieci Świata" - cykl reportaży Marzeny Figiel  na kanale Telling Stories - reportaże Marzeny Figiel

Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej "Dzieci" 
    Dzieci na całym świecie
    są takie same –
    lubią skakać na jednej nodze
    i lubią zanudzać mamę.
    Wszystkie dzieci na całym świecie
    śpiewają wesołe piosenki
    i byle kamyk,
    i byle szkiełko,
    biorą jak skarb do ręki.
    Podobno dzieci na całym świecie
    bywają niegrzeczne czasem,
    lecz to nie u nas, nie w naszym mieście –
    to gdzieś za górą, za lasem...

Rozmowa na temat Czy dzieci są takie, jak te opisane w wierszu?

Obejrzyj zdjęcia. Powiedz, jak bawią się dzieci. Czy bawisz się podobnie?

Słuchanie opowiadania J.A Hackuby "O tym jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela" 

Chciałbym, żebyśmy zostali przyjaciółmi – powiedział pluszowy zajączek do moherowego szalika, który leżał zwinięty na krześle. – Jestem taki samotny. Wydaje mi się, że jesteśmy do siebie podobni. – Podobni? Nie wiem, o czym mówisz – odparł szalik. – Jesteśmy wprawdzie w takim samym kolorze i przyjemni w dotyku, ale poza tym wszystko nas dzieli! Na przykład ogon. Mój jest długi i wąski, a twój okrągły i ledwie widoczny, ja mam frędzelki, a ty nie. A poza tym, jestem zaprzyjaźniony od dawna z płaszczem. Ostatnio bardzo często razem wychodzimy.– No cóż, nie będę się narzucać – odezwał się zajączek, a jego uszy opadły, jak zwykle, gdy był bardzo smutny. W nocy nie mógł spać. Wydawało mu się, że wiszący na ścianie zegar próbuje go przed czymś ostrzec, a oczy starszej pani z portretu patrzą na niego dziwnie. Ale następnego dnia...– Że też nie wpadło mi to do łebka – powiedział do siebie na głos. – Przecież domowe pantofle Basi mają identyczny ogonek jak ja. I są tylko trochę większe ode mnie. I nigdy nie wychodzą! Bardzo ucieszył się z tego odkrycia i zawołał do leżącego na podłodze pantofla z błękitnym pomponem:– Wiesz, myślę, że moglibyśmy być przyjaciółmi. Mam taki sam ogonek jak ty i nigdy nie opuszczam tego pokoju. Myślę, że mielibyśmy sobie dużo do powiedzenia.– Och, to nie jest najlepszy pomysł – odezwał się cicho prawy pantofel. – Przecież wiesz, że mam brata. Jego towarzystwo zupełnie mi wystarcza. Ale może poduszka zechce z tobą porozmawiać? Ale poduszka nie mówiła nic. Spała, jak zwykle, od rana do wieczora. Zajączek był coraz bardziej markotny.– Nikt nie chce się ze mną przyjaźnić – mruczał cichutko pod nosem. I pewnie by się rozpłakał, gdyby nie spojrzenie pani z portretu.– Dlaczego nie pomyślałeś o mnie? – odezwał się ktoś cicho. Musiał być gdzieś blisko, bo zajączek słyszał każde słowo.– Wprawdzie jestem zupełnie inna niż ty, ale właśnie to może być bardzo ciekawe. Zajączek rozglądał się dookoła, ale nie domyślał się, kto to mówi.– Przecież stoję obok ciebie – znowu usłyszał ten sam głos, tym razem pobrzmiewało w nim zniecierpliwienie. – No, co tak się na mnie gapisz? To właśnie ja. Jestem kanciasta, nie mam ogonka i jestem z papieru. Ale mam ci do powiedzenia mnóstwo ciekawych historii.– Och wyjąkał zajączek. – Naprawdę to ty? Nigdy nawet nie marzyłem o przyjaźni z tobą. Jestem taki wzruszony. Mówiąc to, przysunął się do swojej przyjaciółki i nadstawił uszu, bardzo ciekawy jej opowieści. A czy wy wiecie, z kim zaprzyjaźnił się zajączek. 

 "Jak pluszowy zajączek szukał przyjaciół"   na kanale Śpiewające Brzdące

Po wysłuchaniu wspólnie z dzieckiem analizujemy treść:
- Kogo szukał zajączek?
- Czy moherowy szalik chciał zostać jego przyjacielem? Dlaczego?
- Kto chciał jeszcze zostać przyjacielem zajączka? Narysuj to w pustym polu albo na kartce z bloku.

karta nr 1 - do pobrania

- Jaki powinien być Twój przyjaciel? (dba o mnie, jest pomocny, mam do niego zaufanie, jest opiekuńczy, rozbawia mnie, daje radość). A może już masz swojego przyjaciela? Jaki on jest? 

Doskonalenie umiejętności czytania 
-Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej (Wyprawka plastyczna). Wycinamy kartoniki z wyrazami. Układamy z wyrazów zdania i przyklejamy na kartce. Odczytujemy zdania.
       Agatka rysuje kwiaty dla mamy.
       Kajtek lubi ciasto z kremem.
       Błażej gra na fortepianie.
       Hania je jagody z cukrem.
       Żaba unika bociana.
- Gra w domino obrazkowo-wyrazowe - Wytnij domino. Układaj domino tak, aby wyraz był obok odpowiedniego obrazka

Dla chętnych - bajki z różnych stron świata:

 

  • Rozwijanie pojęć matematycznych: - Zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą. 

Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”
       Spójrzcie uważnie dokoła,
       wszędzie są kule i koła.
       Kół co niemiara, kul co niemiara.
       Jest koło! Tarcza zegara.
       Wesoło koła turkocą
       pod starodawną karocą.
       Na drogach świecą się jasno,
       błysną i gasną, błysną i gasną.
       A tutaj koło przy kole:
       wagon, semafor – to kolej.
       A kiedy kół jest tak dużo,
       po prostu pachnie podróżą.
       Kulę każdy nadmucha –
       od babci do malucha.
       Zrobimy z mydła pianę
       i będą bańki mydlane.
       Ojej, przepraszam, omyłka.
       To już nie bańka – to piłka.
       Tu mamy kulę armatnią,
       niemodną wprawdzie ostatnio.
       Sypią się kule, kuleczki,
       wiśnie, a może porzeczki.
       Nitka, na nitce kulki.
       Czyje korale? – Urszulki.
       Balon
       to kula z gondolą.
       Lećmy!
       Państwo pozwolą.
       W balonie było przyjemnie,
       lecz pora wracać na Ziemię.
       Noc właśnie Ziemię otula.
       A Ziemia – to……

Rozmowa z dzieckiem:
− Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
− Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?

  • Segregowanie przedmiotów na te w kształcie koła (np. talerz, koło od samochodzika, zegar , taca...) i te w kształcie kuli (np. piłka, pomarańcza, koraliki...).
  • Określanie różnic między kołem a kulą ( potrzebne kartonowe koło i piłeczka). 
    Dziecko bierze między dłonie kartonowe koło. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło.
    Potem dziecko rzuca kartonowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Potem rzucają piłkę
    w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.
    Następnie rozcinamy koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi pomarańczę na plasterki,
    otrzymuje kawałki w kształcie koła. (wyjaśniamy, że środek każdej kuli ma kształt koła).
  • Utrwalenie liczenia przy piosence "10 Małych Indian"

"10 Małych Indian" Piosenki dla dzieci    na kanale bajubaju.tv

Zapoznaj się z angielskimi nazwami zwierząt egzotycznych:

"Wild animals name and sound"  na kanale bunbun

Aktywność plastyczna 

Wykonanie zakładki do książki – "Jeżyk"
Wytnij prostokąt. Pokoloruj rysunek jeżyka. Wytnij elementy z papieru kolorowego. Ozdób nimi zakładkę. Zagnij prostokąt wzdłuż linii przerywanej. Wytnij zakładkę z jeżykiem. Podaruj zakładkę ulubionej koleżance lub ulubionemu koledze.

 

Dla chętnych dzieci kolorowanki „Dzieci świata”    

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str.60-67; Karty pracy "Czytam, piszę liczę"- str.92-93; Książka str.84-88.

Zabawa sensoryczna:  „Sypkie obrazy”
To kreatywna zabawa wykorzystująca wrażenia dotykowe polegająca na tworzeniu obrazków z różnych sypkich materiałów. Dotykanie różnych materiałów pomaga dzieciom zdobyć informacje dotykowe, które są niezbędne do rozróżniania poszczególnych elementów. Ćwiczenia chwytu szczypcowego przygotowują do wszystkich aktywności w domu i szkole. Oswajamy się z różnymi fakturami sypkich materiałów.
Materiały:
sypkie materiały w różnych kolorach: mąka, cukier, kawa, herbata, majeranek, kurkuma, papryka czerwona (mielona), suszona kukurydza, kminek, słonecznik, dynia, mak, sezam, ryż, fasola itp. (co znajdziemy w domu ) klej, kartki papieru.
Pracę możemy dzielić na kilka etapów:
1.Rysowanie ołówkiem na kartkach prostych obiektów, np, kwiatek, kot, biedronka, drzewo, dom, piłka w paski, ryba itp.
2.Pokrywanie klejem narysowanych obiektów i nakładanie na nie wybranych przypraw lub ziarenek.
3.Możemy również tło wypełnić wybranym materiałem.

 


Źródło:
GRUPA MAC s.a.
www.youtube.com

Udanej zabawy!