"Na naszym podwórku" - 08-12.06.2020r.: 

Witajcie Ślimaczki w kolejnym tygodniu naszych wspólnych zabaw na odległość.
Piękna pogoda zachęca i sprzyja zabawom na podwórku, dlatego w tym tygodniu chcemy zwrócić Waszą uwagę na sytuacje, które mogą zagrażać Waszemu bezpieczeństwu.

Aktywność muzyczna i ruchowa

Podczas śpiewania zwrotek możesz chodzić po pokoju, a podczas śpiewania refrenu zatrzymuj się i uderzaj rytmicznie dłońmi o uda- również naprzemiennie. Możesz też śpiewając refren podrzucać woreczek lub mały przedmiot rytmicznie z ręki do ręki.

  • Zabawa ruchowa - Do przeprowadzenia zabaw potrzebne będą papierowe kulki – zrobione ze starych gazet lub kartek. Gnieciemy kartki razem z dzieckiem i tłumaczymy, że będą one udawały kamienie, które znaleźliśmy pod domem.
    - Rozkładamy papierowe kulki w różnych miejscach na podłodze i włączamy muzykę – zadaniem dziecka jest poruszanie się między   „kamieniami” tak, żeby nie deptać po nich. Dziecko zatrzymuje się, kiedy rodzic wyłączy muzykę.
    - „Kamienie” nadal leżą na podłodze, zadaniem dziecka jest przeskakiwanie nad nimi obunóż.
    - Dziecko rzuca „kamień” do rodzica, rodzic chwyta i odrzuca do dziecka, itd.
    - Dziecko bierze jeden „kamień” - podrzuca do góry i chwyta, żeby nie spadł na podłogę.
    - Rodzic trzyma w rękach miskę czy garnek, a dziecko z wyznaczonego przez rodzica miejsca stara się wrzucić „kamienie” do pojemnika.
  • Kto nie ma ochoty na ćwiczenia z gazetami może wykorzystać propozycje z filmiku :

"Andrzej i niezapomniana zabawa - WF dla dzieci"   na kanale Anki Dziedzic

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:
  • Słuchanie wiersza "Nie wolno !" J. Koczanowskiej (6-7 i 4 latki)
          Nawet małe dziecko dobrze o tym wie, 
          kto jest znajomy, a kto obcym jest…
          Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,
          ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!
          Nie wolno zaufać , nawet gdy ktoś mówi,
          że zna mamę ,tatę i bardzo nas lubi.
          Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
          lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

  

    • Po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu historyjki rodzic zadaje dziecku pytania:
      - Czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?
      - Czy wolno odchodzić z nieznajomymi z podwórka, jeżeli kusi nas, czy też np. obiecuje zabawkę?
      - Dlaczego nie powinniśmy odchodzić z nieznajomymi i nie rozmawiać z nimi?
      Rodzic wyjaśnia dziecku, że są takie osoby, które krzywdzą dzieci, sprawiają im ból, a nawet mogą je porwać. Gdy dzieci spotkają taką osobę, powinny jak najszybciej powiedzieć o tym rodzicom lub nauczycielom.
    • Zabawa słowna "Łańcuszek skojarzeń":(6-7 latki)
      Rodzic wypowiada słowa kojarzące się z podwórkiem, a dzieci dopowiadają kolejne, tworząc cały ciąg na zasadzie skojarzeń. Np. 
      podwórko- piaskownica- foremka- babka ……
      boisko- piłka- bramka- gra ……
      rower- ścieżka rowerowa – kask…..
    • Zabawy z wykorzystaniem rymowanki: Rodzic i dziecko stają w parze naprzeciwko siebie. Uderzają raz w swoje dłonie, a raz w dłonie partnera mówiąc głośno rymowankę jedno (słowo, to jedno uderzenie)(6-7 latki)
      Podwórko to miejsce, które znamy,
      podwórko to miejsce, które kochamy.
      Ale pamiętać musi każde z nas,
      żeby bezpiecznie tam spędzać czas.
    • Dziecko odpowiada na pytania:
      - Jakie niebezpieczeństwa zagrażają nam na podwórku ?
      - Co należy robić ,żeby nic złego nam się na podwórku nie stało?
    • Utrwalenie umiejętności czytania: (6-7 latki)
      - układanie wyrazów z wykorzystaniem literek z wyprawki plastycznej np. rower, piłka, skakanka, foremka, bramka itp...
    • Ćwiczenia w mówieniu: (4 latki)
      - Dzieci chcą pojeździć na karuzeli na podwórku. Rysuj po ich drodze do karuzeli. Powiedz, co będą mijali.

karta  nr 1 - do pobrania

karta  nr 2 - do pobrania

 

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:
  • Przypomnijcie sobie jakie poznaliście figury geometryczne, pomoże wam w tym piosenka. Możecie też poszukać takich kształtów w otoczeniu (6-7 i 4 latki)

"Piosenka o FIGURACH"  na kanale NutkoSfera

  • Zabawa "O jakiej figurze mówię ?" (6-7 latki)
    Rodzic opisuje słowami dowolną figurę, bez używania jej nazwy. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy i narysowanie tej figury.
  • Ćwiczenia z figurami – przeliczanie figur znajdujących się w pętlach (potrzebne będą figury, cyfry, znaki - wyprawka plastyczna). Rodzic umieszcza w dwóch pętlach (wykonanych np. ze sznurka) po 10 figur (w tym: trójkąty, prostokąty, koła i kwadraty). Dziecko liczy figury, porównuje ich liczbę w obu pętlach (jest tyle samo, więcej o.., mniej o..) Następnie liczy poszczególne figury w każdej pętli i układa działanie. 

 

 

  • Karty pracy do wykonania: (4 latki)
    - Pokoloruj obrazek wg instrukcji

karta  nr 3 - do pobrania

       - Dokończ rysować figury wg powtarzającego się rytmu

karta  nr 4 - do pobrania

 

Wybierz się razem z dziećmi na wyprawę do dżungli i nasłuchuj, jakie zwierzęta w niej spotkały:

"Walking In The Jungle"  na kanale Super Simple Songs - Kids Songs

 

 Aktywność plastyczna 

  • Wykonanie pracy plastycznej pt."Moje wymarzone podwórko"(6-7 latki)
    Rozmowa z dzieckiem na temat wymarzonego placu zabaw.
    Dziecko opisuje jak wyglądałby plac zabaw, na którym najchętniej spędziłoby wolny czas. Wymienia poszczególne elementy i opisuje, wyjaśnia ich zastosowanie (np. huśtawki, basen, domek na drzewie itp.)
    Teraz może przystąpić do pracy przy użyciu ołówka, kredek i mazaków.
  • Piłka (4 latki)
    Wypełnijcie brakujące fragmenty na obrazku wybranej piłki. Najlepiej jeżeli wykonasz to używając plasteliny.

 

karta nr 4 - do pobrania       karta  nr 5 - do pobrania

 

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4 - str.68-79 ; Karty pracy "Czytam, piszę liczę"- str.92-93; Książka str.89.

Zabawa sensoryczna: Gra w kapsle
Potrzebne: kreda, kapsle lub nakrętki po napojach.
Rysujemy kredą na chodniku trasę. Zasady są proste, każdy po kolei, pstryka w swój kapsel, tak aby przesunąć go do przodu, ale żeby nie wypadł z trasy. Kto wypadnie wraca na miejsce w którym był przed pstryknięciem i tym samym nie przesuwa się dalej. Wygrywa osoba, która pierwsza przekroczy metę.


Źródło:
GRUPA MAC s.a.
www.mojedziecikreatywnie.pl
www.interklasa.pl

Wspaniałej zabawy!