"Jak powstaje książka" - 15-19.06.2020r.:  

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Posłuchajcie piosenki, spróbujcie śpiewać razem z zespołem Fasolki:

"Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo" - Fasolki na kanale Little Ones

  • A może spodoba Ci się ta piosenka? Możesz wymyślić do niej taniec.

"Książki, kto książki czyta" (piosenka na bazie muzycznej utworu "Bałkanica" zespołu PIERSI) na kanale OPA HEJ

Autorzy oryginalnej wersji: A. Asanov, Z. Moździerski.
Autorka słów tego wykonania: B. Sarka
Wykonanie tej wersji: M. Hajdyła, E. Sarka, K. Wróbel
Nagranie tej wersji: M. P. Burcanowie
Realizacja teledysku: M. Wacławik

Zapraszamy na opowieść ruchową z Kubusiem Puchatkiem - Rodzic czyta tekst dziecko naśladuje czynności. Dziecko siada na podłodze zamyka oczy i wczuwa się w rolę Kubusia Puchatka... Rodzic czyta tekst i w odpowiednim momencie podpowiada jakie ruchy ma wykonać „ Kubuś Puchatek” (Potrzebny będzie balonik lub jakaś mała piłeczka i trochę miodu na nagrodę)

Kubuś Puchatek mieszka w Stumilowym Lesie, pod wielkim dębem (pokazujemy wielkie drzewo). Pewnego razu, gdy spacerował po lesie (dziecko wstaje i spaceruje unosząc wysoko kolana), usłyszał bzyczenie (nadsłuchuje). Pomyślał, że jeżeli słychać bzyczenie, to w pobliżu muszą być pszczoły (naśladuje pszczoły – lekko biega wydając głosy bzzy). A jeśli są pszczoły, to znaczy, że gdzieś w pobliżu jest miód (oblizujemy usta).
Pszczoły miały swój ul wysoko na drzewie, więc miś zaczął się wspinać po gałęziach i mruczał sobie wesołą piosenkę (wspina się do góry na palcach). Gdy był już w połowie drzewa, gałąź, na której stał, złamała się i Puchatek spadł prosto w krzaki, które rosły pod drzewem (dziecko opadają, robi przysiad).
Postanowił udać się po pomoc do swojego najlepszego przyjaciela Krzysia (maszeruje na pietach). Poprosił, żeby mu pożyczył niebieski balonik (dziecko otrzymuje balonik). Puchatek postanowił złapać balonik za sznurek i razem z nim unieść się wysoko, prosto do ula pszczół (dziecko unosi balonik naprzemiennie raz jedną ręką raz drugą). Pszczoły miały wziąć balonik za chmurkę. Poprosił również, żeby Krzyś spacerował pod drzewem z otwartym parasolem. Wtedy pszczoły na pewno uwierzą, że lecący balonik to chmurka. Bał się, że gdyby się pszczoły domyśliły podstępu, mogłyby go użądlić (dziecko, aby uchronić się przed pszczołami zatrzymuje się w miejscu i stoją przez chwilę nieruchomo).
Kiedy już balonik z Kubusiem wzniósł się wysoko, pszczoły wyleciały z ula i miś postanowił wracać na dół (dziecko siada w siadzie skrzyżnym, pamiętając o prawidłowej postawie ciała). Nie wiedział jednak, jak to zrobić. Poprosił więc Krzysia, żeby ten strzelił z procy. Krzyś spełnił prośbę przyjaciela Trafił w balonik, powietrze wychodziło z niego wolno (dziecko naśladuje robiąc długi wydech) i miś powoli wylądował na ziemi (dziecko kładzie się na dywanie i misie zasypiają...zasypiają oczy, nosek, buzia, łapki, nóżki..i brzuszek...). Nagle misie się budzą, bo poczuły, że mają puste brzuszka... Po tak ciężkiej przygodzie mam dla Ciebie niespodziankę...zasłużyłeś/aś na miodek...mmm.. (głaszczemy się po brzuchu) jest taki słodki...na pewno lubicie, bo ja po prostu nie mogę się jemu oprzeć... (Rodzic częstuje dziecko miodem).

Zaśpiewaj i zaklaszcz:

"Gdy poczujesz szczęścia smak z Kubusiem klaszcz" na kanale Albert Nowakowski

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

Rozwiąż zagadkę
    W niej kryją się różne tajemnice,
    poznasz z nią daleki świat i najbliższą okolicę.
    Ma okładkę, kartki, na nich liter wiele,
    może zostać Twoim najlepszym przyjacielem (książka) I. Fabiszewska

 

Co to jest książka? - Spróbuj odpowiedzieć.
Możesz posłuchać jak inne dzieci odpowiadają na to pytanie.

"Dzieci odpowiadają - Co to jest książka?" na kanale empik

Czy jesteś ciekawy jak powstaje książka? Zapraszamy do obejrzenia filmu

 

"Jak powstaje książka?" na kanale Światoludki

Teraz proszę opowiedz co zapamiętałeś. Pomogą ci obrazki, wytnij je i ułóż w takiej kolejności w jakiej powstaje książka.
Dziecko może nadać tytuły ilustracjom np. Pisarz pisze tekst. Ilustrator rysuje ilustracje(obrazki). Książki drukuje się w drukarni. ...

  karta nr 1 - do pobrania

Rozwijanie słuchu fonematycznego: Rodzic wraz z dzieckiem układa na stole kilka ulubionych książek. Następnie rodzic wypowiada głoskami nazwę dowolnego elementu, który znajduje się na okładce (wyrazy o prostej budowie fonetycznej). Dzieci dokonują syntezy, wypowiadają głośno słowo i wskazują przedmiot.
Co jest potrzebne by powstała książka? - tak papier. Czy wiesz skąd się bierze?
Jeżeli jesteś zainteresowany zapraszam do obejrzenia filmu.

 

"Jak powstaje papier?" - zajęcia dydaktyczne na kanale dagwol

Słuchanie wiersza I. Salach "Moje książki"
   Moje książki kolorowe
   stoją równo na półeczce,
   myję ręce i oglądam
   kartkę po karteczce.
   Czasem książki czyta mama,
   bo ja nie potrafię sama.
   Z książek wiele się dowiecie
   o szerokim, pięknym świecie.
   O roślinach, o zwierzętach,
   o dalekich krajach też.
   Wszystko w książce jest zamknięte,
   a więc ją do ręki bierz.

Analiza treści wiersza. Rodzic zadaje pytania:
   − O czym była mowa w wierszu?
   − Czego można się dowiedzieć z książek?
   − Co należy zrobić, zanim weźmie się książkę do ręki

Poznajcie zasady korzystania z książek

 

"Zasady korzystania z książek" na kanale Ewa Sidor

źródło: przedszkolankowo.pl, lektor, montaż: E.Sidor

"Książeczki z naszej biblioteczki" – określanie cech wyglądu zewnętrznego książek tj. grubość, kształt i wielkość. Rodzic prosi dziecko, aby podeszło do biblioteczki, która znajduje się w domu i wybrało kilka ulubionych książeczek. Dziecko i rodzic oglądają zgromadzone książki. Rodzic zadaje pytania:
Czym różnią się od siebie książeczki?
Czy są tej samej wielkości?
Czy są tej samej grubości?
Czy mają takie same kolory?
Gdzie możemy kupić książkę?
Gdzie możemy wypożyczyć książkę?
W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?

Czy nasza znajoma rodzinka Trefików lubi czytać książki zobaczcie sami.

 

"Warto czytać" na kanale Rodzina Treflików

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

Ćwiczenia w klasyfikowaniu
Przygotuj prostokątne kolorowe karteczki o jednakowych wymiarach w kilku kolorach - będą symbolizowały książki Jeżeli jest możliwość można wydrukować kartę pracy.
Posegreguj prostokąty – książki – według kolorów. Przelicz ile książek jest w poszczególnych grupach. Pokaż, których jest najmniej, a których najwięcej.

karta nr 2- do pobrania

Ustawianie książek na półkach - Na dużej kartce rodzic rysuje regał na książki z 6 półkami. Można wydrukować kartę pracy.
Rodzic prosi dziecko by ustawiło książki na półkach w ten sposób, aby na każdej półce, licząc od góry, była o jedna książka więcej niż na poprzedniej półce. Prosi o ułożenie na najwyższej półce jednej książki. Pyta, ile w takim razie będzie książek na niższej półce. Dziecko odpowiada, że dwie. Prosi o samodzielne wykonanie dalszej części zadania. Sprawdza poprawność wykonania.
Utrwalenie liczebników porządkowych. Rodzic prosi, aby dziecko przeliczyło półki, tym razem zaczynając od dołu. Pyta, która półka jest pierwsza, która trzecia, która szósta itd. Dzieci wskazują odpowiednią półkę. Następnie pyta, ile książek stoi na czwartej półce, na 6 półce itd.

karta nr 3 - do pobrania

Można pobawić się w rozwiązywanie zadań - Rodzic prosi dziecko, aby wyobraziło sobie, że ten regał z książkami znajduje się w bibliotece. Mówi dzieciom różne zadania typu:
Do biblioteki przyszła Zuzia i wypożyczyła trzy książki z trzeciej półki (przypomina, że kolejność półek liczymy od dołu). Ile książek stoi teraz na trzeciej półce? Po tygodniu Zuzia oddała dwie książki do biblioteki. Pani bibliotekarka postawiła je ponownie na tej samej, czyli trzeciej, półce. Ile książek stoi teraz na trzeciej półce?
Zadania mogą również układać dzieci.

Posłuchaj piosenki, w której pada pytanie: WHAT DO YOU LIKE TO DO IN THE SUMMER?

Czyli: Co chcielibyście robić latem?

"Summer Song for kids"  na kanale The Singing Walrus - English Songs For Kids

Powtórzycie w niej nazwy czynności tj.:
SWIM - pływać
BIKE - jeździć na rowerze
SURF - serfować
HIKE-  wędrować np. po górach
READ - czytać
CAMP - spać pod namiotem
PLAY - grać
DANCE - tańczyć  

Aktywność plastyczna 

Zakładka do książki - W tym tygodniu proponujemy wykonanie zakładki do książki. Możesz skorzystać z naszej propozycji ale możesz też wykonać zakładkę według swojego pomysłu. A wiemy ,że masz ich bardzo dużo.
Nasza propozycja to zakładka ozdobiona paskami kolorowego papieru.

Potrzebne będą:
- kolorowy papier/wycinanka
- nożyczki
- klej
- kilka kolorowych wstążeczek lub sznureczków
- prostokątny kawałek brystolu o wymiarach ok. 3cm/20

„Jak zrobić zakładkę do książki” na kanale Prace Plastyczne

 

Zabawa sensoryczna 

Proponujemy wykonanie masy papierowej, z której możecie wykonać różne dekoracyjne przedmioty. Jak to wykonać pokazuje filmik:

 

DIY Paper dough recipe (ENG Subtitles) na kanale Asiasiowo


Źródło:

Mac Edukacja
You Tube
Chomikuj.pl
Asiasiowo
Światoludki
Przedszkouczek.pl
Empik

Świetnej zabawy!