"Nadszedł czas wakacji" - 15-19.06.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

Posłuchajcie i nauczcie się słów piosenki pt. "Hej przedszkole ukochane" - Chcielibyśmy aby refren tej piosenki na długo jeszcze po ukończeniu przedszkola pozostał w Waszych wspomnieniach.

1.Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki
A ty już kończysz swe siedem lat
Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
I zaraz ruszysz dalej w świat

Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

2.A kiedy czerwiec jak woda płynie
Na dworze lata nadchodzi dzień
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
Przedszkole właśnie kończy się

Ref.:Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

3.Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
Bo po wakacjach nie wrócisz już
Wspominaj często przedszkolne progi
By miłych wspomnień nie krył kurz.

Ref.: Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

"hej przedszkole ukochane"  na kanale mag112122

Żeby się dobrze przygotować do nowych wyzwań i zadań proponujemy kilka ćwiczeń ruchowych. Zobaczycie doda Wam to energii. Do dzieła! Zaczniemy od muzycznej rozgrzewki z Myszką Minnie. Spróbujcie powtarzać ćwiczenia tak jak na filmiku robi to Myszka:

"Zabawy ruchowe z Pipi i Myszką Minnie"  na kanale Kuchnia jak z bajki

A teraz trochę odpoczynku. Usiądźcie wygodnie, wyobraźcie sobie, że trzymacie piękny bukiet wiosennych kwiatów, powąchajcie jak pięknie pachną. Powoli wciągajcie powietrze noskami i równie powoli wydychajcie, czynność powtórzcie kilka razy. Połóżcie się wygodnie wsłuchajcie się w muzykę i odpocznijcie.

"Hymne a I amour - Andre rieu"  na kanale stella soares

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

Posłuchaj opowiadania S.Karaszewskiego "Wakacyjne plany"(6-7 latki)
Z początkiem czerwca rozkwitły akacje. Cudowny zapach białych kwiatów akacji zwabił tysiące pszczół krążących wokół drzew brzęczącą chmurą. Zbierały pyłek i nektar kwiatów na pyszny miód akacjowy. Sześciolatki, dla których były to już ostatnie dni w przedszkolu, myślały o swoich przyszłych szkołach. Niektóre z radością, inne z lekkim niepokojem.
Szkoła szkołą – ale wcześniej są wakacje.
– Jadę do Krainy Wielkich Jezior – powiedział Bartek. – Mama i tata mają żaglówkę i wyruszymy w długi rejs po jeziorach. Będziemy łowili ryby, rozpalali ognisko na brzegu, smażyli ryby i piekli kiełbaski. A wieczorem dobijemy do przystani i prześpimy się w namiocie na polu namiotowym.
– Ja też kiedyś byłem nad jeziorami – wtrącił Tadek. – Ale nie chciałbym tam jechać. Wszędzie tłok, pełno żaglówek, kajaków, motorówki i skutery wodne prują jak szalone. Zostawiają smugi spalin i plamy paliwa na wodzie. Brzegi jezior błotniste i pozarastane trzcinami. Na żaglówce cały czas trzeba siedzieć spokojnie, bardzo łatwo wpaść do wody. Ja wolę ciszę, spokój, gdzie mogę posłuchać śpiewu ptaków i rechotania żab. Jadę do wujka, do leśniczówki. Razem z wujkiem i ciocią będę poznawał zwyczaje zwierząt leśnych. Będziemy rozpoznawać tropy różnych zwierząt. Będziemy zbierać rogi zgubione przez rogacze, samce saren, jelenie, łosie i daniele. Wujek nauczy mnie rozpoznawać drzewa po liściach, kwiatach nasionach i kształcie koron. A z ciocią będziemy zbierać różne zioła, suszyć je. Zioła to naturalne lekarstwa. Ciocia jest doświadczoną zielarką i wie, które rośliny na co pomagają.
– A ja pojadę nad morze – powiedziała Ania. – Będziemy kąpali się w morzu, opalali na piaszczystej plaży, razem nazbieramy ładnych kamyków, muszelek, żółtych i brązowych bursztynów. A potem będziemy kopać w piasku dołki, budować zamki, które przyozdobimy kamykami i patykami. Muszelki i bursztyny zbierzemy do pudełka, to będzie nasza wakacyjna pamiątka.
– To prawda, morze jest piękne – dodał Grzesiek. – Ale bardzo kapryśne. I plaże wspaniałe, piaszczyste. Pod warunkiem, że nie wieje wiatr. Bo wtedy piasek jest wszędzie: w ubraniu, włosach, oczach. Woda w Bałtyku przeważnie jest bardzo zimna, a nawet lodowata. Nie da rady się kąpać. Można co najwyżej zamoczyć nogi, a potem szczękać zębami. A kiedy jest wysoka fala, to nawet nie wolno zbliżać się do wody.
– A ja pojadę z rodzicami w góry. – powiedziała Zosia. – Rodzice zabierają rowery górskie. Będziemy jeździć po szlakach rowerowych, a tam, gdzie nie da się dojechać na rowerze, pójdziemy pieszo z kijkami i plecakami, aż do schroniska i jeszcze dalej, na sam szczyt góry, skąd są piękne widoki.
– Góry są bardzo niebezpieczne. Pełno przepaści, można spaść i się połamać. Gdy wieje halny, łamie drzewa, świerki się przewracają. Pogoda szybko się zmienia. Nawet w słoneczny dzień może zaskoczyć burza. A wtedy – walą takie pioruny, że nie wiadomo, gdzie się skryć!
– A ja pojadę do babci i dziadka na wieś – powiedziała Helenka. – Może nie ma tam jezior,morza ani gór, ale jest za to piękna, czysta rzeka, nie za szeroka i płytka, piaszczyste plaże, którymi jeśli ktoś chce – może spacerować kilometrami. Można płynąć z prądem w pontonie albo w kajaku, albo w łódce – jak kto chce. I jest las – a w nim sarenki, lisy, zające, a nawet widziałam łosie!
– Na wsi strasznie nudno! – wybrzydzał Filip. – Nie ma kina, placów zabaw, mało dzieci, nie ma się z kim bawić. Trzeba uważać na kundle, które biegają wszędzie i tylko patrzą, żeby ugryźć w nogę. Nie można się od nich opędzić. Na łąkach pasą się krowy i konie, które brzydko pachną, brudzą, trzeba uważać, żeby w coś nie wdepnąć!
– A w mieście jest lepiej? – żachnęła się Kasia. – Po trawnikach biegają psy i też brudzą! A nie każdy właściciel po nich sprząta! A samochody? Taki ruch, że nie ma jak przejść przez ulicę! Trąbią, wymuszają pierwszeństwo, pędzą jak szalone, setką albo i szybciej. I wszędzie spaliny! Udusić się można!
– W mieście wcale nie jest źle! – powiedział Rysiek. - W mieście jest co robić! Wystarczy wyjść na podwórko – jest plac zabaw, można pojeździć na hulajnodze lub deskorolce! Zawsze można spotkać kolegów, koleżanki! Można spacerować chodnikiem i oglądać wystawy sklepów! Jak jest gorąco, można pójść na basen. Wyjeżdżam na wakacje na działkę, ale chyba wolałbym zostać w domu, w mieście! Dzieci opowiadały o swoich wakacyjnych wyjazdach, o podróżach i atrakcjach, jakie na nie czekają. Rozgorączkowane, przerywały sobie nawzajem, przekrzykiwały się jedno przez drugie. Tylko jedno dziecko, Krzyś, stał z boku, przysłuchiwał się, ale nie powiedział ani słowa. Miał smutną minę i łzy szkliły mu się w oczach.
– A ty, Krzysiu, gdzie pojedziesz na wakacje? – spytała Helenka.
– Ja nigdzie nie pojadę – powiedział Krzyś i się rozpłakał. Dzieci umilkły. Podeszły do Krzysia i zaczęły go pocieszać. Żeby ci nie było smutno, będziemy wysyłać pocztówki.
I będziemy dzwonili, żeby opowiedzieć, jak jest na wakacjach!
I przywieziemy ci pamiątki z naszych podróży.
I opowiemy ci, gdzie byliśmy, co robiliśmy i narysujemy ci obrazki z naszych podróży.
I będziesz się czuł, jakbyś był z nami!
Krzyś rozpromienił się. W lecie zostanie w domu, ale jednocześnie będzie tam, gdzie jego przyjaciele. Wakacje jego kolegów i koleżanek będą jego wakacjami.

Po wysłuchaniu wspólnie z dzieckiem analizujemy treść. Dziecko odpowiada na pytania:
- Gdzie wybierał się Bartek z rodzicami? 
- Co mieli tam robić? 
- Gdzie miał spędzić wakacje Tadek? Co miał robić w leśniczówce? 
- Co Ania zamierzała robić nad morzem? 
- Co Zosia planowała z rodzicami robić w górach? 
- Kto miał spędzić wakacje na wsi? 
- Co Helenka mogła tam robić? 
- Gdzie wybierał się Krzyś? 
- Co postanowili jego przyjaciele?

Rozmowa na temat planów wakacyjnych, czytanie tekstu o wakacjach w książce:

Przed nami wakacje. Porozmawiajcie z dziećmi na bardzo ważny temat a mianowicie bezpieczeństwa na wakacjach, uczulajcie na zagrożenia i udzielajcie dobrych rad i wskazówek, żeby nic złego się nie wydarzyło a jeżeli już coś się zdarzy to uczymy jak należy się zachować i gdzie należy szukać pomocy.

Wysłuchanie opowiadania pt. "Wakacje Oli".( 4- latki)
"Wreszcie wakacje" – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości.
"Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę"- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować . Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama.
- A gdzie mama i tata?
Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.

Porozmawiajcie z rodzicem na temat jak należy się zachować, aby bezpiecznie spędzić wakacje oraz jak należy postępować w przypadku, gdy dziecko się zgubi. Zachęcamy wszystkich również do obejrzenia filmików.

 

"Bezpieczeństwo dzieci nad wodą | Bezpieczne wakacje"  na kanale 123 Edukacja

"Bezpieczeństwo w górach | Bezpieczne wakacje"  na kanale 123 Edukacja

Zobaczcie, co przytrafiło się pewnemu maluchowi w czasie pobytu w wesołym miasteczku,jak czuł się Bali, gdy się zagubił?

"Ojej zgubiłem się"  na kanale BALI - bajka dla dzieci

Może niektórzy z Was wyjadą z rodzicami w różne ciekawe miejsca. Musicie pamiętać, by w czasie wędrówek i spacerów nie oddalać się od rodziców. Warto też wspólnie ustalić, jak należy postąpić, gdyby taka sytuacja się przydarzyła. Jeden ze sposobów to zabranie ze sobą gwizdka i wykorzystanie go w razie potrzeby.

Obejrzyjcie film "Numery alarmowe" - czy pamiętacie wymienione numery? spróbujcie, je powtórzyć

"Numery alarmowe dla dzieci"  na kanale dla dzieci - Lulek.tv

Doskonalenie umiejętności czytania: (Wyprawka plastyczna).(6-7 latki)
"Dobieranka sylabowa" - Dzieci dostają wyrazy podzielone na sylaby. Układają wyrazy (np. kolega, woda, biedronka, zabawa, piasek, motyl itd.) i przyklejają je na kartkach.

 

Ćwiczenia w mówieniu: Obejrzyj obrazki, opowiedz, co przydarzyło się  wróbelkowi na wakacjach. ( 4- latki)

karta nr 1 - do pobrania

Karty pracy do wykonania: ( 4- latki)
Obejrzyj obrazki i nazwij je. W każdym szeregu skreśl obrazek który nie pasuje do pozostałych, podziel jego nazwę na sylaby.

 

karta nr 2 - do pobrania

Rysuj pośladzie.

karta nr 3 - do pobrania

  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

Lato – przyroda, wakacje, co robić nad morzem i w górach – Film edukacyjny dla dzieci.(6-7 latki i  4- latki)

"Lato - przyroda, wakacje, co robić nad morzem i w górach"  na kanale AbcZabawa

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

Zabawy patyczkami – ćwiczenia w liczeniu. (6-7 latki)
Przygotujcie dla dzieci po 10 patyczków, słomek lub kredek w trzech kolorach, cyfry i znaki z wyprawki. Układają przed sobą patyczki według kolorów, a pod nimi działanie, które to ilustruje. Np. dziecko dostało 6 patyczków niebieskich, 3 patyczki zielone i 1 żółty patyczek. Układa działanie: 6 + 3 + 1 = 10.
Potem dzieci odkładają wymienioną liczbę patyczków (rodzic podaje każdemu dziecku, ile patyczków ma odsunąć) i układają działania.
Symulują za pomocą patyczków sytuacje przedstawione przez rodzica, układają odpowiednie działania, udzielają odpowiedzi.
Np. Rodzic podaje treść zadania: Mama miała 8 jabłek. 4 jabłka dała babci. Ile jabłek zostało mamie?
Dzieci układają przed sobą 8 patyczków, 4 odsuwają i układają działanie: 8 – 4 = 4. Następnie udzielają odpowiedzi: Mamie zostały 4 jabłka.

Czego jest więcej , czego mniej? – wakacyjne wyliczanki. (4- latki)
Policz i powiedz ile jest łopatek, grabek, wiaderek i foremek, powiedz czego jest najwięcej a czego najmniej.

karta nr 4 - do pobrania

W każdej kolejnej pętli narysuj o jedną muszelkę mniej.

karta nr 5 - do pobrania

Posłuchaj piosenki, w której pada pytanie: WHAT DO YOU LIKE TO DO IN THE SUMMER?

Czyli: Co chcielibyście robić latem?

"Summer Song for kids"  na kanale The Singing Walrus - English Songs For Kids

Powtórzycie w niej nazwy czynności tj.:
SWIM - pływać
BIKE - jeździć na rowerze
SURF - serfować
HIKE-  wędrować np. po górach
READ - czytać
CAMP - spać pod namiotem
PLAY - grać
DANCE - tańczyć  

Aktywność plastyczna 

"Czas na lody" (6-7 latki) Z białej kartki wycinamy kształt lodu. Smarujemy go klejem i przyklejamy według własnej inwencji i możliwości np: białe i niebieskie kulki z bibuły, wycięte z żółtej i czerwonej kartki koła i paski oraz niebieskie i żółte koła wycięte dziurkaczem itp. Gotowy lód przyklejamy do drewnianego patyka. Możecie także dowolnie ozdobić sylwetę loda tym, co akurat macie w swoich domach
Przykład materiałów plastycznych:
- drewniany patyk po lodach
- klej
- nożyczki
- biała kartka z bloku technicznego 
- biała, niebieska bibuła
- czerwona, żółta kartka 
- niebieskie i żółte koła wycięte dziurkaczem

Źródło: https://pracaplastyczna.pl/index.php/lato/1094-lody-na-patyku

Lody – smakowita praca plastyczna.(4- latki)
Potrzebne będą:
- płatki kosmetyczne,
- farby,
- woda,
- kolorowy papier techniczny albo biała kartka pomalowana na brązowo,
- nożyczki,
- brokat oraz kamyki i inne ozdoby do dekoracji

Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Odrobinę farby rozcieńczamy wodą, a następnie polewamy waciki. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z bloku wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorowe kartki. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według smaku :)

Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4-str.80-94; Karty pracy "Czytam, piszę liczę"- str.96; Książka str.90-96.

Zabawa sensoryczna: Zabawy z piaskiem - poznawanie właściwości piasku.(6-7 latki i  4- latki) 
Dzieci z zamkniętymi oczami dotykają piasku. Określają, jaki jest: sypki, miękki, drobny… Badają jego rozpuszczalność w wodzie (nie rozpuszcza się), plastyczność (trudno się lepi, gdy jest mokry, suchy – wcale się nie lepi). Z piasku w wysokich temperaturach i z odpowiednimi dodatkami otrzymujemy szkło. Wykorzystujemy go też do filtrowania wody .
Następnie możesz wykonać piasek kinetyczny wg przepisu:
- 6 łyżek piasku
- 3 łyżki maki ziemniaczanej
- 3 łyżki płynu do naczyń
- pół szklanki wody
Wykonanie : 
1. Zmieszaj piasek z mąką ziemniaczaną
2. Płyn do mycia naczyń intensywnie zmieszaj z wodą tworząc piane możesz użyć trzepaczki
3. Wlej płyn z pianą do mieszaniny piasku z mąka i wyrabiaj na plastyczna masę.
4.W razie potrzeby dolej wody lub dosyp piasku aby otrzymać lepszą konsystencję.

"Pożegnanie przedszkola wiersze, wierszyki z animacją"  na kanale Bajki dla dzieci TV

 Źródło:
GRUPA MAC s.a.
praceplastyczne.pl
www.dzieciakiwdomu.pl

Świetnej zabawy!