"Wielkanoc" - 29.03.-02.04.2021r.:

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):

     Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
     Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
     Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
     I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
     Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
     I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
     Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

  • Przygotowania zajączków do świąt – rymowana gimnastyka „Bliżej przedszkola” nr 3.22/2020 - Rodzic czyta rymowanki, demonstrując ćwiczenia, a dzieci powtarzają za nim tekst i wykonują polecenie zgodnie z instrukcją. Każde ćwiczenie robią kilka razy.

      Gdy Święta Wielkanocne się zbliżają,
      zajączki w domu kurze wycierają.
      Ćwiczenia tułowia – skręty. W siadzie skrzyżnym prawą ręką pocierają lewą część ciała,
      a następnie lewą – prawą część, udając   czyszczenie futerka.

      Następnie czyszczą swoje futerka,
      w prawo i w lewo każdy zając zerka.
      Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
      Przedszkolaki pochylają się do przodu,
      uginają kolana i udają dźwiganie ciężkich siatek.
      Następnie prostują się i powtarzają ćwiczenie.

      Od rana ze sklepu z zakupami wracają
      ciężkie siatki w łapkach dźwigają.
      Ćwiczenia mięśni grzbietu. Dzieci leżą na brzuchu w parach naprzeciwko siebie.
      Unoszą głowę, ręce i toczą do siebie piłkę („pisankę”).

      W koszyczku jeszcze nie wszystko mają,
      pisanki do siebie żwawo turlają.
      
Ćwiczenia skoczne. Uczestnicy skaczą w przysiadzie w różnych kierunkach.
      Co chwilę zatrzymują się, stają słupka (przysiad, palce wskazujące przy uszach)
      i uśmiechają się wesoło.

       Kiedy już wszystko przygotowały,
       skakały wesoło przez dzień cały.
       
Ćwiczenia tułowia w płaszczyźnie strzałkowej – skłony. Przedszkolaki wykonują
       z niskim pochyleniem tułowia.

       Co chwilę goście przybywają,
       zajączki w pas im się kłaniają.
       Zabawa uspokajająca. Dzieci idą po obwodzie koła. Spokojnie oddychają,
       nabierają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

       Na świąteczny spacer powychodziły,
       wszystkich sąsiadów odwiedziły.

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy - „Kurka” Magdalena LedwońWysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią. Przykładowe pytania: Dlaczego kurka była zdenerwowana? Jak wyglądały jajka? Jak myślicie, kto „ubrudził” jajka? O jakiej tradycji gospodyni opowiedziała kurce? Po wysłuchaniu wiersza można wytłumaczyć dzieciom, czym są pisanki, kraszanki i krótko omówić, w jaki sposób powstały. 

       Macha kurka skrzydełkami:
       „Co się stało z jajeczkami?
       Czy baranek, czy zajączek
       wziął jajeczka do swych rączek?
       To nie jajka, to brudasy!
       Tu są plamy, a tam pasy.
       Wzorki, łatki i zygzaki.
       Ja chcę wiedzieć, kto to taki”.
       I tak chodzi, i marudzi:
       „Któż te jajka tak ubrudził?
       Były myte wczoraj rano!”.
       „Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”
       – rzekła kurce gospodyni.
       „Tak tradycja każe czynić,
        że maluje się jajeczko,
        by się stało pisaneczką”.

  • Rozwiązywanie zagadek - dzieci rozwiązują zagadki o tematyce świąt Wielkanocnych:

               Jajko białe, żółte, malowane na Wielkanoc do koszyka szykowane (pisanka)                     Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
     Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec (bazie)
               Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.  
               Do kościoła z nim idziemy i białą serwetką okryjemy (koszyk)
     Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
     Kryją się pod skrzydła, gdy kota zobaczą (kurczątka)
               Ma duże uszy, po łące kica. Boi się wilka, boi się lisa (zając)
     Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
     Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze (obrus)
               Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
               ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę (baranek)

  • Rozwijanie pojęć matematycznych  "Zapominalska kurka" – opowiadanie matematyczne, wycinamy 10 jajek z kolorowego papieru. Za każdym razem, gdy kurka z opowiadania odnajdzie swoje jajko/jajka, dziecko układa odpowiednią liczbę sylwet.

     Zapominalska kurka (Jolanta Siuda-Lendzion)

Zbliżały się Święta Wielkanocne. Kurkę Zapominalską różne zwierzęta prosiły o jajka na pisanki. Martwiła się kura bardzo i gdakała: „Jak ja  tyle jaj znieść zdołam? Ko, ko, ko, już wiem – kilka jaj pochowam, a gdy czas przyjdzie, jaja komu trzeba dam”. Kurka chciała bardzo dobrze ukryć swoje jaja, doskonale bowiem wiedziała, że gospodyni wszystkie jaja jej zabierze. Jak pomyślała, tak zrobiła. Skrzętnie wszystkie jajka pochowała, a potem… o nich zapomniała! Czas świąt się zbliża, a kura jajek znaleźć nie może. Biega po podwórku i gdacze. „Przecież gdzieś te jajka są, znaleźć je tylko muszę! Na to gąska gęga do niej: „gę, gę, gę, jedno jajko, do dużego wiadra wrzuciłaś”. Faktycznie – jest! Kurka dalej po podwórku biega, spotyka konika. „Koniku, koniku – pyta – czy jajek moich nie widziałeś?” „I-ha-ha” – rży koń. „Nie pamiętasz? Jajka w moim sianku schowałaś”. Kurka biegnie szybko do stogu siana. Szuka, szuka, grzebie nóżkami, by w sianku jajka znaleźć i choć to nie igła, to i tak musi się natrudzić. W końcu się udaje, aż trzy jajka były w stogu schowane! Kurka szuka dalej. Spotyka krowę. „Czego szukasz, kurko droga?” – pyta uprzejmie Mućka. „Szukam jajek, wcześniej je pochowałam, a teraz zapomniałam gdzie”. „Muuu…” – woła krówka. – „Zapominalska kurko, nie pamiętasz, a ja widziałam w zeszłym tygodniu, jak dwa jajka chowałaś w starym traktorze gospodarza. Biegnij tam czym prędzej, może jeszcze tam są”. Kurka biegnie do traktora. Są dwa jajka! Wracając, widzi kózkę, która ochoczo skubie trawę. Kózka meczy: „Mee, mee, mee, kurko droga, tam pod krzaczkiem, jedno jajko widziałam, czy to nie twoje?”. Rzeczywiście, kurka już pamięta, pod krzaczkiem jedno jajko schowała. O, jest! Kurka już nie ma siły. To szukanie i bieganie jest bardzo męczące. Ale ma przeczucie, że jeszcze gdzieś są pochowane jajka. Wtem łagodna owieczka podchodzi do niej. „Kurko, sprawdź w starym koszyku” – beczy. Kurka patrzy, a tam jeszcze dwa jajka są. Zmęczona siada na grzędzie.

Posłuchaj i zatańcz: 

"Easter Bunny Song for Kids" - The Kiboomers - Kids Music Channel 

Aktywność plastyczna – Rysowany wierszyk Kurczątko” Skorek E. M. wybór i oprac. 2006, Rysowane wierszyki - Zabawa polega na ilustrowaniu podczas mówienia tekstu wierszyka odpowiednimi elementami rysunku. Kolejność rysowanych elementów powinna być zgodna z wypowiadanym tekstem.

Kurczątko

Kurczątko z jajeczka się urodziło…
Główkę, brzuszek wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.
Czarne oczka otworzyło,
Dziobek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło…

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowe prace plastyczne:

 

karta nr 1 - do pobrania

Żródło: krokotak.com

  • Zabawy sensoryczne:  Jak wiemy zajączki nie tylko te wielkanocne uwielbiają zajadać marchewki, także propozycja dla Was!

Ciastolina marchewkowa”

Marchewkowa ciastolina to jest niezwykle prosta w przygotowaniu!  Potrzebujemy tylko 2 składniki:

  1. Ugotowana marchewka (kilka sztuk)
  2. Mąka/skrobia ziemniaczaną (0,5 -1 kg)

Przygotowanie: Obrane marchewki gotujemy, blendujemy warzywa na jednolitą masę, stopniowo dosypujemy mąkę ziemniaczaną porcjami i wyrabiamy ciasto (używamy tyle mąki ile nam potrzeba do oczekiwanej konsystencji). Ciastolina powinna być lekko wilgotna i nie przyklejać się do rąk. Z tak przygotowanej masy możemy ulepić np. marchewki, można też użyć foremek J

„Wielkanocne pisanki z balonów”

Wielkanocne pisanki z balonów to niezwykle twórcza i lubiana przez większość dzieci zabawa. Zapewne każdy z Was robił już gniotki z balonów z mąką lub ryżem. Balonowe pisanki to świetny pomysł na zajęcia plastyczne lub sensoryczne dla dzieci, a z takimi pisankami można zorganizować sporo ciekawych zabaw.

Do wykonania pisanek gniotków potrzebujesz: balony, mąką lub ryż, butelkę, lejek, pisaki lub najlepiej czarny marker.

Nasze balonowe jajka powstały z balonów wypełnionych ryżem. Myślę, że mąka będzie lepsza, bo łatwiej będzie narysować pisankowe wzory na balonach.

Gniotki wykonane według poniższego opisu świetnie się ugniatają i dają dzieciom wiele radości. Dzięki takiej sensorycznej zabawie dzieci mogą bawić się samodzielnie wykonanymi pisankami, ugniatać je, podrzucać i postawić jako dekorację świąteczną. Na początku wsypujemy mąkę lub ryż do butelki w zależności od wielkości balona około 10 czubatych łyżeczek mąki lub 20 ryżu. Najlepiej robić to przez lejek, poruszając w środku słomką lub wykałaczką, aby przesypywało się bez zastojów. Następnie dmuchamy balon, skręcamy go i zakładamy na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka przesypała się do nadmuchanego balona. Można to przyśpieszyć ściskając kilkukrotnie butelkę.

Zastanawiasz się czemu nie wsypujemy mąki lub ryżu bezpośrednio do balona. Odpowiedź jest prosta do nienadmuchanego balona nie zmieścimy tyle mąki, co do nadmuchanego i zamiast gniotka wyjdzie nam “flak” ? Dlatego właśnie robimy to za pomocą butelki do nadmuchanego balona. Wypełniony mąką balon ściągamy z butelki, spuszczamy powoli powietrze związujemy go i zabieramy się za dekorowanie.

Gotowe balonowe gniotki dekorujemy za pomocą markera lub pisaków w różne ciekawe wzorki. Tu dziecko ma duże pole do popisu. Możecie narysować różne wzorki, kropeczki, szlaczki, kwiaty… co tylko przyjdzie Wam do głowy. To świetna zabawa sensoryczno-plastyczna.

Źródło:

„Bliżej przedszkola” nr 3.22/2020

Udanej zabawy!