"Dbamy o Ziemię" - 14-17.04.2020r.:
W tym tygodniu proponujemy tematykę proekologiczną. Chcemy Was zapoznać ze znaczeniem słów ekologia i recykling oraz zachęcić do dbania o najbliższe otoczenie.
"Rady na odpady" - bajka edukacyjna - M8 Production House
Aktywność muzyczna i ruchowa
- Ziemia to wspaniała planeta, pełna zieleni, pięknych roślin i zwierząt. Warto uświadomić to dzieciom na przykład za pomocą piosenki "Ziemia wyspa zielona" na kanale martakos
- Dzieci mogą odtwarzać ruchem treść piosenki:
- Proponujemy zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet:
-Marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
-Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
-"Jazda na gazecie”-siad na gazecie, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi.
-Zgniatanie gazety w kulkę.
Aktywność umysłowa:
- Rozwijanie mowy i poszerzenie wiadomości przyrodniczych - Proponujemy obejrzenie filmu tematyce ekologicznej „W kontakcie z naturą” na kanale Enea
- Słuchanie opowiadania L. Łącz „Leśne opowieści”
– Popatrzcie, jacyś ludzie jadą na rowerach w naszą stronę – powiedziała nagle, w środku gęstego lasu, wysoka sosna do swoich koleżanek. – Pewnie znowu zatrzymają się na naszej polanie i zostawią po sobie pełno śmieci. Pamiętacie, jak było w zeszłą niedzielę?
– Pamiętam, pamiętam – westchnął stary dąb. – Pogniecione papiery, jakieś słoiki, torebki foliowe. Ohyda!
– Właśnie, ale tamci byli jacyś inni. Ci wyglądają na rodzinę, bo są i starsze osoby i dzieci.
Wszyscy mają kaski na głowach i takie fajne odblaski na kurtkach. Tamci, tydzień temu, strasznie hałasowali i krzyczeli do siebie.
– I pewnie przez to, że nie mieli kasków i jechali slalomem między drzewami, ten jeden spadł z roweru i uderzył się w głowę o mój własny korzeń – dodała osika.
– A co pani się tak trzęsie? – zakpił dąb. – Znów się pani czegoś boi?
– Trochę się boję – przyznała się osika.
– Czego tym razem?
– Na przykład tego, że się tu zatrzymają, wyjmą nóż i powycinają na moim pniu jakieś litery.
Wszystkie drzewa zamilkły wystraszone. Zapanowało pełne zgrozy milczenie. Rzeczywiście, taka perspektywa wydawała się być przerażająca.
– Nie bójcie się – odezwała się w końcu sosna. – Ci ludzie jadą cały czas ścieżką i wcale nie wrzeszczą.
Wszystkie drzewa wpatrywały się więc w jedną stronę, gdzie spodziewały się zobaczyć wyjeżdżających zza zakrętu rowerzystów. Po chwili na ścieżce pojawiło się pięć osób – rodzice i troje dzieci. Jadąc, rozglądali się, wyraźnie szukając miejsca na odpoczynek. W końcu trafili na słoneczną polanę.
– Zatrzymajmy się tu – poprosiła mama. – Piękne miejsce. Możemy odpocząć i coś zjeść. Jestem bardzo głodna, zmęczyło mnie pedałowanie w takim tempie. Ledwo za wami nadążyłam.
– Oj, coś nie masz kondycji – roześmiał się tata. – Dawniej to ja nie mogłem cię dogonić.
– Kiedy to było! Teraz nawet dzieci są ode mnie szybsze i nie męczą się tak prędko.
– Tak, tak, mamo – wtrącił się mały chłopiec. – Musisz częściej jeździć na rowerze, a nie ciągle samochodem. Dla zdrowia i dla przyjemności.
– To prawda – mama wyjęła z płóciennej torby kanapki, jabłka i kompot w szklanym pojemniku, a tata zdjął z roweru zwinięty koc. Cała rodzina usiadła i jadła z apetytem.
– Widzę, że na świeżym powietrzu nawet niejadki jedzą po trzy kanapki – zażartował tata.
– Kończcie już. Najlepiej popijcie wodą mineralną. Pobawimy się. Może w wyścigi slalomem między drzewami? Albo… kto przejdzie po tym zwalonym pniu i nie spadnie?
– Ja na pewno wygram! – pisnął najmłodszy chłopczyk.
– Wygrasz, bo rodzice, jak zwykle, dadzą ci fory – mruknął starszy.
– Wcale nie!
– Wcale tak!
– Nie sprzeczajcie się już! – tata tymczasem układał na polanie suche gałązki. – Tu będzie miejsce startu, a tu meta. Ustawcie się! Zaczynamy!
– A mama? – spytała mała dziewczynka.
– Ja chwilę odpocznę, bo potem nie będę miała siły wrócić. Poleżę na słońcu, może się nawet trochę opalę. Dobrze, że wzięłam krem z filtrem przeciwsłonecznym. Poprzednim razem spaliłam sobie nos.
– Pamiętam, wyglądałaś jak klaun z cyrku – zaśmiał się najmłodszy chłopiec.
Na leśnej polanie zaczęły się zawody sportowe. Czas mijał szybko i przyjemnie, ale w końcu
zasapany tata zdecydował, że powoli pora wracać do domu.
Wszyscy zaczęli zbierać śmieci, papierki, butelki. Wsiedli na rowery i odjechali.
W lesie panowała cisza. Było już późne popołudnie, ptaki śpiewały coraz ciszej, zwierzęta też układały się do snu. Drzewa trwały w milczeniu.
– Nie do wiary! Wszystko wysprzątali – przerwała milczenie sosna. – Bardzo mili ludzie.
– Rzeczywiście, mili – potwierdził dąb. – Żeby wszyscy byli tacy!
– A właściwie dlaczego ludzie, nawet starsi wiekiem, jeżdżą na wycieczki rowerami? – zamyślił się krzak leszczyny. – Jestem najniższy i widziałem, że ta pani była naprawdę zmęczona, a samochodem byłoby jej łatwiej.
– Jazda rowerem jest o wiele przyjemniejsza i bardziej korzystna dla zdrowia – zatrzęsła się osika.
– Pomyśl tylko – gdyby ludzie przyjeżdżali do lasu samochodami, ile byłoby tu spalin i dymu w powietrzu. Dawno byś usechł!
– Ojej, to straszne! – posmutniał krzak leszczyny.
I już nic więcej nie odpowiedział, bo przyznał w duchu, że osika jest bardzo mądra, chociaż tchórzliwa.
Można zadać pytania do tekstu opowiadania:
− O co martwiły się drzewa, widząc ludzi zbliżających się do lasu?
− Jak rodzina zachowywała się w lesie?
− Czy drzewom podobało się zachowanie ludzi?
- Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej (Wyprawka plastyczna) - Dziecko wycina obrazki historyjki, układa je według przedstawionej na nich kolejności zdarzeń. Opowiada historyjkę. Próbuje nadać jej tytuł.
(Źródło: Grupa MAC S.A.)
- W tym tygodniu poznajemy literę Ż, ż na podstawie wyrazu „żaba ” - oglądanie zdjęcia żab, słuchanie ciekawostek na ich temat.
- Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
- Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków.
- Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się.
- Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki...
- Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby)
ALFABET - Litera Ż - polskie litery abecadło dla dzieci po polsku. Bajka edukacyjna - AbcZabawa
- Rozwijanie pojęć matematycznych - Zabawy guzikami (przeliczanie w zakresie 10) – potrzebne będą guziki, cyfry napisane na kartonikach, talerzyki
- Dziecko liczy guziki i podaje ich liczbę.
- Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.
- Segregowanie guzików pod względem kształtu - Czym różnią się guziki?
- Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne.
- Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
- Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek.
- Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki zokreśloną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.
- Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki.
- Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzików okrągłych o czterech dziurkach.
- Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami.)
- Posłuchaj i powtórz piosenkę o pogodzie:
Super Simple Songs - Kids Songs
Przypomnij sobie, co oznaczają następujące zwroty:
How's the weather? - Jaka jest pogoda?
It's sunny – Jest słonecznie
It's rainy – Jest deszczowo
It's cloudy – Jest pochmurno
It's snowy – Jest śnieżnie
Odpowiedz na pytanie: How's the weather today? - Jaka jest dziś pogoda?
Aktywność plastyczna - Maska - Żaba ,,Wyprawka plastyczna”
- Zabawa sensoryczna: „Co narysowałam?” - Rodzic rysuje na plecach dziecka proste wzory, dziecko ma narysować takie same wzory na kartce. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę rysując i odtwarzając rysunki.
- Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał: w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 4 -str.3-13; Karty pracy -,,Czytam, piszę, liczę” str.78-79 (Źródło:Grupa MAC S.A.)
Miłej zabawy!