"Nadeszła Wiosna" - 25-31.03.2020r.:

Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - nowy film edukacyjny dla dzieci  - AbcZabawa

    • Aktywność muzyczna i ruchowa

      Wysłuchanie piosenki "Znów przyszła Wiosna"  - sł. Monika Kluza; muz. Mateusz Kluza; ilust. Anna Siek - Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem.

    • Aktywność umysłowa

      Rozwijanie mowy:

      Słuchanie opowiadania "Dziwna nieznajoma" B. Kosmowskiej  - Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania. Zwrócenie uwagi  na wymienione w opowiadaniu oznaki wiosny.

      -Mamy gościa!- krzyknął tata od drzwi.
      - Jak to?- mama wpadła w przerażenie- Nie spodziewałam się gości na obiedzie!
      - I słusznie! Ktoś czeka na nas w parku- uspokoił tata.- Zjedzmy więc obiad i w drogę!
      Połykaliśmy gorącą zupę, parząc sobie języki.
      - Czy to… kobieta? – spytała mama z lękiem.- Mhm- przytaknął tata.
      Pewnie ciocia Mariola! – skrzywił się Mikołaj.
      Ciocia jest dentystką i zawsze przypomina o kontrolnych wizytach.
      - Nie!- tata był bardzo tajemniczy.
      Po chwili staliśmy w kolorowych kaloszach przed blokiem .Na dworze mżyło.
      Ruszajmy. Nie wypada aby piękna dama zbyt długo na nas czekała.- Zośka co piękna dama robi sama w lesie?- spytał Mikołaj, gdy przedzieraliśmy się przez zarośla.
      - Nie wiem odsapnęłam- nie jestem piękną damą!
      -Przed chwilą tu była- tata ściszył głos, pochylony nad leśną ściółką- Spójrzcie!
      Przed nami rozpościerał się dywan  z białych kwiatów.
      - Przebiśniegi!- mama aż westchnęła z zachwytu.- Jaki piękny dywan!
      Tata stał po drugiej stronie polany.
      - I tu już była- pokazał nam skraj pagórka przysypany starymi liśćmi. Wystawały spod nich łebki innych kwiatów. Błyszczały w słońcu jak cekiny.
      - Krokusy! – mama klasnęła w dłonie. – A tam dalej , zawilce i sasanki!
      Nagle,  tuż przed nami przeleciała para wesołych ptaków, Każdy miał w małym dziobie gałązkę lub trawkę.
      - To szpaki – tata skierował na lecącą parę lornetkę. Przybyły tu razem z naszą nieznajomą .
      - Chyba wiem kim jest!- Mikołaj klasnął w ręce.
      - A ty Zosiu? – mama spojrzała na mnie z uśmiechem,- Domyślasz się , kim jest ta dziwna nieznajoma?
      - Czy to …wiosna?- zapytała z nadzieją.
      - Tak!- zakrzyknęli wszyscy zgodnie.
      Kiedy stało się jasne, kogo szukamy, nagle dostrzegłam ją wszędzie. Na każdym krzaczku. Pokrywała rosą dojrzewające pączki, a na leszczynie zakwitła czerwonymi kuleczkami. Zewsząd otaczał nas śpiew ptaków i pracowite brzęczenie.
      _ Co tak brzęczy ? – Mikołaj nastawił uszu.
      - To pszczoły, dzielne pracownice! Spójrzcie jak zaglądają do kwietnych kielichów. Przenoszą pyłki kwiatowe. Pomagają wiośnie rozkwitnąć- wyjaśniła mama.
      "Mama mogłaby pisać wiersze"- pomyślałam.
      Nagle tata położył palec na ustach, a potem wyciągnął rękę ku górze.
      - Spójrzcie- szepnął.
      Nad nami przelatywały dwa piękne bociany.
      - Mąż i żona!- krzyknął Mikołaj.
      Żona i mąż! – krzyknęłam ja.

      - Wiosna!- krzyknęli równocześnie nasi rodzice.

      W tym tygodniu wyjątkowo poznajemy 2 litery C, c oraz Ł, ł  (6-7 latków)
      Proponujemy następujące ćwiczenia:
      - podawanie przez dziecko wyrazów w których występują poznawane litery na początku, w środku i na końcu wyrazów
      - rodzic wymienia różne wyrazy, dziecko reaguje ruchem (np. klaśnięcie, podskok itp.) kiedy usłyszy wyraz  rozpoczynający się na C lub Ł

      Można utrwalać literki z piosenkami :)

      ALFABET - Litera C - AbcZabawa      Piosenka o literce C - NutkoSfera

      ALFABET - Litera Ł- AbcZabawa       Piosenka - Litera Ł - Piosenka Akademii Nauki

      Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz w zależności od możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3 -str.54-57 (literka C, c) str.62-65 (literka Ł,ł); Karty pracy "Czytam, piszę, liczę" str.68-72; Książka str.66-67 

      Nauka wiersza M. Witewskiej "Pracowita wiosna" z interpretacją ruchową (4 latki)

      Kolorowa wiosna, (recytując wiersz, rytmicznie się kołyszą, trzymając ręce na biodrach)

      gosposia wspaniała, od samego rana (podnoszą ręce do góry, machają palcami)

      dużo pracy miała. (rękami zgiętymi w łokciach zataczają kółeczka przed sobą, każda ręka w swoim kierunku - prawa w prawo, lewa w lewo),

      Zaspane słoneczko  (pocierają piąstkami oczy)

      witała zza chmurki. (obiema rękami jednocześnie rysują w powietrzu chmurki)

      Prosiła na koncert  (kłaniają się, ręce wykonują gest zapraszania)

      leśnych ptaków chórki. (ręce mają na ramionach, machają skrzydełkami)

      Malowała kwiatki (jedna ręka to kwiatek, drugą naśladują gest malowania)

      na zielonej trawie, (wskazują rękami przed siebie, rozkładają je na boki)

      policzyła z boćkiem (liczą palcem wskazującym palce drugiej dłoni)

      wszystkie żaby w stawie. (podskakują obunóż w miejscu)

             

      Rozwijanie pojęć matematycznych: - Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10.

      Rozwiązywanie działań matematycznych z wykorzystaniem liczmanów (6-7 latki) Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w Kartach pracy (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3- str.60-61, str.68-71,  Karty pracy - str.73

      Tworzenie zbiorów dziesięcioelementowych - przeliczanie od 0- 10 i od  10- 0 (6-7 latki)

      Doliczanie jako praktyczne czynności dodawania w zakresie 10, układanie działań np.  9+1(6-7 latki)

      Układanie cyfry 10 np. z ziarenek grochu lub słonecznika (6-7 latki)

      Przeliczanie w zakresie 5 (4- latki) Zabawa matematyczna "Słyszę i liczę" - potrzebne guziki lub nasiona fasoli czy grochu. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę np. guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie  dziecko układa przed sobą tyle samo guzików . W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka liczmany i sprawdza, czy ma tyle samo. Tworzenie zbiorów pięcioelementowych - przeliczanie od 0- 5 i od  5- 0 (4 latki)

      Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej:

      Propozycje:

      - założenie hodowli cebuli na parapecie okna

      -prowadzenie kalendarza pogody (6-7 latki) - Karty pracy 3 str.58-59, str.66-67 (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka)

      Posłuchaj i powtórz: 

      Liczby po angielsku - "TuTiTu Przedszkole"

      Piosenka o cyferkach - "NutkoSfera"

  •  Aktywność plastyczna 

    Ułożenie z puzzli obrazka pt. „Wiosna”- ,,Wyprawka plastyczna” (6-7latki)

    Sposób wykonania:

    1.Rozłóż obrazek na części
    2.Złóż ponownie obrazek w całość
    3.Naklej obrazek na kartkę z bloku technicznego

     

    Krokus z rolki po papierze (4 latki)

    Materiały i przybory:

    • rolka po papierze toaletowym
    • farby, pędzel,
    • wykałaczka
    • zakrętka
    • plastelina
    • nożyczki
    • zszywacz

       

      Rolkę po papierze toaletowym spłaszczamy i przecinamy na 5, mniej więcej równych pasków 

       

      Trzy kółeczka malujemy na fioletowo a dwa na zielono.

       

      Pozostawiamy do wyschnięcia Fioletowe kółeczka spłaszczamy, łączymy ze sobą na dole przy pomocy zszywacza biurowego

       

      Fioletowe kółeczka spłaszczamy, łączymy ze sobą na dole przy pomocy zszywacza biurowego

       

      Nakrętkę wypełniamy plasteliną i wbijamy kwiatek- krokus gotowy

         

      Miłej zabawy!