Nadeszła Wiosna - 25-31.03.2020r.:

Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - nowy film edukacyjny dla dzieci  - AbcZabawa

    • Aktywność muzyczna i ruchowa

      Wysłuchanie piosenki "Znów przyszła Wiosna"  - sł. Monika Kluza; muz. Mateusz Kluza; ilust. Anna Siek - Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem.

    • Aktywność umysłowa

      Rozwijanie mowy:

      Słuchanie opowiadania "Dziwna nieznajoma" B. Kosmowskiej  - Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania. Zwrócenie uwagi  na wymienione w opowiadaniu oznaki wiosny.

      -Mamy gościa!- krzyknął tata od drzwi.
      - Jak to?- mama wpadła w przerażenie- Nie spodziewałam się gości na obiedzie!
      - I słusznie! Ktoś czeka na nas w parku- uspokoił tata.- Zjedzmy więc obiad i w drogę!
      Połykaliśmy gorącą zupę, parząc sobie języki.
      - Czy to… kobieta? – spytała mama z lękiem.- Mhm- przytaknął tata.
      Pewnie ciocia Mariola! – skrzywił się Mikołaj.
      Ciocia jest dentystką i zawsze przypomina o kontrolnych wizytach.
      - Nie!- tata był bardzo tajemniczy.
      Po chwili staliśmy w kolorowych kaloszach przed blokiem .Na dworze mżyło.
      Ruszajmy. Nie wypada aby piękna dama zbyt długo na nas czekała.- Zośka co piękna dama robi sama w lesie?- spytał Mikołaj, gdy przedzieraliśmy się przez zarośla.
      - Nie wiem odsapnęłam- nie jestem piękną damą!
      -Przed chwilą tu była- tata ściszył głos, pochylony nad leśną ściółką- Spójrzcie!
      Przed nami rozpościerał się dywan  z białych kwiatów.
      - Przebiśniegi!- mama aż westchnęła z zachwytu.- Jaki piękny dywan!
      Tata stał po drugiej stronie polany.
      - I tu już była- pokazał nam skraj pagórka przysypany starymi liśćmi. Wystawały spod nich łebki innych kwiatów. Błyszczały w słońcu jak cekiny.
      - Krokusy! – mama klasnęła w dłonie. – A tam dalej , zawilce i sasanki!
      Nagle,  tuż przed nami przeleciała para wesołych ptaków, Każdy miał w małym dziobie gałązkę lub trawkę.
      - To szpaki – tata skierował na lecącą parę lornetkę. Przybyły tu razem z naszą nieznajomą .
      - Chyba wiem kim jest!- Mikołaj klasnął w ręce.
      - A ty Zosiu? – mama spojrzała na mnie z uśmiechem,- Domyślasz się , kim jest ta dziwna nieznajoma?
      - Czy to …wiosna?- zapytała z nadzieją.
      - Tak!- zakrzyknęli wszyscy zgodnie.
      Kiedy stało się jasne, kogo szukamy, nagle dostrzegłam ją wszędzie. Na każdym krzaczku. Pokrywała rosą dojrzewające pączki, a na leszczynie zakwitła czerwonymi kuleczkami. Zewsząd otaczał nas śpiew ptaków i pracowite brzęczenie.
      _ Co tak brzęczy ? – Mikołaj nastawił uszu.
      - To pszczoły, dzielne pracownice! Spójrzcie jak zaglądają do kwietnych kielichów. Przenoszą pyłki kwiatowe. Pomagają wiośnie rozkwitnąć- wyjaśniła mama.
      "Mama mogłaby pisać wiersze"- pomyślałam.
      Nagle tata położył palec na ustach, a potem wyciągnął rękę ku górze.
      - Spójrzcie- szepnął.
      Nad nami przelatywały dwa piękne bociany.
      - Mąż i żona!- krzyknął Mikołaj.
      Żona i mąż! – krzyknęłam ja.

      - Wiosna!- krzyknęli równocześnie nasi rodzice.

      W tym tygodniu wyjątkowo poznajemy 2 litery C, c oraz Ł, ł ponieważ nadrabiamy miniony tydzień
      Proponujemy następujące ćwiczenia:
      - podawanie przez dziecko wyrazów w których występują poznawane litery na początku, w środku i na końcu wyrazów
      - rodzic wymienia różne wyrazy, dziecko reaguje ruchem (np. klaśnięcie, podskok itp.) kiedy usłyszy wyraz  rozpoczynający się na C lub Ł

      Można utrwalać literki z piosenkami :)

      ALFABET - Litera C - AbcZabawa      Piosenka o literce C - NutkoSfera

      ALFABET - Litera Ł- AbcZabawa       Piosenka - Litera Ł - Piosenka Akademii Nauki

      Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3 -str.54-57 (literka C, c) str.62-65 (literka Ł,ł); Karty pracy "Czytam, piszę, liczę" str.68-72; Książka str.66-67 

      Rozwijanie pojęć matematycznych:  - Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10.

      Rozwiązywanie działań matematycznych z wykorzystaniem liczmanów 

      Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w Kartach pracy (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3- str.60-61, str.68-71,  Karty pracy - str.73

      Tworzenie zbiorów dziesięcioelementowych - przeliczanie od 0 - 10 i od  10 - 0 
      Doliczanie jako praktyczne czynności dodawania w zakresie 10, układanie działań np.  9+1
      Układanie cyfry 10 np. z ziarenek grochu lub słonecznika

      Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej:

      Propozycje:

      - założenie hodowli cebuli na parapecie okna
      -prowadzenie kalendarza pogody (6-7 latki) - Karty pracy 3 str.58-59, str.66-67 (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka)

      Posłuchaj i powtórz: 

      Liczby po angielsku - "TuTiTu Przedszkole"

      Piosenka o cyferkach - "NutkoSfera"

    • Aktywność plastyczna 

      Ułożenie z puzzli obrazka pt. „Wiosna”- ,,Wyprawka plastyczna” 
      Sposób wykonania:

      1.Rozłóż obrazek na części
      2.Złóż ponownie obrazek w całość
      3.Naklej obrazek na kartkę z bloku technicznego

       

      Miłej zabawy!