"Mali ogrodnicy" - 27-30.04.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Po obejrzeniu filmiku, próbujemy wyjaśnić pojęcie wiosenne nowalijki.

     Następnie trochę poskaczemy:

KTO JAK SKACZE – Wygibasy z naszej klasy - piosenka dla dzieci, dziecięce hity! 

NAJPIERW SKŁON – Wygibasy z naszej klasy - piosenka dla dzieci, dziecięce hity! 

ZumbAtomic Warm up song  Dance with Nina

  • Zabawy "Rosną roślinki" - Dziecko przykuca, jest małym "ziarenkiem", które mieszka w ziemi. W rytm słyszanej muzyki zaczyna pomalutku „rosnąć" unoszą ręce, chcąc się przedostać na powierzchnię ziemi, powolutku unosi się do góry, gdy wyłączymy muzykę, dziecko roślina powoli przechodzi do pozycji wyjściowej. Gdy słyszy muzykę, zaczyna „rosnąć” ponownie.
  • Wysłuchanie piosenki "Wiosna w ogródku" FASOLKI  TutorialFunTV

  • Zapraszamy także do gry w małego ogrodnika 

     Rybka Minimini - "Mały ogrodnik"

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy  - Wysłuchanie wiersza "Ogrodnik jak czarodziej" Karoliny Kwiatkowskiej

     Pewien ogrodnik o którym dziś mowa będzie,
     stworzył ogródek, a w nim skarby wszędzie.
     Ogrodnik codziennie sadzi, sieje i podlewa,
     a także czaruje i świat w piękny zmienia.
     Ogrodnik z magią ma dużo wspólnego,
     bo z małego nasionka urośnie coś całkiem dużego.
     Bo jak wytłumaczyć to zjawisko mamy,
     według mnie to są właśnie czary.
     Z uczuciem plewi, uprawia, hoduje
     co duże zbiory mu zawsze gwarantuje.
     Taczki, motyki, grabi i sekatora
     używa codziennie do uprawy pola.
     Gdy na stole owoców, warzyw stoi pełna taca,
     pomyśl wtedy o ogrodniku, bo to jego ciężka praca.
     Piękne i kolorowe kwiaty  to też jego sprawka,
     i dzięki niemu każda kobieta można dostać bratka.
     A jeśli czarować chcesz i Ty
     Zasadź z nami roślinkę w mig.

Rozmowa z dzieckiem na temat wierszadziecko odpowiada na pytania:
 - Z kim spotkała się pani wiosna?
 - Co robił w swoim ogrodzie?
 - Co powstaje dzięki pracy ogrodnika?
 - Jakie narzędzia potrzebne są mu do pracy?

  • Ćwiczenia ruchowo-ortofoniczne- Dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których opowiada rodzic.

Adam nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (dziecko maszeruje po dywanie). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (dziecko naśladuje poruszające się drzewo i szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (dziecko naśladuje śpiew, ćwierkanie ptaszków). Nad domem krążyły dwa bociany (dziecko biegnie po dywanie z szeroko rozłożonymi rękami), a potem chodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozglądając się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (dziecko  wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie poruszając nimi jak dziobem i cichutko naśladuje klekot bociana...kle...kle...kle). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (dziecko naśladuje żabie skoki). Nawoływały się cichutko (dziecko cichutko powtarza kum, kum, kum), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Adam przeciągnął się, aby rozprostować kości (dziecko kładzie się na plecach i zaczyna się przeciągać). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (dziecko naśladuje brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (dziecko biega i wymachując rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Adam pochylił się i je powąchał (dziecko naśladuje wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (dziecko udaje kichanie: aaa...psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny”-pomyślał zadowolony, a potem uśmiechnięty, wrócił do domu (dziecko maszeruje, uśmiechając się do siebie).

Zagadki ogrodnicze: 

 - Co kopie, chociaż nie ma nóg? Będziesz nią ogród skopać mógł (łopata),
 - Na patyku zębów rządek, znają je na pewno dzieci. Służą do równania grządek, i do uporządkowania śmieci (grabie),
 - Leci z niej woda przez sito blaszane. Jaka to wygoda, już kwiatki podlane! (konewka),
 - Tym dziwnym pojazdem na jednym kole wozi ogrodnik narzędzia na pole (taczka).

  • Rozwijanie pojęć matematycznych - Pokoloruj tyle obrazków, ile jest narysowanych obok kropek. Pamiętaj kolorujemy zawsze od lewej strony. Powodzenia :)

    karta nr 1 - do pobrania

    Zabawa matematyczna "Kwiatki na rabatkach" - Rysujemy na kartce cztery rabatki - żółtą trójkątną, czerwoną kwadratową, zieloną okrągłą i niebieską prostokątną. Z pomocą rodzica, dziecko wycina kwiatki z papieru i układa je na grządkach według treści wysłuchanego wiersza.

        - Na czerwonej, kwadratowej rabatce
        Rosły trzy tulipany i dwa żonkile.
        - Zosia na żółtej, trójkątnej rabatce
        Posadziła kwiatki pachnące.
        Ma cztery bratki i trzy tulipany.
        - W ogrodzie, na zielonej okrągłej grządce
        Rosło pięć żonkili pięknych jak słońce.
        Przyszła Kasia i trzy zerwała,
        Bo bukiet piękny zrobić chciała.
        - Na niebieskiej prostokątnej grządce
        Rosło pięć stokrotek.
        Powiał silny wiatr i złamał cztery. Ile stokrotek zostało na grządce?

  • Poznajemy rzeczywistość przyrodniczą: Inscenizacja opowiadania M. Różyckiej "O żółtym tulipanie"  na kanale dzuluss_3

Doniczka, ziemia, cebulka – ważna sprawa.
Będzie z Rodzicami cudowna zabawa.
W ogrodników wszyscy się zamienimy
I wspólnie ogródek w domu urządzimy.

Poznajemy budowę tulipana - Opis rośliny cebulkowej na podstawie tulipana , nazywanie jego poszczególnych części- korzeń, cebula, łodyga, liście, kwiat. Omówienie warunków, jakich potrzebują rośliny do prawidłowego wzrostu.

Zakładamy zielony ogródek - działanie dzieci - Zachęcamy do założenia domowego ogródka,  np. cebulki tulipanów, rzeżuchę, fasolki, itp.  Kolejność działań podczas sadzenia cebuli: wsypanie ziemi do doniczki, wsadzenie cebuli, podlanie, ustawienie doniczki na parapecie. Przypomnijmy dzieciom, czego roślinka potrzebuje, aby pięknie rosła.

Posłuchaj i zatańcz:

Head Shoulders Knees And Toes (2019) | Noodle & Pals  na kanale  Super Simple Songs - Kids Songs

Aktywność plastyczna - Dzieci wykonują maszynę ogrodową. Może to być także dowolna forma, np. przestrzenna: kosiarka z kartonu lub płaska na kartce.

karta nr 2 - do pobrania

Źródło: miastodzieci.pl/kolorowanki/kosiarka/

Źródło: miastodzieci.pl/kolorowanki/k/narzedzia/

Zabawa sensoryczna: Kolorowy makaron - Możemy zrobić z niego biżuterię, poćwiczyć układanie i dzielenie na zbiory, czy inne proste zadanie matematyczne.

Potrzebujemy:
- makaron
- kolorowe bibuły
- kilka naczyń, np. słoików
- ciepłą, ale nie gorącą wodę

 

Źródło:
https://www.facebook.com/doswiadczalniacom/
https://brzechwolandia.edupage.org/text/?subpage=2&text=text%2Ftext4
http://www.edukacja.edux.pl/p-37030-wiosenne-prace-w-ogrodzie-scenariusz-zajec.php
www.mojedziecikreatywne.pl
https://miastodzieci.pl/

Wspaniałej zabawy!