"Taki sam, ale inny" - 01-05.06.2020r.: 

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • „Wszystkie dzieci nasze są”zabawa ruchowa przy piosence w wykonaniu Majki Jeżowskiej

"Wszystkie dzieci nasze są"  na kanale Little Ones

  • Wysłuchanie piosenek:

"Jesteśmy dziećmi"  na kanale Śpiewające Brzdące

"Indiański Taniec"  na kanale Śpiewające Brzdące

  • "Papierowe piłeczki" - zabawa: Dmuchamy przez rurki do napojów na wcześniej przygotowane papierowe piłeczki- kuleczki. Piłeczki – kuleczki kładziemy na stole i dmuchamy na nie przez rurki do napojów tak , aby poruszały się po blacie stołu, można wyznaczyć sobie jakieś granice np. zaznaczyć sznurkiem okrąg do którego wdmuchujemy piłeczki. Jeżeli w domu mamy plastelinę, możemy zaproponować dzieciom, lepienie piłeczek z plasteliny.
  • "Lustro" - zabawa: Dzieci przyglądają się sobie, opisują swój wygląd, mogą przy tej okazji wykonać proste ćwiczenia logopedyczne
  • Zapraszamy do gry internetowej, w której poćwiczycie spostrzegawczość oraz pamięć:

 

 

  • "Gra z kostką" - Jeśli nie masz kostki do gry w domu, skorzystaj z generatora rzutów kostką, klikając w link: 

  

 

karta nr 1 - do pobrania

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

„Skąd jestem?” – zabawa dydaktyczna: Zapytajmy dzieci na jakim kontynencie mieszkamy i pokażmy go na mapie świata. Potem powiedzmy o nazwach pozostałych kontynentów. Następnie połóżmy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające mieszkańców Afryki, Azji oraz Ameryki i zastanówmy się gdzie dana postać może mieszkać. Kolejno prezentujemy karty obrazkowe przedstawiające tradycyjne domy. Dzieci próbują przyporządkować mieszkania do mieszkańców.
Zapytajmy dzieci, co wiedzą o krajach i życiu na poszczególnych kontynentach. Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, uzupełnijmy ich informacje i powiedzmy, że nie wszędzie na tych kontynentach dzieci tak się ubierają i mieszkają w takich domach. W dzisiejszych czasach tradycyjne stroje i mieszkania spotyka się już je rzadko.
Indianie – to tubylcze ludy obu Ameryk. Ich nazwa pochodzi z pomyłki Krzysztofa Kolumba – gdy przypłynął on do Ameryki, myślał, że jest w Indiach i nazwał ich mieszkańców Indianami. Pióropusze Indian były przeznaczone tylko dla tych najbardziej walecznych i różniły się one ze względu na plemię. Indianie przemieszczali się wraz ze swoim tipi – namiotami na drewnianej konstrukcji, przykrytej skórą. Na początku ich bronią były łuki i włócznie. Indianie zaliczani są do rasy żółtej.
Eskimosi – to mieszkańcy Arktyki. Aktualnie mówi się „Inuici”, nazwa „Eskimos” jest dla nich obraźliwa. Jedzą głównie mięso zwierzęce, np. renifery czy foki. Zajmują się więc polowaniami, często małe dzieci towarzyszą w tym swoim tatusiom. Głównie poruszają się tam łodziami, a w okresie zimy skuterami śnieżnymi i saniami, które powożą psy husky. Nie mieszkają już w igloo, ale kolorowych domkach. Igloo służy za mieszkanie podczas wypraw łowieckich. Mają jasną cerę, ciemne włosy i wąskie oczy. Dziś ubierają się już nie tylko w skóry, gdyż mają dostęp do tego, co jest na całym świecie, ale potrzebują tego, co najcieplejsze. Inuici zaliczani są do rasy żółtej.
Afrykanie – mieszkańcy Afryki mają ciemną skórę, bujne, ciemne, kręcone włosy, duże usta. Ich domy budowane są z trawy, gliny, gałęzi. W Afryce zazwyczaj jest gorąco i brakuje wody, po którą Afrykańczycy muszą chodzić bardzo daleko. W związku z tym, że jest tam bardzo gorąco i sucho występuje wiele chorób i brakuje jedzenia. Rosną tam np. banany. Zamieszkują tam dzikie zwierzęta, jak lew czy tygrys. Afrykańczycy zaliczani są do rasy czarnej.
Azjaci – tradycyjny strój chiński to kimono, możemy też spotkać wachlarze oraz chińskie czapeczki. Azjaci wyróżniają się ciemnymi włosami, skórą w odcieniu żółtym i skośnymi oczami. Jedzą pałeczkami, a do dań dodawany jest głównie ryż. Najbardziej znanym Azjatyckim zwierzęciem jest Panda. Chińczycy wymyślili latawce i domino. Azjaci zaliczani są do rasy żółtej.

Dzieci wspólnie z rodzicami omawiają treść obrazków - Omawianie wyglądu dzieci z ilustracji, opisywanie pokazanej na obrazku sytuacji. Uświadomienie konieczności akceptacji różnic w wyglądzie lub zachowaniu dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności.

Słuchanie opowiadania J.A Hackuby: "O tym jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela"  na kanale Zdalne przedszkole Grupa żłówiki

Po wysłuchaniu wspólnie z dzieckiem analizujemy treść:
- Kogo szukał zajączek?
- Czy moherowy szalik chciał zostać jego przyjacielem? Dlaczego?
- Kto chciał jeszcze zostać przyjacielem zajączka?
- Jaki powinien być Twój przyjaciel? A może już masz swojego przyjaciela? Jaki on jest?

  • Rozwijanie pojęć matematycznych:

Zabawa „Segregujemy przedmioty” - Do zabawy można użyć dowolnych przedmiotów w różnych wielkościach np. zabawek, książeczek, klamerek, guzików. Rozkładamy przedmioty na stoliku, bądź dywanie. Dzieci przypatrują się uważnie, wypowiadają się na temat zgromadzonych przedmiotów, następnie segregują:
- wg rodzaju tworząc pary: np. mała lalka – duża lalka
- wg wielkości tworząc dwa zbiory: zbiór przedmiotów małych i dużych
- wg kolorów
- wg rodzajów ( osobno zabawki, osobno guziki…)
Następnie porównują liczebność tych zbiorów. Zabawę urozmaicamy o elementy przeliczania, klaszczemy w dłonie bądź gramy na instrumencie. Dziecko liczy uderzenia i wybiera tyle samo przedmiotów. Zmiana ról, dziecko gra, rodzic- układa. Wspólnie z dzieckiem sprawdzamy poprawność wykonania zadania.
Zabawa "Kolorowe klamerki" - Do zabawy oprócz klamerek potrzebny będzie sznurek, który rozwieszamy np. pomiędzy krzesłami. Zadaniem dzieci będzie przypięcie odpowiedniej liczby klamerek wskazanej przez rodzica (przypnij 3 zielone klamerki, a teraz dodaj jeszcze 2 czerwone, ile masz wszystkich klamerek na sznurku?). W ten sposób bawimy się w dodawanie, odejmowanie, dopełnianie a przy tym ćwiczymy chwyt pensetkowy w trakcie przypinania i odpinania.
Zabawa "Kolorowe guziki" -  polegająca na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na narysowanym wcześniej szablonie swetra z miejscami na guziki, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce, układamy guziki na swetrze. Dzieci rzucają kostką lub gdy zaproszą do zabawy rodzeństwo, zostają wybrane za pomocą rymowanki „raz, dwa, trzy teraz kostką rzucasz ty”, następnie liczą oczka na kostce i układają lub zabierają guziki ze swetra.

  

karta nr 2 - do pobrania

 

Zapoznaj się z angielskimi nazwami zwierząt egzotycznych:

"Wild animals name and sound"  na kanale bunbun

Aktywność plastyczna 

Można zaproponować dziecku malowanie portretu swojego przyjaciela.

„Pióropusz” – Kolorujemy pióropusz według poniższych instrukcji. Indianina kolorujemy według własnego pomysłu. 
- Pokoloruj pierwsze pióro na żółto.
- Na trzecim piórku narysuj dwa koła.
- Pokoloruj drugie piórko na zielono.
- Na drugim piórku narysuj trzy kreski.
- Pokoloruj trzecie piórko na niebiesko.
- Resztę pióropusza i Indiana pokolorujcie według uznania.

karta nr 3 - do pobrania

karta nr 4 - do pobrania

"Nasze humory" – Nanosimy farbę na kartkę papieru i rozdmuchujemy ją słomką, następnie dorysowujemy rączki, nóżki, buźki obrazujące nastroje i doklejamy oczka.

Zabawy sensoryczne: Dowolny rysunek paluszkiem na kaszy. Na tackę wysypujemy kaszę manną, lub ryż. Dzieci mogą paluszkami narysować dowolny rysunek według własnego pomysłu.  


Źródło:

Przewodnik metodyczny „Kolorowy Start” 4 latek
www.facebook.com/RyneczekInspiracji/posts/304008183265369/
www.przedszkouczek.pl/
www.janauczycielka.blog/2020/05/cwiczymy-spostrzegawczosc-dzieci-swiata.html
www.mamawdomu.pl/
www.blizejprzedszkola.pl/
www.facebook.com/lekcjawow/photos/a.1985724611507696/2805224672891015/?type=3&theater

Udanej zabawy!