"Poznajemy zwierzęta egzotyczne" - 08-12.06.2020r.: 

 

Aktywność muzyczna i ruchowa

  • Wysłuchaj piosenek:

"Idziemy do zoo"  na kanale Dziecięce Przeboje Polskie przeboje dla dzieci

"Biegniemy do ZOO"  na kanale Dziecięce Przeboje Polskie przeboje dla dzieci

Maszeruj rytmicznie, naśladuj co robią zwierzęta, śpiewaj refren – Idziemy/Biegniemy do ZOO.

"Pingwinek"  na kanale NaszaBuliba

  • Na pewno pamiętacie zabawę do tej piosenki. Zaproście całą rodzinkę do ruchu ("Gimnastyka dla smyka" – Pani Monia - przedszkolne inspiracje" - Do zabawy potrzebne będą poniżej zamieszczone karty. Drukujemy je i rozcinamy a następnie umieszczamy w pudełku. Uczestnicy zabawy kolejno losują karty i wykonują zamieszczone na nich ćwiczenia.

  karta nr 1 - do pobrania

Aktywność umysłowa

  • Rozwijanie mowy:

Rozwiąż zagadkę:
Miejsce pełne różnych zwierząt.
Znanych nam i egzotycznych.
Na pewno byłeś tam kiedyś.
Wiesz już? To.. (ogród zoologiczny)

Wysłuchanie wiersza "Wycieczka do ZOO" Bożena Forma

     Do ZOO dzisiaj wyruszamy,
     skromny bagaż zabieramy.
     Każdy niesie plecak mały,
     a w nim ekwipunek cały.

     Pelerynę, z daszkiem czapkę
     mały soczek i kanapkę.
     Jest aparat, zatem dzisiaj
     będzie zdjęcie obok misia.

     Już bilety są kupione
     więc ruszamy w prawą stronę.
     Pełno krzewów dookoła,
     nagle dziwny głos nas woła.

     Spoglądamy, a przed nami
     basen z małymi fokami.
     Szybkie, zwinne, wciąż nurkują,
     różne sztuczki pokazują.

     Zaraz obok jest żyrafa.
     A z nią mama oraz tata.
     Długie szyje wyciągają,
     z góry na nas spoglądają.

     Tuż za nimi niedźwiedź biały
     zanurzony w wodzie cały.
     Słońce daje się we znaki,
     upał jest nie byle jaki.

     Trochę z boku wielka skała,
     a tam lwia rodzina cała.
     Lew w półcieniu jak głaz leży
     bacznie wszystkich wzrokiem mierzy.

     Na polanie wielkie słonie.
     Ktoś wyciąga do nich dłonie.
     Tak nie wolno! Zapamiętaj!
     Wszak to dzikie są zwierzęta.(...)

     Była także pani zebra
     lecz przed chwilą gdzieś pobiegła.
     Widać Emu, piękne lamy
     i gazele jak z reklamy.

     Oto tygrys w pręgi cały
     łowczy z niego doskonały.
     Wspominając dawne życie
     o wolności marzy skrycie.

     Pora kończyć tę wyprawę, 
     chociaż wszystko tu ciekawe.
     Chętnie kiedyś powrócimy
     resztę zwierząt zobaczymy.

Rozmowa na temat treści utworu - Rodzic zadaje pytania:
- Jakie miejsce przed chwilą odwiedziliśmy?
- Co to jest Zoo?
- Jakie zwierzęta spotkaliśmy w Zoo?
- Jakie inne zwierzęta możemy spotkać w Zoo

Jeżeli jest możliwość to proszę wydrukować poniższe obrazki. Będą potrzebne do kolejnych zabaw. Można wykorzystać inne ilustracje zwierząt np. wycięte z gazet.

karta nr 2 - do pobrania

  • Zabawa dydaktyczna "Co wiemy o zwierzętach?"
    Rodzic odwołuje się do wiedzy dziecka. Wskazuje poszczególne zwierzęta na ilustracjach i prosi dziecko o opisanie wyglądu tych zwierząt i opowiedzenie tego, co wiedzą na temat ich zwyczajów. W razie potrzeby dopełnia informacje, przekazując ciekawostki na temat sposobu życia każdego zwierzęcia.
  • „Zwierzęce rodzinki” – wzbogacanie słownika, ćwiczenia w tworzeniu słów pokrewnych, formułowaniu zdrobnień.
    Rodzic ustawia przed dziećmi figurki lub maskotki lub albo rozkłada obrazki przedstawiające różne zwierzęta. Dziecko wybiera jedno zwierzę, podaje jego nazwę, a następnie tworzy zdrobnienia od nazwy np.: słoń, słonica i słoniątko mieszkają w Słoniowe, tygrys, tygrysica i tygrysiątko mieszkają w Tygrysowie itd.
  • Zagadki „Co to za zwierzę?” – opisywanie wyglądu wybranych zwierząt.
    Na stole stawiamy pudełko w którym znajdują się obrazki ze zwierzętami egzotycznymi. Rodzina siada dookoła stołu. Każdy kolejno losuje jeden obrazek i opisuje wygląd wylosowanego zwierzątka (nie pokazując pozostałym uczestnikom zabawy obrazka). Zadaniem pozostałych uczestników jest podanie rozwiązania czyli nazwy zwierzątka.
  • Czy wiesz, że wśród zwierząt naj...?
    Rodzic rozpoczyna zdanie, dziecko odgaduje, o jakie zwierzę chodzi i podaje zakończenie zdania np.: najbardziej rozbrykane i figlujące zwierzęta to... małpy,
    najwolniej poru¬szają się... żółwie,
    najszybszy biegacz ze wszystkich zwierząt to... gepard,
    najwyższa ze wszystkich zwierząt jest... żyrafa,
    najdłuższą szyję ma... żyrafa,
    najcięższy ssak na lądzie to... słoń,
    najlepszym skoczkiem jest... kangur,
    najbardziej leniwe zwierzę to... leniwiec,
    największe uszy ma... słoń,
    a najostrzejszy nos... nosorożec.
  • Zachęcamy do uzupełnienia kart pracy: 

karta nr 3 - do pobrania

karta nr 4 - do pobrania

karta nr 5 - do pobrania

  • Ćwiczenie „Słoń” z zakresu kinezjologii edukacyjnej.
    Dziecko wyciąga przed siebie rękę i przykłada ucho do ramienia. Wyciągniętą ręką kreśli leniwe ósemki (ręka i bark są jakby przyklejone do siebie, ósemki wynikają z ruchów całego ciała).
  • Zabawa „Słoniowa trąba”.
    Zwijanie gazet w rulon. Formowanie trąbek. Naśladowanie gry na trąbce. Wyśpiewywanie sylab rozpoczynających się na wybraną spółgłoskę, np.: tra ta ta, tru tu tu, tro to to, try ty ty, tre te te, tri ti, ti, według ustalonego kryterium: cicho, głośno, wysoko, nisko, wolno, szybko. Zorganizowanie konkursu rodzinnego na najlepsze¬go muzyka. Słuchanie kompozycji.
  • Rozwijanie pojęć matematycznych:
  • "Liczymy zwierzątka" - Na pewno każde dziecko ma w domu zabawkowe zwierzęta. Poproście dzieci aby je przygotowały. Najpierw niech posegregują je na egzotyczne, domowe, dzikie. Potem mogą policzyć ile ich jest. Można poszerzyć zakres zadań prosząc dzieci, aby stworzyły kolekcje zwierząt, które np.: nie potrafią latać, mają cztery nogi, poruszają się szybko – wolno.
  • Zabawa matematyczna "Małpie zabawy"
    Zabawa ta ma na celu doskonalenie u dzieci umiejętności dodawania na konkretach. W przypadku, gdy dzieci radzą sobie z tego typu zadaniami możemy wykonać podobne zadanie na zasadzie odejmowania (może to być również zadanie dla dzieci zdolnych
    w ramach indywidualizacji nauczania).
    Do zabawy będą nam potrzebne:

karta nr 6 - do pobrania

karta nr 7 - do pobrania

karta nr 8 - do pobrania

  • Przebieg zabawy:
    Dziecko ma przed sobą kartkę z wydrukowaną palmą oraz kilka obrazków dużych i małych małp (ilość zależna jest od tego, do ilu będziemy chcieli dodawać). Rodzic mówi treść zadania:
    Na palmie bawiły się małpki. Trzy z nich były duże, a pięć małych.
    Ile małpek bawiło się na drzewach? Dziecko układa na swoim obrazku liczmany, a następnie podaje wynik obliczeń. Zadanie można modyfikować oraz układać swoje własne polecenia, w zależności od tego, do ilu dziecko potrafi dodawać. 
  • Pokoloruj obrazek wg kodu:

karta nr 9 - do pobrania

  • Zabawa paluszkowa "Pięć małpek"
    W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)
    a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)
    Pierwsza małpka taka mała (zginamy mały palec)
    Druga małpka wciąż skakała (zginamy palec serdeczny)
    Trzecia małpka wciąż płakała (zginamy palec środkowy)
    Czwarta małpka wciąż się śmiała (zginamy palec wskazujący)
    Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)
    W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)
    A dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń)
  • Polecamy bajeczkę:

"Strażnicy Miasta - Poznajmy zwierzęta w ZOO"  na kanale Kid e Tales

Wybierz się razem z dziećmi na wyprawę do dżungli i nasłuchuj, jakie zwierzęta w niej spotkały:

"Walking In The Jungle"  na kanale Super Simple Songs - Kids Songs

 

Aktywność plastyczna - Proponujemy wykonanie lwa z rolki po papierze toaletowym. Jak go wykonać pokazuje filmik.
Potrzebne będą:
- rolka - to tułów
- papierowa foremka do babeczek - to grzywa
- dwa żółte kółeczka na łapki
- farby, pędzel, mazak

"Lew z rolki" na kanale Praca Plastyczna

lub

A może będziesz chciał(a) wykonać taką dżunglę;

Kreatywna dżungla z papierowych talerzyków

Oczywiście z niecierpliwością czekamy na zdjęcia.

Zabawa sensoryczna 

  • „Przejście przez dżunglę”
    Wyznaczamy dziecku cel, do którego mają dotrzeć. Jednak trasa do niego jest pełna przeszkód. Przeszkodą może być sznurek rozciągnięty między meblami lub barierką schodów a ścianą. Im więcej sznurka, pętli i supłów, tym zabawa trudniejsza, szczególnie jeśli przyjmiemy, że ten kto dotknie sieci zostaje uwięziony przez straszliwego pająka. Techniki przejścia mogą być różne, czołganie na brzuchu, przechodzenie nad linkami, czołganie na plecach … .
  • Masażyk paluszkowy „Słoń na wycieczce”
    Rodzic siedzi wygodnie na podłodze przed nim siedzi dziecko odwrócone do niego plecami.
    Rodzic mówi wierszyk i wykonuje na plecach dziecka opisane ruchy:
    Szedł sobie słoń na wycieczkę, (z wyczuciem naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
    z tyłu na plecach miał teczkę, (rysujemy palcem prostokąt)
    nos długi – trąbę słoniową (rysujemy trąbę)
    i kiwał na boki głową. (ujmujemy ciało dziecka i lekko kołyszemy na boki)
    Wolno szedł słonik, szurając nogami jak wielkie kloce. (naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
    Tak ociężale jak… słonie (naciskając dłońmi na przemian, wolno przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa do góry)
    szedł sobie wolniutko po drodze.


Źródło:

Mac Edukacja
Bliżej Przedszkola
Sówkowe Zacisze
www.Maluchity.pl
Pani Monia - przedszkolne inspiracje
Super Coloring
www.aniamamaagnieszki.blogspot.com
logomowa.pl
wesołyprzedszkolak.pl
www.youtube
karolowamama.blogspot
www.kreatywnadzungla.pl

Wspaniałej zabawy!