Nadeszła Wiosna - 25-31.03.2020r.:
Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie - nowy film edukacyjny dla dzieci - AbcZabawa
- Aktywność muzyczna i ruchowa
Wysłuchanie piosenki "Znów przyszła Wiosna"
- sł. Monika Kluza; muz. Mateusz Kluza; ilust. Anna Siek - Dzieci mogą ilustrować tekst piosenki ruchem.
- Aktywność umysłowa
Rozwijanie mowy:
Słuchanie opowiadania "Dziwna nieznajoma" B. Kosmowskiej - Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania. Zwrócenie uwagi na wymienione w opowiadaniu oznaki wiosny.
-Mamy gościa!- krzyknął tata od drzwi.
- Jak to?- mama wpadła w przerażenie- Nie spodziewałam się gości na obiedzie!
- I słusznie! Ktoś czeka na nas w parku- uspokoił tata.- Zjedzmy więc obiad i w drogę!
Połykaliśmy gorącą zupę, parząc sobie języki.
- Czy to… kobieta? – spytała mama z lękiem.- Mhm- przytaknął tata.
Pewnie ciocia Mariola! – skrzywił się Mikołaj.
Ciocia jest dentystką i zawsze przypomina o kontrolnych wizytach.
- Nie!- tata był bardzo tajemniczy.
Po chwili staliśmy w kolorowych kaloszach przed blokiem .Na dworze mżyło.
Ruszajmy. Nie wypada aby piękna dama zbyt długo na nas czekała.- Zośka co piękna dama robi sama w lesie?- spytał Mikołaj, gdy przedzieraliśmy się przez zarośla.
- Nie wiem odsapnęłam- nie jestem piękną damą!
-Przed chwilą tu była- tata ściszył głos, pochylony nad leśną ściółką- Spójrzcie!
Przed nami rozpościerał się dywan z białych kwiatów.
- Przebiśniegi!- mama aż westchnęła z zachwytu.- Jaki piękny dywan!
Tata stał po drugiej stronie polany.
- I tu już była- pokazał nam skraj pagórka przysypany starymi liśćmi. Wystawały spod nich łebki innych kwiatów. Błyszczały w słońcu jak cekiny.
- Krokusy! – mama klasnęła w dłonie. – A tam dalej , zawilce i sasanki!
Nagle, tuż przed nami przeleciała para wesołych ptaków, Każdy miał w małym dziobie gałązkę lub trawkę.
- To szpaki – tata skierował na lecącą parę lornetkę. Przybyły tu razem z naszą nieznajomą .
- Chyba wiem kim jest!- Mikołaj klasnął w ręce.
- A ty Zosiu? – mama spojrzała na mnie z uśmiechem,- Domyślasz się , kim jest ta dziwna nieznajoma?
- Czy to …wiosna?- zapytała z nadzieją.
- Tak!- zakrzyknęli wszyscy zgodnie.
Kiedy stało się jasne, kogo szukamy, nagle dostrzegłam ją wszędzie. Na każdym krzaczku. Pokrywała rosą dojrzewające pączki, a na leszczynie zakwitła czerwonymi kuleczkami. Zewsząd otaczał nas śpiew ptaków i pracowite brzęczenie.
_ Co tak brzęczy ? – Mikołaj nastawił uszu.
- To pszczoły, dzielne pracownice! Spójrzcie jak zaglądają do kwietnych kielichów. Przenoszą pyłki kwiatowe. Pomagają wiośnie rozkwitnąć- wyjaśniła mama.
"Mama mogłaby pisać wiersze"- pomyślałam.
Nagle tata położył palec na ustach, a potem wyciągnął rękę ku górze.
- Spójrzcie- szepnął.
Nad nami przelatywały dwa piękne bociany.
- Mąż i żona!- krzyknął Mikołaj.
Żona i mąż! – krzyknęłam ja.- Wiosna!- krzyknęli równocześnie nasi rodzice.
W tym tygodniu wyjątkowo poznajemy 2 litery C, c oraz Ł, ł ponieważ nadrabiamy miniony tydzień
Proponujemy następujące ćwiczenia:
- podawanie przez dziecko wyrazów w których występują poznawane litery na początku, w środku i na końcu wyrazów
- rodzic wymienia różne wyrazy, dziecko reaguje ruchem (np. klaśnięcie, podskok itp.) kiedy usłyszy wyraz rozpoczynający się na C lub ŁMożna utrwalać literki z piosenkami :)
ALFABET - Litera C - AbcZabawa Piosenka o literce C - NutkoSferaALFABET - Litera Ł- AbcZabawa Piosenka - Litera Ł - Piosenka Akademii Nauki
Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w kartach pracy i książce (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3 -str.54-57 (literka C, c) str.62-65 (literka Ł,ł); Karty pracy "Czytam, piszę, liczę" str.68-72; Książka str.66-67
Rozwijanie pojęć matematycznych: - Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 10.
Rozwiązywanie działań matematycznych z wykorzystaniem liczmanów
Ćwiczenia utrwalające powyższy materiał w Kartach pracy (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka) znajdują się na podanych stronach: Karty pracy 3- str.60-61, str.68-71, Karty pracy - str.73Tworzenie zbiorów dziesięcioelementowych - przeliczanie od 0 - 10 i od 10 - 0
Doliczanie jako praktyczne czynności dodawania w zakresie 10, układanie działań np. 9+1
Układanie cyfry 10 np. z ziarenek grochu lub słonecznikaPoznawanie rzeczywistości przyrodniczej:
Propozycje:
- założenie hodowli cebuli na parapecie okna
-prowadzenie kalendarza pogody (6-7 latki) - Karty pracy 3 str.58-59, str.66-67 (do indywidualnego wyboru oraz możliwości indywidualnych dziecka)Posłuchaj i powtórz:
Liczby po angielsku - "TuTiTu Przedszkole"
Piosenka o cyferkach - "NutkoSfera"
- Aktywność plastyczna
Ułożenie z puzzli obrazka pt. „Wiosna”- ,,Wyprawka plastyczna”
Sposób wykonania:1.Rozłóż obrazek na części
2.Złóż ponownie obrazek w całość
3.Naklej obrazek na kartkę z bloku technicznegoMiłej zabawy!