"Dbamy o Ziemię" - 12-16.04.2021r.:
Aktywność muzyczna i ruchowa
- Zabawa ruchowa przy piosence Gang Słodziaków – piosenka „Ekosłodziaki”
na kanale SklepyBiedronka
- Zachęcamy do obejrzenia bajki Eko - Patrol (Segregacja śmieci)
W bajce zwierzątka wytłumaczą dzieciom dlaczego nie można śmiecić i dlaczego śmieci należy segregować.
- Zabawy ruchowe z gazetami (przy dowolnej muzyce):
-Wiatr-dzieci dmuchają na gazetę aby poruszały się jak chorągiewki na wietrze
-Pada deszcz - stukanie w gazetę- słabo lub mocno
-Parasol - chowanie się pod gazetą-parasolem
-Kałuża - przeskakiwanie między rozłożonymi gazetami, na jednej nodze, obunóż itp...
-Taniec na gazecie z rodzicem lub rodzeństwem
-Zgniatanie gazety w kulki, podrzucanie, toczenie po prostej, w slalomie….
-Rzuty gazetową kulką do celu.
Aktywność umysłowa
- Rozwijanie mowy - wysłuchanie wiersza "Sznurek Jurka" L. Szołdry
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
Rozmowa na temat wiersza:
- W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
„Ziemia jest jak…”
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”. Zastanówmy się przez chwilę w ciszy i skupieniu, nad tym czego można życzyć Ziemi? Zachęćmy dzieci do wypowiedzi…….
POMYŚL I ODPOWIEDŹ – mini konkurs z dzieckiem (można przyznawać nagrody w postaci drobnych przedmiotów, które później razem z dzieckiem przeliczamy)
1.Bawiliście się w parku zjadaliście cukierki, co trzeba zrobić z papierkiem po cukierku:
- rzucić na trawę,
- wrzucić do kosza na śmieci.
2.Czy można łamać gałęzie drzew?
3. Co trzeba zrobić, kiedy z kranu kapie woda?
4. Czy to prawda czy nieprawda: W lesie nie wolno krzyczeć,
bo można wystraszyć zwierzęta?
5. Co robimy, kiedy wychodzimy z pokoju:
- wyłączamy światło,
- zostawiamy zapalona lampę.
6. Jaka pora roku właśnie się zaczyna?
7. Jaka pora roku właśnie się kończy: lato czy zima?
8. W jakiej wodzie lubią pływać ryby: w brudnej czy w czystej?
9. Czy wolno wywozić do lasu śmieci?
10. Kiedy kończymy oglądać bajkę zostawiamy telewizor włączony czy wyłączony?
11. Czyim domem jest las?
12. Jest potrzebna roślinom, żeby nie uschły?
13. Jak się nazywa samochód, który wywozi śmieci na wysypisko?
14. Czy to prawda czy nieprawda: Wcale nie trzeba wychodzić na dwór, zdrowo jest,
gdy cały dzień siedzimy w domu przed komputerem?
- Rozwijanie pojęć matematycznych - Liczymy kwiaty – ćwiczenia matematyczne. Przygotowujemy, a następnie rozkładamy na podłodze sylwety kwiatów: z trzema, z czterema i z pięcioma płatkami.
Dzieci spacerują między kwiatami i je zbierają. Gdy rodzic klaśnie:
- pięć razy – zbierają po jednym kwiatku z pięcioma płatkami,
- cztery razy – zbierają po jednym kwiatku z czterema płatkami
- trzy razy – zbierają po jednym kwiatku z trzema płatkami.
Gdy dziecko ma już pięć kwiatków, np. dwa z pięcioma płatkami, dwa z czterema płatkami
i jeden z trzema płatkami, to siada z nimi i układa sylwety kwiatów przed sobą i przelicza je.
- Zabawa ruchowa z ćwiczeniami orientacji przestrzennej – Gdzie masz kwiatek? - Dziecko bierze sobie jedną sylwetkę kwiatku i porusza się po pokoju odpowiednio do dźwięków tamburynu, czy innego instrumentu (bieg, podskoki). Podczas przerw w grze ustawia kwiatek względem siebie według poleceń rodzica np. nad sobą, przed sobą, za sobą, na głowie, z boku.
Żródło: przedszkolankowo.pl
- Posłuchaj i powtórz piosenkę o pogodzie:
Super Simple Songs - Kids Songs
Przypomnij sobie, co oznaczają następujące zwroty:
How's the weather? - Jaka jest pogoda?
It's sunny – Jest słonecznie
It's rainy – Jest deszczowo
It's cloudy – Jest pochmurno
It's snowy – Jest śnieżnie
Odpowiedz na pytanie: How's the weather today? - Jaka jest dziś pogoda?
Aktywność plastyczna - zachęcamy dzieci do rozmowy na temat tego, co wyrzucamy do śmieci. Dzieci wymyślają do czego mogą się przydać niektóre z nich - plastikowe butelki do doświadczeń z wodą, pojemniki po jogurtach jako doniczki lub do przechowywania pędzelków, gazet do malowania itp. Wyciągnięcie wniosku, że nie wszystko trzeba wyrzucać.
- Proponujemy wykonanie prostych instrumentów lub wykonujemy masę papierową, a z niej można wyczarować np. wiosenne kwiaty na wykałaczce lub inne pomysłowe przedmioty. Wykonanie instrumentów z plastikowych buteleczek po jogurcie, jest proste, wystarczy je wypełnić grochem, ryżem lub makiem i ozdobić papierem kolorowym lub folią samoprzylepną.
„Masa papierowa” - przygotowanie
-podrzeć gazety na drobne kawałki
-zalać gazety gorącą wodą
-pozostawić wszystko na 24 godziny
-po 24 godzinach odcisnąć wodę
-dodać klej do tapet
-wyrobić masę
Dzieci wykonują masę papierową wg wskazówek, po wyschnięciu malujemy farbami.
- Pokoloruj obrazek, następnie z pomocą rodziców wytnij i spróbuj poskładać i przyklej na kolorową kartkę. Powodzenia ;)
- Przykładowa praca plastyczna: "Ziemia bez brudzenia" - Do woreczka strunowego wkładamy okrągły papierowy talerzyk, następnie dodajemy tam trochę farby zielonej oraz trochę farby niebieskiej. Zamykamy szczelnie nasz woreczek i dziecko może teraz palcami rozprowadzić farbę
Zabawy sensoryczne: "Zanieczyszczona woda"
„Brudna woda” – określanie czym „zanieczyszczona” jest woda (sól, cukier, cytryna, pasta do zębów). Dzieci przy pomocy zmysłów: smaku i węchu określają co dodane jest do wody.
„Na ratunek rybkom” – wyławianie śmieci (kawałków bibułki) za pomocą słomki z pojemnika.
„Ile mamy wody?” – określanie pojemności wody w butelkach, wybór butelki 1 litrowej. (przelewanie wody przy pomocy lejka do butelek o różnej pojemności, sprawdzanie, która to butelka 1 litrowa)
Źródło:
Wspaniałej zabawy!